Dette er et leserinnlegg. Innholdet står for skribentens regning.
Brukerutvalget ved Helgelandssykehuset har observert en bekymringsverdig trend med færre oppmøtte til kontroller og behandlinger i Helgelandssykehuset.
Sykehusene over hele landet har utført en betydelig jobb rundt det å kunne tilby behandling til de pasientene som har behov for dette. Helgelandssykehuset eies ikke kun av administrerende direktør og administrasjonen, men også av befolkningen. Vi har alle nytte av at sykehuset vårt driftes godt, og alle kan gjøre sin del for å sørge for at befolkningen får den helsehjelpen de har behov for.
Dersom man ikke møter til en time, vil man i de fleste tilfeller få en ny time, i tillegg til en betydelig regning på 1612,-. Men den viktigste prisen man betaler for ikke å møte, er helsen til de som må vente ekstra grunnet lengre ventetider. Timen du ikke kan møte på, er det mange andre som kan benyttet seg av.
Gi derfor beskjed tidlig, og i tide. Slik hjelper du dine medmennesker, og slik bidrar du til at hele befolkningen på Helgeland får de helsetjenestene de har behov for og krav på. Din beskjed om at bilen har streiket, at du har en lekkasje i kjelleren eller at været er for dårlig til å kjøres i, kan spare en eldre pasient for en lang, tung reise og sørge for at alvorlig sykdom oppdages tidlig. Du sparer også 1612,-.
Mange pasienter har ikke muligheten til selv å følge opp timer, og vi må påregne at enkelte ikke får meldt ifra at de ikke kan møte. Det har brukerutvalget forståelse for, og det blir desto viktigere for resten av befolkningen å ta ansvaret for å gi beskjed dersom man ikke kan møte til oppsatt time.
Anne-Lise Brygfjeld,
leder av Brukerutvalget i Helgelandssykehuset