Én av ti nordlendinger har blitt svindlet: – Lett å bli lurt
En ny undersøkelse viser at 9 prosent av innbyggerne i Nordland har blitt lurt av svindlere etter å ha mottatt falske meldinger på SMS, e-post eller meldingsapper. I ei pressemelding advarer Gjensidige mot mer avanserte metoder og økende profesjonalisering blant svindlerne.
– Svindlerne blir stadig mer profesjonelle, metodene mer avanserte og det blir stadig vanskeligere å skille rett fra galt, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige, som står bak undersøkelsen sammen med Ipsos.
Omfanget er bekymringsfullt. Rundt halvparten av de spurte sier at de synes det er vanskelig å vite om meldinger er ekte eller ikke.
– De aller fleste har nok en eller annen gang blitt forsøkt svindlet av tilsynelatende troverdige avsendere. De etterligner kjente merkevarer, offentlige etater, og det er lett å bli lurt. Likevel er det skremmende at hver tiende innbygger i Nordland faktisk har blitt lurt på en eller annen måte, sier Voll.
Oppfordrer til å ta alvorspraten
Gjensidige peker særlig på sårbare grupper som ungdom og eldre som utsatt for risiko. De oppfordrer pårørende og venner til å ta ansvar.
– Mange unge og ikke minst eldre, vil gjerne tro at den informasjonen de får tilsendt er ekte. Derfor er et av de beste rådene å ta en «alvorsprat» med dem det gjelder. Be de alltid ta kontakt med deg eller andre de kan stole på for å avklare om dette er reelt. Det samme gjelder å skrive under på noe der noen har «banket» på døren eller at de har blitt oppringt, sier Voll.

Han beskriver hvordan internasjonale kriminelle miljøer nå opererer med egne svindelsentre.
– I enkelte deler av verden er det opprettet svære call centre, der alle kun har en oppgave; Å svindle intetanende mennesker. Dette viser hvor kyniske disse bakmennene er, sier han.
Rådet: Ta et ekstra sekund
Voll oppfordrer alle til å være skeptiske og tenke seg godt om før man trykker på lenker eller deler personlig informasjon.
– Vi anbefaler alle å ta et ekstra sekund og spørre seg: «Er dette for godt til å være sant?» Hvis svaret er ja – ikke trykk. Det er bedre å være føre var enn etterpåklok, avslutter han.
Slik beskytter du deg mot svindel:
• Ikke klikk på lenker fra ukjente avsendere.
• Sjekk e-postadresse eller telefonnummer nøye.
• Ikke del personlig informasjon via meldingstjenester.
• Rapporter mistenkelige meldinger til politiet eller svindelportaler.
• Snakk med familien om risiko og vær tydelig på konsekvensene.



