• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
Avisa-Hemnes-logo

Storkjefta, utfordrende og omtenksom!

  • Nyheter
  • Fritid
  • Debatt
  • Tips oss
Meny
  • Nyheter
  • Samfunn
  • Næring
  • Debatt
  • Hemnesfolk
  • Fritid
  • Minneord
  • E-avis
  • Kryssord
  • Gratulasjoner
    • Send inn gratulasjon
    • Se gratulasjoner
  • Avisa Hemnes Appen
Logg inn
  • Bli abonnent
  • Min side
  • Tips oss
  • Om Avisa Hemnes
  • Annonsere?
  • Personvern
NYHETER
2 minutter lesetid

Store kommuner leverer best, mener Forbrukerrådet

Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland holder pressekonferanse i Oslo onsdag formiddag.
Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland holder pressekonferanse i Oslo onsdag formiddag. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
Knut Martinsen
Ansvarlig redaktør
Publisert: 11 oktober, 2016 09:40
Oppdatert: 11 oktober, 2016 09:40
Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Oslo (NTB-Jon Even Andersen): Store kommuner leverer best på informasjon og service til innbyggerne, mener Forbrukerrådet.

Gjennom flere år har Forbrukerrådet sammenlignet norske kommuner og hva som leveres av informasjon og service til innbyggerne. Kvalitet og innhold i selve tjenesten er ikke blitt testet.

Nå har Forbrukerrådet etter beste evne slått sammen undersøkelsene og konkludert med at store kommuner leverer bedre enn små.

Asker testvinner

Blant de 25 beste kommunene er det kun to som har færre enn 10.000 innbyggere. Til gjengjeld er den ene av de to Vinje kommune i Telemark, som med sine 3.700 innbyggere havner på andreplass.

Testens vinner er Asker – for øvrig med 55.000 flere innbyggere enn Vinje.

Deretter følger Nes, Bærum, Hamar, Ringerike, Trondheim, Enebakk, Rælingen og Sarpsborg på de neste plassene.

Tre små på topp

Alle de 50 kommunene med svakest score ? når alle årene legges sammen ? har under 10.000 innbyggere.

Svakest ut kommer Moskenes, fulgt av Lødingen og Vevelstad.

Bildet er imidlertid langt fra entydig. For da Forbrukerrådet tidligere i år testet kommuner på epost, telefon og kontakt via nettsider, ble premiepallen beslaglagt av de Fedje (576 innbyggere), Stordal (1.052) og Valle (1.289).

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tas på alvor

Forbrukerdirektør Randi Flesland sier at innbyggerne må kunne forvente at kommunene leverer godt på de tjenestene som rådet har testet.

? Dessverre har svært mange kommuner langt igjen før vi er fornøyd med den servicen og informasjonen de gir. Samtidig er det også noen mindre kommuner som kommer godt ut. Det viser at det er mulig å levere kvalitet, så lenge man har en kultur for å ta kontakten med innbyggerne på alvor, mener Flesland.

Begrenset

Det er altså kommunenes kontakt med innbyggerne ? som for eksempel i form av servicetorg, kundeservice og nettsider ? som er målt av Forbrukerrådet.

Tilbud som barnehager, skoler, helsetjenester, eldreomsorg ? er ikke målt. Heller ikke andre forhold i kommunen som kan spille inn på innbyggernes trivsel er med i denne undersøkelsen. (©NTB)

peter.talos@ntb.no

Du vil kanskje også lese

Ingen relaterte artikler.

Kontakt

Adresse:
Korgsjøen 5B, 8646 Korgen

Tips:
tips@avisahemnes.no

om Avisa Hemnes
Knut Martinsen
Ansvarlig redaktør
Send epost
977 97 333‬

Ellen Rabliås
Journalist
Send epost
907 29 849‬

Rune Furuhatt
Redaksjonssjef
Send epost
412 99 615

Edel Annie Tverberg
Journalist
Send epost
976 60 449‬

Avisa Hemnes er en partipolitisk uavhengig ukesavis som skal formidle nyheter i Hemnes kommune.

Personvernerklæring
Avisa Hemnes arbeider etter Vær varsom-plakatens regler for god presseskikk. Avisa Hemnes har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet.
Avisa Hemnes logo
Avisa Hemnes © 2025 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no