Avisa Hemnes
5 minutter lesetid

Nye sorteringskrav til næringslivet: Hvem har ansvaret?

Obs! Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Den 1. januar ble det nye regler for kildesortering, men hvem har ansvaret for at næringslivet får beskjed?

– Hvorfor kildesorterer vi ikke? spør sjefen i en lokal mediebedrift som ønsker å være anonym i denne saken.

Haugen på søppelbøtta er stor, og øverst troner et tosifret antall tyggisbokser, som selvfølgelig egentlig hører til i plastavfall.

Alt blir sortert som restavfall, også hos hans ansatte, som på hjemmebane er riktig så flittig i kildesorteringen.

– Jeg mener å ha hørt snakk om at det var nye krav i næringslivet?

Jo da, etter et kjapt google-søk, noen klikk og litt scrolling, står det på Retura sine sider at regjeringen har vedtatt nye utsorteringskrav for husholdnings- og næringsavfall fra 01.01.2023.

«Den nye lovendringen gjør at det vil bli innført nye plikter for kommuner, næringskunder og avfallsmottak. De nye kravene omfatter plastavfall, inkl. landbruksplast, og plast som ikke er emballasje. Den omfatter også matavfall, samt hage- og parkavfall. For alle disse avfallstypene kommer det nå nye utsorteringskrav som blir gjeldende fra nyttår.»

Gleden er stor hos både ansatte og sjef i mediebedriften. De skal jo kildesortere, så bra!

Kvikk? Kommunen?

Samtidig dukker det en del spørsmål opp. Hvorfor har ingen fortalt dem om det? Burde man ikke ha fått noe informasjon om det, når det tross alt er flere uker siden lovendringen trådte i kraft?

– Spør Kvikk, det er de som tar med søpla ut fra kontoret når de vasker, sier sjefen.

Vi spurte Kvikk, som riktig nok kom med et kvikt svar.

– Slik jeg har forstått det er det kommunen sitt ansvar å melde fra til brukere. Der det er sortering, følger vi opp. Hver enkelt må skaffe riktige poser, svarer Morten Jensen, som er driftsleder for Renhold i Kvikk. Han legger til at søppelet legges ute i dunk eller container til hver enkelt bedrift, og at det er huseiers ansvar å ha riktig dunk.

Kommunen sitt ansvar? Kanskje, men Retura burde vel ha kontroll på dette. Det er tross alt Retura HAF som henter søppelet fra dunkene ute.

– Når det gjelder hvem som har ansvaret for at næringslivet sorterer så er det hver enkelt næringsaktør sitt ansvar å sette seg inn i gjeldende lovverk rundt avfallshåndtering, kan Simon Hanssen, driftsleder for Retura HAF, fortelle.

Næringslivets ansvar. Så den anonyme mediebedriften burde ha visst dette?

Underkommunisert

Da HAF iverksatte tiltaket med grønne dunker for matavfall, var informasjonen ut til private brukere massiv, direkte og god. I flere kanaler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den nye ordningen for næringslivet virker å være svært underkommunisert.

Vi har spurt daglig leder i Retura HAF, Halvar Gaustad om han kan si noe om hva det skyldes at det er blitt på denne måten.

– Omleggingen av fraksjoner og behandlingen av dette, det er noe som har hengt over oss en stund. For å si det slik, så er ikke dere de eneste som spør om dette. Det er fordi at det på ingen måte har vært noen entydige signaler fra hverken Avfall Norge eller Grønt Punkt om hvordan dette skal skje i praksis, sier Gaustad.

– Det er for så vidt innført en forskrift om hvordan det skal gjøres, uten at ting er ordentlig på plass hos mottakene som skal gjennomføre det slik det er beskrevet, fortsetter han.

Bare kunder får informasjon

– Er Retura selektiv i hvilke næringslivskunder som får informasjon om ordningen?

– De fleste som vi har som kunder er informert, sier Gaustad, og forteller at den tidligere nevnte mediebedriften ikke er kunde hos dem, og dermed mottar de heller ikke informasjon fra Retura.

– Kan dette være med på å bidra til «forvirringen» vi til dels opplever ute hos diverse næringsaktører?

– Ja, det kan det nok. Som sagt har vi fortløpende prøvd å informere våre kunder så godt som vi har kunnet, og føler at vi har gjort det i stor grad. Men så er det også mye som har vært litt uklart i dialogen mellom oss og myndighetene, så derfor er ikke alt helt «på stell», avslutter Halvar Gaustad.

Ifølge Simon Hanssen fulgte det med de nye kravene en del spørsmål om hvordan man praktisk sett skal gjøre dette.

– Må for eksempel en dagligvarebutikk av-emballere alt av matavfall før de kan kaste det? Det er stilt mange spørsmål til Miljødirektoratet fra bransjeaktører og næringsliv og det er lovet at det skal komme presiseringer fra Miljødirektoratet nå i februar.

Han forteller at de er i full gang med å informere sine kunder og tilby henting av plast blant annet i Hemnes kommune.

– Hvis det er noen som ikke har hørt fra oss eller har spørsmål så må de gjerne ta kontakt med oss, avslutter Simon Hansen, driftsleder i Retura HAF.

Næringsaktører i Hemnes

Mens denne saken har blitt til har vi kommet til februar måned. Ifølge Retura er det altså bare deres kunder som kan forvente informasjon hos dem om lovendringen. Hva med de som ikke er kunder hos Retura?

Vi har spurt 23 næringsaktører i Hemnes om de har hørt om de nye kravene, og bare 5 har svart. Kan det antyde at mange av dem heller ikke har fått tilstrekkelig informasjon om den nye ordningen? Eller kan det være at de er kunder hos Retura HAF eller Østbø, og allerede er i full sving med miljøvennlig kildesortering?

Se det har ikke den anonyme mediebedriften per i dag fått svar på.