Skolestrukturdebatten – Bevar Hemnes sentralskole som en 1-10 skole

Dette er et leserinnlegg. Innholdet står for skribentens regning.
Hemnes kommune står nå foran en stor økonomisk omstilling som også kan bety endringer for skolestrukturen i kommunen. Klubben ved Utdanningsforbundet på Hemnes sentralskole vil med dette understreke hvor avgjørende det er å bevare en 1-10 skole på Hemnesberget.
Hemnes sentralskole har i mange tiår vært en svært viktig bærebjelke for lokalsamfunnet vårt på Hemnesberget. Skolen vår er ikke bare et sted for undervisning og opplæring – den er selve hjertet her, og utgjør en forskjell for våre barn og unge. Det vil få store konsekvenser for samfunnet på tettstedet vårt dersom skolen som helhet endres eller i verste fall forsvinner.
En 10-årig grunnskole sikrer et helhetlig løp for elevene, noe som både gir trygghet, trivsel og kontinuitet. Dette vil igjen fremme positiv folkehelse og livsmestring fra de er 5 år og til de går ut fra 10.trinn som 15-åringer. Trygghet og trivsel er noe som vi lærere vet også er viktig for å oppnå læring. En annen faktor som kommer elevene til gode er at vi ved Hemnes sentralskole har over år vært et stabilt personale hvor vi også har hatt god rekruttering av unge, nytenkende pedagoger som har gitt skolen vår et løft.
Vi i klubben UDF ved Hemnes sentralskole er opptatt av det gode fagmiljøet på skolen vår. Vi har etablert sterke fagteam på tvers av hele 1-10.trinn i basisfagene. Dette sørger for en solid faglig og variert undervisning hvor hele skoleløpet ivaretas. Gjennom hele grunnskolen vil vi i enda større grad kunne gi elevene kvalitet på tvers av trinnene og ha fokus på dybdelæring og tverrfaglig undervisning. En 1-10 skole sikrer dermed et sterkt og godt fagmiljø for elevene gjennom hele grunnskolen og der lærerne samarbeider på tvers av klassetrinn og fag. Dette gir elevene en rød tråd gjennom hele skoleløpet, og det skaper en trygghet og forutsigbarhet for elevene. De får også forholde seg til de samme voksne fra de begynner på skolen til de går ut av en 10-årig grunnskole noe som vil være særlig viktig for elever som trenger ekstra støtte, stor forutsigbarhet og tilrettelegging.
I tillegg til den faglige kvaliteten, har skolen vår fasiliteter som er med og legger til rette for en variert og inkluderende opplæring. Hemnes sentralskole har en flott idrettshall, som brukes daglig i undervisningen og denne idrettshallen gir oss større muligheter for variert undervisning i kroppsøving, noe som er avgjørende for ungdomstrinnet. I tillegg har skolen et basseng, samt en aula med tilhørende kjøkken og vi har en scene og lyd- og lysanlegg. Disse ressursene styrker det sosiale og kulturelle livet på tettstedet vårt, samtidig som de er viktige verktøy i under-visningen. Kultur og musikk står veldig sterkt på Hemnes Sentralskole, og vi ser hvordan dette bidrar til livsmestring og folkehelse. Gjennom ulike kultur- og musikkprosjekter får elevene fra 1-10 trinn mulighet til å utvikle seg kreativt, skape samhold og oppleve mestringsfølelse på en arena som ikke bare er innenfor klasserommets fire vegger. Prosjektene avsluttes med forestilling for publikum som ønsker å ta del i sluttproduktene våre og ungene er stolte av sine prestasjoner fra 5 år og helt opp til de er 15-16 år. Vi ser også hvor mye de minste elevene vokser og utvikler seg i samspill med eldre elever. En nedskalering av skolen vil svekke denne viktige delen av opplæringen, som betyr så mye for både barn og voksne på tettstedet vårt.
En av de største fordelene med en 1-10 skole er, som sagt, at vi lærere følger barna gjennom hele oppveksten. De blir sett, får stabilitet, og får en trygg ramme rundt skolegangen sin. Karriereveiledningen som er godt implementert ved skolen vår er i mye større grad individbasert når vi kjenner elevene godt og kan gi råd basert på langvarig kjennskap til deres styrker og interesser.
Et annet argument for å beholde 1-10 på Hemnesberget er pendling med buss. At elevene skal pendle med buss i flere timer hver uke vil kunne resultere i at aktiviteter på fritiden forsvinner for elevene ikke har overskudd etter busstur og lekser. Hva skjer da med folkehelsen og livs-mestring? Grovt sett kan vi regne med at i løpet av tre år vil elevene ha brukt over 15 døgn kun på å sitte på buss med pendling Hemnesberget – Korgen.
Vi har stor forståelse for at kommunen vår står overfor krevende beslutninger om framtida og eventuelt en endret skolestruktur. Klubben ved Hemnes sentralskole mener at det beste for elevene på Hemnesberget er å bevare en 1–10 skole. Samtidig vil vi understreke at hoved-ønsket vårt er at ingen skoler i kommunen legges ned – det er dette vi håper kommunestyret legger til grunn når et endelig vedtak skal fattes. For Hemnesberget sin del handler ikke dette bare om skolepolitikk, men om framtiden til det største tettstedet i kommunen og lokalsamfunnet vårt. Her er det også nyetablert industri som vil være avhengig av at nye arbeidstakere bosetter seg og har en 1–10 skole som kan ta imot deres barn.
Vi vet at en god skole er en viktig faktor for bolyst. Familier som vurderer å bosette seg på Hemnesberget, vil ha en forutsigbar og trygg skolegang for barna sine. Ved å beholde en 10-årig grunnskole vil vi styrke tilflyttingen og sikre et levende lokalsamfunn for framtiden.
For klubben Utdanningsforbundet v/Hemnes sentralskole
Tone Arntzberg Kråkstad,
klubbleder