Avisa Hemnes
2 minutter lesetid

Elever får lære om bilde- og stemmemanipulering

Obs! Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Ungdom kommer over falske nyheter oftere enn andre, og avansert teknologi gjør det vanskeligere å avsløre. Nå tar Medietilsynet grep.

Fredag lanserer Medietilsynet sitt nye undervisningsopplegg som er beregnet på ungdomsskolen og videregående skole, målgruppen som er mest eksponert for falske nyheter i sosiale medier, ifølge Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2020.

Opplegget består av filmer, tekster og refleksjonsoppgaver, og skal gi en dypere forståelse av fenomenet «deepfakes». Deepfakes er en måte å bruke kunstig intelligens på for å endre video- eller lydmateriale, slik at for eksempel hele eller deler av ansikt og stemme byttes ut. Resultatet ser og høres overraskende ekte ut.

– Teknologien gjør det stadig vanskeligere å avsløre falske nyheter. Å styrke ungdoms kritiske medieforståelse og gi dem konkrete tips til hvordan de kan avsløre denne formen for manipulasjon, er derfor svært viktig, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Undervisningsopplegget er utviklet av Tenk, skoleavdelingen til Faktisk.no, og Medietilsynet. Det skal bidra til å styrke unges kildekritiske kompetanse og evnen til å vurdere innhold i medier, og er gratis tilgjengelig på Medietilsynets nettsider.

– Bruksområdene og kvaliteten på deepfakes utvikler seg fort, og denne typen manipulering blir stadig vanskeligere å avsløre. Derfor er det viktig at ungdom får innblikk i denne typen teknologi og lærer seg hva de bør se etter og sjekke for å kunne avsløre om en video faktisk er ekte, sier Sølve Kuraas Karlsen, leder for Tenk, skoleavdelingen til Faktisk.no.

(©NTB)