Avisa Hemnes
8 minutter lesetid

Bekymringsmelding fra lærerne ved Bjerka skole

 


Dette er et leserinnlegg. Innholdet står for skribentens regning.


  1. Økonomi

Vi ser med stor bekymring på utviklingen i Hemnes kommune. Vi har forståelse for behov for økonomiske innsparinger og strukturelle endringer, men det som nå foreslås i høringsdokumentet som våre folkevalgte sender ut, fremstår som både forhastet og bærer preg over at det er lite konsekvensutredet.

Vi savner tall som viser de faktiske besparelser og en helhetlig oversikt over konsekvensene. Om det i det store og hele er noen innsparing på en nedleggelse av Bjerka og Finneidfjord skoler, samt store deler av Bleikvassli skole hvor stor er den i forhold til konsekvensene?

Det bør foreligge en grundig økonomisk og samfunnsmessig konsekvensanalyse. Det er uklart hvordan dette vil påvirke barnas skolehverdag, bygdenes livskraft og kommunens fremtidige attraktivitet. Å kutte i grunnskolen er å kutte i fremtiden. Investering i barn og unge gir avkastning i form av trivsel, læring og samfunnsutvikling.

Som klubben ved Finneidfjord skole skriver, mener vi at alle tall må frem. Er det trukket fra grendeskoletilleggene som per 2023 ble prisjustert til 519 000 kr per skole, total 1 038 000kr samlet for Finneidfjord og Bjerka? Hvordan er det med tilskuddene per elev for skoler med et elevtall under 45? Hvor mye vil man tape her på å legge død disse skolene/barnehage?

  1. Har vi råd til å sentralisere?

Mens vi diskuterer om vi har råd til å holde liv i Bjerka- og Finneidfjord-samfunnene, er det ingen som spør om vi har råd til å sentralisere «alt» rundt to tettsteder.

Det er stadig Bjerka og Finneidfjord som må forsvare sin eksistens. Det bor folk der som har tatt et aktivt valg om å bosette seg – nettopp grunnet nærhet til barnehage, skole og akseptabel pendlervei til Mo. Dette er betydningsfullt når slike eksistensielle valg skal tas.

Det har blitt populært å stille spørsmål ved om vi kan «opprettholde bosetting i hele kommunen». I det grønne skiftes navn snakker enkelte til og med om spredt bosetting som et miljøproblem – som om folk som bor nært naturen, og lever av den, skulle være et hinder for bærekraft.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er i bygdene at det som holder landet i live, faktisk skapes. Det er her verdiene oppstår. Det er her dugnadsviljen råder, det er her folk bygger fellesskap, og fellesskap bygger folk. Så før vi spør om vi har råd til å holde liv i tettstedene, burde vi kanskje spørre om vi har råd til å miste dem?

  1. Pendlere

Hemnes er en kommune med mange pendlere, der mange er bosatt i Bjerka-Finneidfjord området. Hvordan skal dagene gå opp for dem, om nedleggelsene blir en realitet? Hva med SFO? Skal man kjøre barna ett sted for barnehage, et annet for skole, for deretter kjøre til Mo i Rana på jobb. I tillegg foreslås det å fjerne fritidstilbud, som igjen fører til enda mer kjøring på ettermiddagstid. Blir det mange som velger å flytte på seg? Lar mange være å komme flyttende til oss? Hva vil dette koste? Dette er spørsmål som for oss er viktige og ubesvarte.

  1. Fagmiljø

Rapporter og utredninger argumenterer for at større skoler gir bedre fagmiljø. Samtidig foreslår kommunedirektøren å kutte en tredjedel av lærerårsverkene i hele kommunen. Hvordan skal fagmiljøet styrkes når lærere fjernes? Og hvem må da gå, hva skjer med dem? Etter ansiennitet er det de nyutdannede og unge, som vi må gjøre alt for å holde på, som må gå? Vil de ønske å bli boende i Hemnes? Hva med elevene og lærerne som står igjen? Fulle klasser med vesentlig færre pedagoger. Bidrar dette til å gjøre Hemnes kommune til den beste kommunen i Norge å vokse opp i? Dette har kommunen tidligere satt seg som mål, og sagt skal innfris i disse dager.

  1. Hjertet i bygda

Bjerka og Finneidfjord skoler er trygge og oversiktlige arenaer der elevene blir sett og hørt med varme og faglig engasjement. Små skoler gir rom for tett oppfølging og sterke relasjoner – verdier som ikke kan måles i budsjettskjemaer. Skolene våre er hjertet i bygdene våre, mer enn en skole – de er samlingspunkt og identitetsbærere for lokalsamfunnet. Nedleggelse vil svekke bygdenes attraktivitet, og gjøre det vanskeligere å rekruttere nye innbyggere. En levende bygd trenger en levende skole.

 

  1. Tenke annerledes

Alternativ som bør vurderes

Alternativ 1:

  • Felles 1-7- skole i Bjerka/Finneidfjord området
  • Felles ungdomsskole i Bjerka/Finneidfjord området.
  • 1-7- skole i Korgen, 1-7-skole på Hemnesberget, og oppvekstsenter 1-7 i Bleikvasslia.

 Alternativ 2:

  • Bygge 1–10- skole på Bjerka, inkludert alle elevene fra Finneidfjord.
  • 1-7- skole i Korgen, 1-7- skole på Hemnesberget, og oppvekstsenter 1-7 i Bleikvasslia.

 Alternativ 3:

  • Felles 1–7- skole eller 1–4- skole i Bjerka/Finneidfjord området.
  • 1-7 oppvekstsenter i Bleikvasslia.
  • 1-10- skole i Korgen og 1-10-skole på Hemnesberget.

 

Dette vil fremdeles gi besparelser, men kan bidra til at området fortsatt tiltrekker seg folk, og ikke minst holder på dem som faktisk bor her.

 

Med hilsen

klubben ved Bjerka skole

Utdanningsforbundet