Gammel bank i ny drakt

Helgeland Sparebank som merkenavn er historie. 15. mars fikk alle kunder i tidligere Helgeland Sparebank «ny» bank, Sparebank 1 Helgeland.
– Første dag som SpareBank 1 Helgeland gikk veldig bra, og vi skal fortsatt ha høy beredskap for å hjelpe de som trenger det, sier administrerende direktør i SpareBank 1 Helgeland, Hanne Nordgaard.
SpareBank 1 Helgeland forteller i en pressemelding at de første dagen etter overgangen registrerte stor trafikk. Det var 23.000 kunder innom den nye nettsiden sbh.no, 14.000 logget seg inn i nettbanken og 1400 tok i bruk den nye mobilbanken. Kundeservice er åpent fra 7-24 hver dag, hele året og på første dag ble det besvart 1900 telefoner, 700 e-poster og nettprat hadde 1600 henvendelser. Den tekniske overflyttingen har vært vellykket, med små rettelser som kunder og ansatte er flinke til å gi beskjed om. Målsettingen til banken er ifølge pressemeldingen å være i norgestoppen digitalt, men samtidig beholde nærheten til kundene.
– SpareBank 1 Helgeland er akkurat like lokal som den alltid har vært. Vi blir sterkere, men vi beholder lokal styring, lokalt eierskap, lokale arbeidsplasser og ikke minst den lokale nærheten til kunder og samfunn, forklarer Nordgaard, som oppfordrer de som trenger assistanse for å logge seg på nett og mobilbank første gang, til å ta kontakt med kundeservice.
Skriver bankhistorie
Det er ett år siden det ble annonsert at Helgeland Sparebank skulle overta virksomheten fra SpareBank 1 Nord-Norge på Helgeland, og tre inn i SpareBank 1-alliansen.
– At de ansatte med det samme skjønte at vårt strategiske grep var bra for ansatte, kunder og samfunn, hadde vi regnet med, for de kjenner utfordringene og kjenner hver dag på viktigheten arbeidsplassen deres utgjør i regionen, men det er tiden framover som blir den mest spennende, nemlig å få tilbakemelding fra kundene, sier Nordgaard.
Flertall av kundene positive
Og noen tilbakemeldinger har banken allerede: En spørreundersøkelse gjennomført av Kantar i begynnelsen av februar i år, viser at de fleste kundene er positive til samarbeidet mellom SpareBank 1 Helgeland og SpareBank 1 Nord-Norge, noen er avventende, og cirka 10 prosent er negative. De som er positive tror at banken blir styrket, også lokalt. De ser spesielt fram til økt produktbredde, bedre digitalbank og bedre betingelser. De som tror det blir en forverring er mest bekymret for mindre konkurranse, at det skal legges ned bankkontor, at bankens rolle som lokal støttespiller skal svekkes og at de ikke lenger skal få en fast kontaktperson.
– Vi skal vise over tid at vi blir en sterkere og bedre bank for både liten og stor, og vise de skeptiske at SpareBank 1 Helgeland blir en forbedring på alle måter, gjennom å innfri majoritetens forventninger om bedre tilbud og bedre digitale tjenester, men styrke oss som lokalbank, sier Nordgaard.
Stordriftsfordeler
SpareBank 1-alliansen består nå av 15 selvstendige sparebanker over hele landet som samarbeider om felles plattform og merkevare, men som konkurrerer om kundene. Stordriftsfordelene er på kompetanse, teknologi, utvikling og markedsaktiviteter.
– På denne måten kan vi tilby bedre tjenester og markedsføre flere produkter, men konkurransen fortsetter både internt i alliansen og med andre konkurrenter, sier Nordgaard
Ny milepæl 18. oktober
Neste store milepælen er 18. oktober. Da overdras virksomheten Sparebank 1 Nord-Norge har på Helgeland til SpareBank 1 Helgeland, dette gjelder både kunder og ansatte.
– Når vi sier at vi blir en sterkere bank så er det ikke minst fordi vi blir større og kan generere mer overskudd, som igjen kommer frivilligheten til gode. I tillegg skal SpareBank 1 Nord-Norge fortsette sitt Samfunnsløfte også på Helgeland, så vi kan berolige alle med at det blir ikke mindre tilbake til samfunnet gjennom gavetildelinger og sponsorvirksomhet, men mer, avslutter administrerende direktør i SpareBank 1 Helgeland, Hanne Nordgaard.