Aktiv i Hemnes var fra 1. mai i gang, og hvermannsen kan delta i konkurransen om å samle flest mulige trimpoeng i kommunen.
Teorien er enkel: jo lengre tur, desto mer poeng kan du hente med appen «Trimpoeng». I fjor var det 303 aktive deltakere som i snitt gikk 63 turer hver. 11 dager ut i mai er det allerede over 200 deltakere, hvor de har gjennomsnittlig 154 poeng hver. Foreløpig er det Asgeir Grunnvoll som har fått den beste starten, og troner på toppen med 1450 poeng, kan appen fortelle oss.
Forventer større deltakelse
I år er det folkehelsekoordinator Andrew Amundsen som administrerer tiltaket. Han forteller at Aktiv i Hemnes ikke er påvirket av korona, og forklarer hvordan opplegget fungerer.
– Folkehelsetiltaket Aktiv i Hemnes gjennomføres på lik linje med forrige år. Det er hele 83 turmål som er mulig å besøke. De ulike turmålene gir forskjellige poengsum utfra vanskelighetsgrad og tilgjengelighet. Det er ikke endringer med hensyn til korona, annet enn at de generelle retningslinjer om avstand, grupper og hygiene gjelder også her.
– Den største endringen er at vi forventer større deltakelse enn tidligere år på dette meget populære tiltaket, legger han til.
Jeg er lydhør for nye forslag, og det er ikke utenkelig at disse dukker opp som nye turmål i løpet av sesongen, eventuelt ved oppstart av neste kampanje.
Amundsen forteller at dette er det første året han selv administrerer Aktiv i Hemnes.
– Kampanjen har vært innenfor mitt ansvarsområde som folkehelsekoordinator de siste årene, men det er det første året jeg selv administrerer tiltaket direkte. Tiltaket er godt innarbeidet over flere år og selve appen er lett å administrere, så behovet for endringer har ikke vært stort.
Nye turmål
Det vanker likevel muligens noen nye turmål etter hver.
– Etter henvendelse fra Orienteringsgruppa i Korgen IL vil det bli lagt til nye turmål i samarbeid med dem underveis i kampanjeperioden. Det er lagt til nye turmål fra år til år. Det er også gjort enkelte justeringer i poengsystemet etter tilbakemelding fra deltakere. Jeg er lydhør for nye forslag, og det er ikke utenkelig at disse dukker opp som nye turmål i løpet av sesongen, eventuelt ved oppstart av neste kampanje.
– Du skriver at gode og beskrivende bilder fra turmålene kan sendes til deg. Skal bildene brukes til noe?
– Det ligger et stort potensial for å skape tilhørighet og motivere andre til friluftsaktiviteter gjennom å vise frem kommunen og innbyggerne våre på sitt beste. Det har også en omdømmeverdi for kommunen. Innkomne bilder vil bli brukt i denne sammenheng, avslutter Andrew Amundsen.