Ja, det hadde vært fint å gå inn i det nye året med blanke ark. Dessverre ble det langtfra slik. I store deler av 2024 lovpriset vi det fine været. Mange av oss ante nok at det ville skje endringer, og vi ble ikke skuffet.
Den tragiske togulykken, kombinert med det forferdelige været, kommer til å prege oss i lang tid.
Vi kan ikke skru tiden tilbake, men det må tas konkrete grep, slik at beredskapen blir på et ganske annet nivå, hvis vi skulle bli utsatt for noe tilsvarende.
I dag, tirsdag, fikk vi endelig et møte med samferdselsdepartementet. Riktignok ble statssekretæren, Tom Kalsås, forsinket på grunn av forholdene ved Stavanger lufthavn, men det ble likevel tid til et nærmere 40 minutters møte.
To saker ble omtalt. Først ble sekretæren orientert om den mildt sagt ufullstendige varslingen i startfasen. Det var definitivt mangel på kommunikasjon, til tross før at vi relativt nylig hadde avholdt beredskapsøvelse i regi av Statsforvalteren. At kommunen ble varslet av en journalist fra Dagbladet, hører ingensteds heime.
Vel, det kommer nok noen møter om varslingsrutiner ganske snart. Så jeg tenker rutinene blir grundig gjennomgått, slik at vi aldri får en gjentagelse av det som skjedde ved denne anledningen.
Den andre saken var problematikken knyttet til transporten av såvel personer som gods. Utallige pendlere fikk betydelige vanskeligheter med å komme seg på jobb, for mange ble det nok umulig. Derfor må det nok etableres muligheter for en skikkelig båttransport dersom vi skulle komme ut for at E6 og jernbane blir satt ut av drift.
Særlig var situasjonen vanskelig for Nortura. Deres henteområde strekker seg nordover til Hammarøya, og ettersom de måtte benytte Nesnasambandet, fikk de problem. Deres lovverk bestemmer at fra første dyr går om bord i dyrebilen til siste dyr går av på Bjerka, kan det maksimalt brukes 8 timer.
Det oppsto store problem ute på Nesna, materiellet fungerte heller ikke tilfredsstillende.
Dessuten dannet det seg lange køer som okkuperte det ene kjørefeltet, Ettersom det andre skulle brukes til toveis trafikk, ble trafikkbildet komplisert. Når det i tillegg regnet og stormet, ble trafikkdirigeringen ikke enkel.
Statssekretæren ble grundig orientert, også om mulige tiltak. Han fattet absolutt interesse for de to ferjekaiene, som riktignok befinner seg i hvile for tiden, men som antageligvis kan restaureres og tas i bruk i kritiske situasjoner.
Vel, nå blir det møter, både med Statens veivesen og fylket. I det minste er det gitt orientering på regjeringsnivå. Målsettingen må være at vi har en forsvarlig beredskap, dersom Norge skal bli delt i to nok en gang.
På den lokalpolitiske front er det rimelig stille for tiden, men akkurat det varer neppe lenge.
Fortsatt godt nytt år.