Skolestart – mer enn bokstaver og tall

Dette er en lederartikkel. Den gir uttrykk for Avisa Hemnes’ holdning.
Jeg minnes fortsatt min første skoledag. Nye klær, skolesekken på ryggen og en spenthet som var til å ta og føle på, da jeg gikk ut døra en augustdag i 2000. Utenfor klasserommet ved Hemnes sentralskole sto mine 19 klassekamerater i rekke – alle like forventningsfulle som meg.
I fjor høst opplevde jeg denne dagen igjen, denne gangen som mor, da min eldste datter begynte i 1. klasse. Samme skole, i samme klasserom – ja, til og med de samme gardinene hang der fortsatt. Nostalgien var sterk.
Denne uka går mange barn i Hemnes, og tusenvis over hele landet, inn i skolegården for første gang. For noen blir det starten på vennskap og læring. For andre kan den første tiden være preget av usikkerhet og uro.
Skolestart handler ikke bare om bokstaver og tall, men om trygghet, fellesskap og følelsen av å høre til. Lærerne har et stort ansvar, men også vi foreldre, besteforeldre og lokalsamfunnet spiller en viktig rolle.
Dagens skolebarn møter en annerledes hverdag enn det foreldrene deres gjorde. Nyere forskning viser at småtrinnselever i dag har rundt 1 400 flere undervisningstimer enn på 1990-tallet. Ifølge tall fra Utdanningsdirektoratet har omtrent fire av fem førsteklassinger tilgang til en egen digital enhet. Digitale læremidler og høyere krav til læringsutbytte preger skolen i større grad enn før, og mange barn får en tidsplan og et forventningsnivå som kan minne om en voksens arbeidsdag.
Overgangen fra barnehage til skole kan være brå, og skolestart bør minne oss om at læring også skjer gjennom lek. I årene som kommer har barna mer enn nok tid til å sitte i ro og lære, men bare en kort tid til å leke og være bekymringsfrie. Som foreldre, besteforeldre eller andre i omgangskretsen bør vi være nysgjerrige på barnas skoledag, ikke bare resultatene. Vi bør lære dem at det er lov å feile, og at det er nettopp da læring skjer. Men aller viktigst er det å være snill og inkluderende. Hvem skal lære barna våre å være rause, om ikke vi voksne går foran med et godt eksempel? Lærer vi barna våre det, vil sannsynligvis mye annet falle på plass av seg selv.
La oss huske at skolestart handler om mer enn kunnskap. Det handler om å skape trygge mennesker, som står stødige i seg selv og som er godt rustet for framtiden.
For de små skoene som trår inn i skolegården på denne uka, er dette begynnelsen på en vei som vil prege dem for livet. La oss sørge for at den veien føles trygg å gå.