Feirer ny butikk

Coop Prix på Bjerka har i høst fått et realt løft, med blant annet to nye selvbetjeningskasser.
Butikksjef Kristin Tustervatn og hennes ansatte bød på kaffe og kake når det var tid for feiring av den nye butikken. For stamkunder kan forandringen sies å være enorm, og tilbakemeldingene som i det siste har dukket opp på deres facebookside har vært utelukkende positive.
Selvbetjeningskasser
Kristin forteller at oppgraderingen ikke kom et minutt for tidlig.
– Det var vel vi som sto for tur. Det er mange år siden sist, og sånt som kjølediskene har jo begrenset levetid.
Hun forteller mer nøyaktig hva som er nytt i butikken.
– Det er nye kjølere til øl og brus, ny brødavdeling, nye kjølere til ferskvaren, og så har vi flyttet frukten fram. Det er ett av satsningsområdene til Coop Helgeland, det første som møter kundene når de kommer inn er en stor og innbydende frukt- og grøntavdeling.
Noe av det første nye som kom i høst var to selvbetjeningskasser som erstattet en av de gamle kassene. De nye kassene har nå fått stått i flere uker, og Kristin kan si noe om tilbakemeldingene.

To selvbetjeningskasser erstattet en av de to ordinære kassene.
– Det er forskjellige tilbakemeldinger, men mange positive. Noen er litt usikre og redd for å gjøre feil, men da er vi der og hjelper de. Og så har vi jo den andre vanlige kassen som fortsatt kan brukes.
Kristin tror selbetjeningskasser er kommet for å bli.
– Dette er jo framtiden, og jeg tror nok mange synes det er artig.
Bakstreversk
I løpet av formiddagen dukker det opp flere og flere mennesker med Coop-logoen på brystet. Mona Stensheim er en av dem, og kommer fra Coop Helgeland.
– Jeg er innom her for å se hvordan det har blitt, og så tar jeg litt bilder til internmagasinet vi har.

Flere representanter fra Coop Helgeland møtte opp. Her er butikksjef Kristin Tustervatn sammen med Mona Stensheim.
Kristin forklarer hvordan prosessen med å finne ut hvordan butikken skulle bli har fungert.
– Vi har sendt tegninger av butikken til Coop, og så kommer de med forslag til hvordan vi kan ha det. Det har vært noen runder fram og tilbake før vi kom fram til dette, sier hun.
Aud Magnhild Klingen er en av dagens første kunder. Hun har prøvd de nye kassene flere ganger, men forteller at hun gjerne bruker den gode gamle.
– Jeg er litt sånn at jeg ikke vil bruke selvbetjeningskassene mer enn jeg må. Jeg synes det er tragisk at man ikke skal ha folk i butikkene lenger. Men det er jo greit hvis man har det litt travelt og ikke vil snakke med så mange andre.
Hun mener i likhet med Kristin at det er dette som er framtiden.
– Jeg er jo litt bakstreversk og synes det går litt for fort, ler hun.
– Jeg tenker på bestemora mi som var født i 1920, og alle de forandringene hun har vært gjennom fra før krigen og til hun døde i 2003. Det er jo vanvittig hvor mye som har foregått på de årene, med tanke på blant annet teknologi.
Hun innrømmer likevel at hun trives godt med enkelte av teknologiens goder.
– Jeg synes jo det er enkelt, og veldig greit å kunne bruke telefonen til det meste. Sånn med bank og Bank-ID – man ordner jo alt. Og mail er jeg veldig glad i. Nå kan man gjøre mye samtidig som man gjør noe annet.
Praktisk eller skeptisk?
Aud Magnhild tror det er verst for de eldre i dagens høyteknologiske samfunn.
– Det gjør det nok veldig vanskelig for de som faktisk ikke kan dette. Jeg har en far som stadig kommer med «Det kommer opp så mye rart her, nå må du komme og se på dette».
Samtalen sporer tilbake til selvbetjeningskassene, og hun vipper fortsatt litt mellom positive og negative tilbakemeldinger.

Aud Magnhild Klingen har brukt de nye kassene litt, men er redd for at selvbetjening kan bety at de ansatte blir arbeidsledige.
– Det går jo fortere og er praktisk på mange måter, men jeg synes jo det er hyggelig å snakke med Stina når jeg er her også, sier hun og drar ansatte Stina Svartrapmo med i samtalen.
– Det jeg tenkte på da jeg så at disse kassene kom, var folk som kanskje ikke har noen å snakke med i løpet av dagen, og så kommer de på butikken og har ikke noen å snakke med der heller, sier Aud Magnhild.
– De kommer jo. Jeg bruker å si det med dem, kom nå bare til den vanlige kassen. Du må jo ikke bruke de nye, ingen må hvis de ikke vil. Det handler om hva man har tid og lyst til, svarer Stina.