Avisa Hemnes
3 minutter lesetid

Sikter mot vekst

Obs! Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Utviklingen i opplagstallene for aviser har vært bedrøvelig lesing de siste årene. For Avisa Hemnes er det imidlertid stabilt, og det siktes høyere.

Opplagstallene for første halvår viser en ørliten oppgang på 8 eksemplarer eller kjøpere.

– Det må vi si oss fornøyd med. Vi har brukt de siste to årene på å kartlegge samt prøve, feile litt og prøve igjen å gjennomføre det digitale skiftet som avisene nå har blitt nødt til å ta. Vi er en liten avis, og det er til dels store løft som må gjennomføres. I vår fikk vi på plass en ny nettløsning, etter noen utfordringer i innkjøringen håper vi nå ressursene kan brukes på mer journalistikk og mindre administrasjon, sier ansvarlig redaktør Knut Martinsen.

Digital vekst

Avisa Hemnes kan skryte av en formidabel prosentvis økning i antall digitale abonnenter med 77,8 prosent, i antall er tallet langt mindre imponerende.

– Når prosenttallet er større enn antall abonnenter forstår man at her er det mye å gå på. Dagens tall er vesentlig høyere, men vi har fortsatt mer å hente. Vi håper at så mange som mulig av dagens papirabonnenter ser nytten av å oppgradere slik at de får digital tilgang. Vi skal fortsatt levere en god papiravis, men på nett får leserne også videoer, fotoserier og saker som er aktuelle der og da.

Martinsen forteller at de har fått noen klager fordi det digitale abonnementet ikke er inkludert.

– Forskjellen mellom oss og andre aviser vi sammenlignes med er at vi gir folk mulighet til å kun betale for papiravisa. Hos andre betaler du for digital tilgang selv om du ikke bruker det. Mange eldre har ikke data eller benytter smarttelefon, vi mener det blir feil å justere prisen slik at disse må betale for noe de ikke får.

– Er det dyrt å oppgradere?

– Det kommer selvsagt an på øyet som ser, men jeg tenker at digital tilgang for prisen av en pakke melk i måneden ikke er all verden. Melka blir sur i løpet av en måned, avisa står seg godt, hevder redaktøren, og henviser leserne til nettsidene for å oppgradere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Avisa Hemnes må som de fleste andre registrere at stadig færre leser papirutgaven, og registrerer seg for en nedgang på 15 stk, men dette oppveies altså av en digital økning på 28.

Vil nå nye grupper

– Vi tar nå sikte på å nå bedre ut til de «papirløse». Den typiske avisleseren har passert 50, det må vi gjøre noe med. Dagens unge er svært opptatt av samfunnet, det er selvsagt også deres foreldre, det er dem vi må lage mer avis for, avslutter Martinsen.

For de andre avisene på Helgeland er det varierende tall. Helgelands Blad i Sandnessjøen er opplagsvinneren med en oppgang på 5 prosent eller 188 stk.  Verst går det ut over Rana Blad som må notere seg for en tilbakegang på 399 eller 4,5 prosent. De har også en kraftig tilbakegang digitalt, og har mistet 4,4 prosent av de digitale kundene.

Avisenes opplagstall presenteres nå to ganger i året, og det er altså tallene for første halvår som nå er offentliggjort.