Passasjerer glemt på Bjerka Stasjon

Da reisende sto klare på perrongen sist fredag og ventet på toget til Trondheim, dukket det aldri opp. Det hjalp heller ikke med buss for tog, som kjørte forbi uten å stanse.
Problemet var ikke buss for tog, det har skjedd før i NSB sammenheng at det settes inn busser som erstatning, problemet var at buss for tog aldri dukket opp på Bjerka stasjon. Fra perrongen kunne de reisende se bussene suse forbi på E6´n, først en buss, så en til, uten å komme innom. Det var ikke før en av passasjerene, Bjørnar Hjemaas ante uråd og kontaktet NSB for å etterlyse bussen, at det kom drosje.
– Jeg tenkte hva i herrens navn er dette, da jeg så bussene kjøre forbi. Vi hadde gledet oss til en avslappende tur med toget, først til Trondheim, så videre med nattoget til Oslo og fly til Tyrkia. Vi hadde flybilletter til 7.000 kroner vi ikke kunne miste, så jeg ringte sønnen min som driver Bjerka Kro og ba han hive seg rundt å kjøre oss til Trondheim. Da måtte han først ha kjørt oss til Trondheim, så tilbake og rett på jobb, så det var umulig, sier han.
Hjemaas så at flere av de andre reisende forlot stasjonen, og tror de ga opp ventingen ettersom informasjonen fra NSB uteble. Hjemaas begynte å bli rimelig stresset, og skjønte etterhvert at det aldri ville komme noe buss for tog innom. Da hadde det gått nesten to timer.
– Jeg fant frem telefonnummeret som står på billetten, og ringte NSB. Mannen som tok telefonen beklaget veldig, de hadde rett og slett glemt oss og lovte å sende taxi, forteller han.
– Så dere måtte altså selv varsle fra at dere fortsatt ventet på stasjonen?
– Ja hadde jeg ikke ringt hadde vi vel stått der enda, sier han oppgitt.
Hjemaas mener det er alt for lite informasjon når slike uforutsette hendelser oppstår, han skjønner ikke hvorfor høyttaleranlegget på Bjerka stasjon ikke kunne vært brukt til å orientere de reisende om situasjonen.
– Da vi sto der kom ?Ole Tobias? fra Mosjøen. Da dukket det plutselig opp en kar fra stasjonen, så hvis han har vært der hele tiden så skjønner jeg ikke hvorfor han ikke kunne formidlet beskjeder til oss, sier han.
12.000 kroner en vei
Avisa Hemnes har kontaktet flere av de som ble sendt i drosje sørover, og de stiller seg undrende til den manglende informasjonen fra NSB, både under ventingen på stasjonen og i bilen på vei sørover. ¬
Liv Boldermo Vassdal og Anne Mari Håpnes skulle til Trondheim lufthavn Værnes, og fikk beskjed underveis at de skulle skysses til Steinkjer for deretter å ta tog til Værnes. Ettersom siste tog fra Steinkjer hadde avgang 21.30 ble det tidlig klart at tiden ble for knapp, og at de ikke ville rekke dette toget. Sjåføren i deres bil fikk etterhvert beskjed om å fortsette til Værnes, men dette skjedde ikke før Avisa Hemnes påpekte dette overfor pressesjef i NSB, Ole Christian Langås.
Da vi fortalte pr. tlf. at passasjerene i drosjene ikke ville rekke verken nattoget sørover fra Trondheim eller lokaltog fra Steinkjer, ble vi bedt om å overbringe beskjed til sjåførene om å fortsette til Trondheim. Langås hevder passasjerene ikke ble glemt, men at NSB ikke hadde nok busser.
Vi etterspør hvordan informasjonen til passasjerene ivaretas, og får til svar at de tar vare på passasjerene og strekker seg langt for å få de frem. Å betale en drosje til 12.000 kroner stykket, hotellovernatting og flybilletter, mener han er ubetydelig i denne sammenhengen.
– Vi har langt høyere kostnader enn dette, fakta er at vi tar vare på passasjerene og får de frem, sier han.
Dårlig service
Bjørnar Hjemaas og kona Toril er ikke enige i servicen NSB yter, visst kom de frem til Trondheim, men det var til en stengt stasjon natt til lørdag. Like før midnatt rullet drosjen med de to passasjerene inn til sentralstasjonen, med fire store kofferter i bagasjerommet. Taksameteret var kommet på 12.518 kroner. Nattoget de skulle reist med til Oslo hadde forlatt stasjonen.
