Avisa Hemnes
3 minutter lesetid

Nordlandsbanen faller fra hverandre. Hvem bryr seg?


Dette er et leserinnlegg. Innholdet står for skribentens regning.


De endeløse problemene på Nordlandsbanen har ikke oppstått over natten.

Avsporinger, kapasitetsutfordringer og foreldede diesellokomotiv er et resultat av årtier med røde og blå regjeringer som har satset altfor lite på norsk jernbane.

Men krisen her nord handler også om at Nordlandsbanen har blitt systematisk nedprioritert, sammenlignet med andre togstrekninger i Norge.

Da Stortinget behandlet Nasjonal Transportplan i fjor, kom det flust med forslag om økt satsing på diverse banestrekninger rundt om i landet. Vestfoldbanen, Randsfjordbanen, Ringeriksbanen, Sørlandsbanen, Meråkerbanen, Østfoldbanen er alle nevnt i konkrete forslag som ble fremmet til den nye NTP-en.

Nordlandsbanen er ikke nevnt i ett eneste forslag, selv om utbedringsbehovet er prekært, og den sikkerhetspolitiske situasjonen burde gjort det til en selvfølge å satse på jernbane i nord.

Lokomotivtrøbbelet vi er vitne til nå, handler i stor grad om at Nordlandsbanen er en av få gjenværende dieseldrevne togstrekninger i Norge. Nye diesellokomotiver er vanskelig å oppdrive, og delelektrifiseringen som ble skissert i utredningen KVU Green, har latt vente på seg.

Miljøpartiet De Grønne har hatt elektrifisering av Nordlandsbanen inne i våre alternative transportplaner i flere runder. I 2024 satte vi av 9 milliarder ekstra – mer enn noe annet parti – til full- og delelektrifisering av gjenværende dieseldrevne banestrekninger, samt nye batteritog.

Elektrifisering handler ikke bare om å redusere utslipp. Sammen med et oppgradert signalsystem og nye krysningsspor, vil eldrift sikre bedre kapasitet og pålitelighet på Nordlandsbanen.

Å reparere og forbedre det vi har før vi bygger nytt, er noe av kjernen i grønn politikk.

Men først og fremst er det sunn fornuft.

Å la Nordlandsbanen fortsette å forfalle, er ikke noe alternativ for De Grønne. Desto viktigere er at vi kommer oss over sperregrensa. Med en stor, grønn stortingsgruppe etter valget, fortsetter vi kampen for at Nordlandsbanen skal få de investeringene som trengs.

Svein Hammer,
førstekandidat, Nordland MDG

Håkon Møller,
andrekandidat, Nordland MDG