Det betyr noe hvem som styrer

Dette er et leserinnlegg. Innholdet står for skribentens regning.
For fire år siden handlet valgkampen mye om hvem partiene er til for. Den gangen visste få hva disse årene skulle by på av utfordringer – både internasjonalt og her hjemme. Det har vært tøffe tak, både når verden blir mer utrygg og farlig, og når konsekvensene slår inn her hjemme, enten det er i form av økte renter, dyrere mat eller ustabile strømpriser. Krig har alltid gitt dyrtid. Til tross for dette, ser vi nå at pilene peker i riktig retning her hjemme. Pris- og renteveksten er snudd på bare tre-fire år, mot mer enn et tiår da vi sist hadde tilsvarende spiral. Politiske prioriteringer og trygg økonomisk styring virker.
Det vi imidlertid visste for fire år siden, er at det er forskjell på om det er Frp og Høyre, eller Arbeiderpartiet, som sitter med hånda på rattet. Det gjelder ikke minst her i Nordland.
Selve grunnplanken for folks trygghet i hverdagen, velferden i kommunene, har blitt styrket gjennom det nye inntektssystemet. Der kommunene i Nordland fikk mindre med Frp og Høyre ved makta, har vi styrket nordlandskommunene betraktelig, både i direkte overføringer og i en betydelig styrking av havbruksfondet. Det betyr noe for velferd til folk og lokalsamfunn.
Viktige funksjoner har også funnet veien til regionen vår med Arbeiderpartiet i regjering. Så langt tilbake som i 2012, ble det bestemt at Luftforsvarets ledelse skulle flyttes til Bodø. Frp og Høyre stoppet dette i 2016, men nå er det på plass. I tillegg har Arbeiderpartiet bestemt at NATOs luftoperasjonssenter skal legges til byen, og vi har registrert at Høyre var svært kritisk til beslutningen. Begge deler betyr noe, enten det kommer til trygghet og sikkerhet, eller arbeidsplasser. Forsvarets Operative Hovedkvarter på Reitan ved Bodø styrkes også ytterligere av dette, og jeg tør minne om at også denne lokaliseringen var det Arbeiderpartiet som sikret – mot høyresidens vilje.
Noe av det jeg husker best fra valgkampen for fire år siden, er hvordan forslaget vårt om gratis ferge ble latterliggjort av høyresida. Nå er 23 av 26 fergesamband i Nordland gratis. Akkurat som rimeligere flybilletter, og en kraftfull satsing på vei så vel som havner, har det en betydning, både for lommeboka og fremkommeligheten. Høyre og FrP er selvsagt, som på autopilot, fortsatt negative.
På Arbeiderpartiets vakt, så har samferdselsinvesteringene til fylket gått betydelig opp. Det bygges nå to nye flyplasser, både i Bodø og i Mo i Rana. E6 Helgeland sør er nå på oppløpssida, og alle som har kjørt mellom nord og sør denne sommeren ser den voldsomme forbedringa av veistandard. I nordfylket bygges nå Hålogalandsveien for fullt, og om bare noen dager settes første spadetak i jorda for Sørfoldtunnellene. Nordland har aldri før hatt samferdselsinvesteringer på totalt 40 milliarder kroner gående – men nå har vi det!
Med Arbeiderpartiet i regjering har det også vært en kraftfull satsing på havneutbygging, og 9 av 10 kr til fiskerihavner går til Nord-Norge. Penger er allerede på plass til Ballstad, og de neste årene blir det satset på havneutbygging både i Andøy, på Værøy og på Røst. Da vi laget vår Nasjonale Transportplan for 2025-2036, la vi like godt alle fiskerihavneprosjektene Kystverket hadde på blokka inn i den første seksårsperioden. Det vil gi et historisk løft for fiskerihavner, og står i total kontrast til avviklingen FrP og Høyre gjennomførte da de regjerte.
I en urolig verden trenger vi trygg styring av både landet og økonomien. Det sørger Arbeiderpartiet for. Men dette valget handler også om hvordan nasjonale beslutninger påvirker livet i by og bygd her i Nordland. Og forskjellene mellom en Listhaug-ledet Frp/Høyre-regjering, og fire nye år med Arbeiderpartiet, er enorme.
I Nordland har vi stått i mange kamper de siste årene, og vi i Arbeiderpartiet har vist vilje, og evne, til å snu både steiner og vedtak, som har tjent lokalsamfunn både i Nesna og i Andøy godt.
Vi er stolte av det vi har fått til, men blir aldri fornøyde. Får vi fornyet tillit kan jeg love en fortsatt og forsterket innsats for fylket vårt, både når det gjelder samferdsel, infrastruktur og næringsutvikling. Vi skal videre på Ofotbanen, med nye krysningsspor. Dette skal selvsagt ende opp med dobbeltspor, og her må vi holde samme tempo som svenskene. Vi skal styrke romsatsingen som en viktig framtidsnæring for Norge. Vi skal ha en stor satsing på Forsvaret i landsdelen. Vi skal realisere både SKREI og The Whale. Vi skal styrke nettutbygginga og satse videre på lokal utnyttelse av krafta vår. Vi skal styrke havbruksnæringa og sikre lys i husan langs hele kysten. Havbruksmeldingen vår samlet bred støtte i Stortinget, og Nordland vil være helt i tet i den nye satsingen vår på Havbruk til havs. Og vi skal bidra til at flere industriprosjekter lander godt, og at gruvedrifta kommer i gang igjen i Sulis.
For som vi har vist gjennom de fire siste årene. Sei vi det, så gjær vi det! Godt valg!
Bjørnar Skjæran,
Parlamentarisk leder, og 1. kandidat for Nordland Arbeiderparti