Krever togverksted i Nordland: – Risikerer rett og slett at togtrafikken kollapser helt

Raset ved Nesvatnet har delt Nordlandsbanen i to og stanset all togtrafikk mellom nord og sør. Nå krever fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø, sammen med regionrådene, strakstiltak for å sikre verkstedkapasitet i Nordland.
– Det må skje umiddelbart, krever fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvensjø, sammen med Helgelandsrådet, Polarsirkelrådet og Salten regionråd.
Kvensjø er uroet over det sårbare jernbanemateriellet som går på Nordlandsbanen, og nå er helt avskåret fra verksted etter at raset ved Nesvatnet i Levanger kuttet Nordlandsbanen i to for et helt år. Det opplyser Nordland fylkeskommune i en pressemelding.
– Det er nå kritiske mangel på verkstedkapasitet for tyngre vedlikehold av person- og godstog på den nordlige delen av Nordlandsbanen. Allerede i dag mangler vi togsett for å opprettholde normal drift. Det gjør ikke situasjonen bedre at det ikke finnes mulighet for å foreta tyngre vedlikehold her nord. Vi risikerer rett og slett at togtrafikken kollapser helt på Nordlandsbanen, sier Kvensjø.

– Alvorlig
Kvensjø understreker at konsekvensene vil være store dersom flere tog tas ut av drift.
– Dette rammer ikke bare daglig mobilitet for lokalsamfunn og næringsliv, men svekker også den nasjonale beredskapen og samfunnssikkerheten. Situasjonen er særlig alvorlig for Nordlandsbanen som landets lengste og mest strategisk viktige jernbanestrekning, heter det i pressemeldingen.
Mangler verksted nord for Trondheim
I dag er Marienborg verksted i Trondheim det eneste anlegget med kapasitet til å utføre tyngre vedlikehold på tog som trafikkerer Nordlandsbanen.
Leder i Helgelandsrådet, Elbjørg Larsen, påpeker at dette gjør togtrafikken sårbar ved driftsavbrudd.
– All tilgang til nødvendig vedlikehold og reparasjoner er konsentrert til én lokasjon – helt i den sørlige enden av jernbanestrekningen. De siste års hendelser viser at vi må få styrket verkstedkapasiteten i nord, sier Larsen.
Kritisk veiskille
Leder i Polarsirkelrådet, Sølvi Andersen, mener det er avgjørende å etablere et verksted i den nordlige delen av Nordlandsbanen. Et slikt anlegg vil styrke beredskapen og redusere sårbarheten ved uforutsette hendelser, mener hun.
Også leder i Salten regionråd, Sigurd Stormo, peker på gevinstene ved å øke verkstedkapasiteten. Et verksted i nord vil bidra til å redusere nedetid, forbedre driftseffektiviteten og gi mer stabile togavganger, ifølge Stormo.
To krav til myndighetene
Fylkesråd Kvensjø stiller to konkrete krav til jernbanemyndighetene.
– Det må umiddelbart etableres et midlertidig, mobilt løfteutstyr ved verkstedet i Bodø. I tillegg må det raskt etableres et strategisk plassert verksted for tungt vedlikehold og reparasjoner av tog i den nordlige delen av Nordlandsbanen. Dette verkstedet bør inngå som et sentralt punkt i Bane NORs beredskapsplaner, sier hun.