Avisa Hemnes
5 minutter lesetid

Blir digitale: – Mer lettvint for innbyggerne

Helsestasjonen, skolehelsetjenesten og jordmortjenesten går snart over til et fulldigitalt journalsystem.

Dermed blir de en del av Helsenorge-plattformen, på lik linje med legekontorene. Det forteller ansatte ved helsestasjonene i Hemnes.

– Rana er allerede fulldigital, så Hemnes henger litt etter. Fra og med høsten skal kommunikasjonen med brukerne gå gjennom Helsenorge, sier fungerende helsesykepleier Cathrine Øverleir.

Fra brev til app

Endringen innebærer blant annet at innbyggere i Hemnes vil få informasjon og beskjeder via appen, i stedet for i postkassen.

– Det blir færre brev i posten. Beskjeder og vaksineinformasjon vil etter hvert sendes digitalt, sier helsesykepleier Maiken Juvik.

Helsestasjonen har per i dag ulike måter å sende ut brev på til sine målgrupper.

– Vi har masse informasjon som skal ut, og ofte trenger vi svar tilbake, for eksempel samtykke til vaksiner. Nå blir det enklere når alt går digitalt og er samlet på én plattform, sier helsesykepleier Bodil Olufsen.

Fra brev til app. Helsesykepleierne Maiken Juvik, Veronica Kristin Eriksen, Bodil Olufsen og Cathrine Øverleir ser fram til enklere kommunikasjon med innbyggerne. FOTO: Kristina Aasvik

Tryggere kommunikasjon

Helsesykepleierne peker også på at det nye systemet gir en sikrere kommunikasjon.

– Brukerne logger seg inn med BankID, og sensitiv informasjon kan derfor trygt deles. Det gjør også journalføringen mer sikker, sier helsesykepleier Veronica Kristin Eriksen.

– I tillegg kan innbyggerne selv sende oss meldinger. Hvis noen vil flytte eller bytte time, kan de gjøre det direkte i appen, supplerer Olufsen.

Bedre tilgjengelighet

Endringen gjør det enklere for helsesykepleiere som ikke har en merkantil medarbeider, forteller Øverleir.

– Mange opplever at de ikke kommer gjennom når de ringer. Nå kan folk sende meldinger når det passer dem, og så svarer vi i arbeidstiden, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det blir mer lettvint for innbyggerne. De slipper å passe på åpningstidene våre, legger Juvik til.

Utfordringer for noen grupper

Overgangen byr likevel på noen utfordringer. Mange flyktninger og andre innbyggere mangler BankID og tilgang til Helsenorge.

– Det er noe vi må ta høyde for. De skal fortsatt kunne ringe eller sende SMS, sier Juvik.

– Derfor er det viktig at folk er klar over at vi er i en overgangsfase. Hvis de ikke får påminnelse om en time, så kan det være på grunn av det, legger Øverleir til.

Ungdom må ha egne brukere

Et annet punkt helsesykepleierne trekker frem, er aldersgrensene i Helsenorge.

– Foreldre ser ikke alt når barnet er over 13 år. Og når de fyller 16, har foreldrene ikke lenger tilgang til barnets journal. Derfor må ungdommene ha egne brukere. Vi oppfordrer alle voksne og ungdom over 16 til å opprette en konto, sier Juvik.

– Mange unge har ikke BankID ennå, men det må de ha for å bruke Helsenorge, supplerer Eriksen.

Overgangen gjelder i første omgang jordmortjenesten, skolehelsetjenesten og helsestasjonen. Helsestasjon for ungdom skal etter hvert også inn på en digital løsning.

– Kanskje blir det over nyttår. Det blir en ekstra digital løsning for dem, sier Eriksen.