Avisa Hemnes sto klar på stasjonen i Trondheim, da et oppgitt ektepar steg ut av bilen. Hvor de skal gjøre av seg ettersom toget er gått vet de ikke, og hvem de skal henvende seg til på en stengt sentralstasjon vet de heller ikke. Ingen ansatte er å se noen steder, lukket og låst. Avisa Hemnes ringer pressekontakt på telefonnummeret NSB oppgir på nettsiden, men får til svar fra vedkommende som besvarer telefonen at det er natt, og ingenting kan gjøres.
– Ikke bare ble vi avglemt på Bjerka, vi er jammen glemt når vi kommer hit også, fortviler ekteparet Hjemaas.
Vi huker tak i en som tydeligvis er ferdig på jobb i NSB som kommer gående, og skimter så vidt et slips og hvitskjorte bak jakken.
– Jobber du i NSB, spør vi?
Mannen bekrefter dette og forteller at han er ferdig på jobb. Vi forklarer situasjonen og han forteller at han ikke har noe med dette, men at han nettopp hadde møtt en som drev og tok imot bussene som kom nordfra tidligere. Han lover å hjelpe, og går inn på stasjonen for å lete etter mannen. Iført gul refleksvest kommer kundeveileder Hans Jørgen Eide ut, veldig overrasket over å få langveisfarende med drosje inn på stasjonen. Dette hadde han ikke fått noe som helst informasjon om.
– Det har nok vært dårlig kommunikasjon her, vi har ikke fått opplyst at dere kommer med taxi, bare busser, og de er ankommet. Eide noterer, og hiver seg på telefonen, ringer rundt og ordner det som ordnes skal.
Ekteparet Hjemaas foreslår hotell for natta, og fly videre til Gardermoen dagen etter for å rekke flyet til Tyrkia på statens regning. Eide nikker samtykkende, lover både hotell for natta, og flybillett dagen etter til Gardermoen, og følger med i bilen til hotellet.
– Det ordnet seg, det er hovedsaken sier Hjemaas.
Ventet nesten to timer uten informasjon
Når Avisa Hemnes møter Liv Boldermo Vassdal og Anne Marie Håpnes på Værnes dagen etter, er de skuffet over servicen til NSB.
– Den var helt elendig, det er ikke service i det hele tatt. Det var ingen informasjon, kun over høyttaleranlegget like før toget skulle komme at toget var forsinket grunnet havari, forteller Liv.
De to venninnene hadde gledet seg til en togtur med middag i restaurantvognen, og en avslappende tur med toget. De stiller seg undrende til at informasjonen må komme fra andre reisende. Det var Bjørnar Hjemaas som opplyste dem kl. 17.45, at det skulle komme drosje. Da hadde de vært på stasjonen i nesten to timer allerede. ¬ Ettersom alle hadde med seg store kofferter ble det ikke plass til alle i en bil, dermed måtte Hjemaas igjen kontakte NSB for å bestille enda en bil.
– Den kom kl. 18.15, og vi er strålende fornøyde med både drosjesjåføren vi fikk, og turen. Vi hadde en kjempeflott tur på 5 timer og 23 minutter, minus 10 minutter stopp på Grong. Da kjøpte vi oss pølse med brød, forteller Liv.
Anne Marie nikker samtykkende, skryter av sjåføren Ole Morten Fineide.
– Jeg fikk litt vondt i ryggen av å sitte så lenge uten å bevege meg, og vi skravlet med sjåføren hele turen, vi var så redd han skulle sovne, sier hun.
To biler Bjerka-Trondheim
Eier av Perlen Taxi i Hemnes, Levi Andreas Vatshaug Nygård, bekrefter at han ble oppringt av folk i NSB som etterspurte biler.
– Vi hadde en ledig bil i Korgen og en på Hemnes. Hadde NSB ringt oss tidligere ville vi klart å skaffe biler uansett, ettersom vi har fire biler, to i Korgen og to på Hemnes, opplyser han. Dermed ble det langtur både på Ole Morten Fineide og Jonas Olsen, som med to passasjerer i hver bil kjørte sørover. Jonas til Trondheim og Ole Morten til Værnes.
– Det ble en fint tilskudd i regnskapet dette, Levi ?
– Hehe, det ble bra betalt, men nå er ikke dette noe som skjer veldig ofte. Vi får betalt bare en vei.
Vatshaug Nygård fikk opplyst fra NSB at det var forsøkt å få tak i både maxitaxi og busser fra Mo, men at dette ikke lot seg oppdrive, og at de deretter ble oppringt med forespørsel om biler.
– NSB er en viktig kunde for oss, så det er klart vi stiller opp når de spør, sier han.