En ny måte å dele data om mistenkelige anrop mellom teleoperatørene Ice, Telia og Telenor vil redusere svindelanrop og såkalt spoofing mot norske mobilkunder drastisk. Operatørsamarbeidet stopper allerede enormt med telefonsvindel.
Det er Telenor Norge som forteller om samarbeidet i ei pressemelding.
Den nye måten å merke anrop på og dele informasjon mellom operatørene er unik og reduserer svindelanrop mot nordmenn betraktelig.
– Spoofing utgjør rundt 50 prosent av alle svindelanrop i Norge, og dette samarbeidet vil gjøre en enorm forskjell for norske mobilkunder. Filteret er laget for å beskytte norske numre slik at man unngår å få nummeret sitt misbrukt, sier Øivind Kristiansen, svindelekspert i Telia Norge.
Sammen om system
Spoofing innebærer at det originale nummeret det ringes fra «viskes ut» – og erstattes med et norsk nummer tilnærmet etter eget ønske. Norske mobiloperatører har i flere år hatt sperrer som kan identifisere svært mange slike anrop hvis både nummeret som misbrukes og de som det ringes til, befinner seg i samme nett.
Det har derimot vært en utfordring å blokkere anrop der det misbrukte nummeret befinner seg hos én operatør, mens det ringes til en person som bruker en annen operatør. Nå har operatørene gått sammen om et system som muliggjør å blokkere også disse anropene, og de foreløpige resultatene er svært gode.
![Leder av Fraud, Crime and Abuse-teamet i Telenor Norge, Thorbjørn Busch.](https://avisahemnes.no/wp-content/uploads/2024/12/d93ff080-dd10-4858-93a3-763651097f04-1024x684.jpg)
– Ved å dele informasjon på denne måten får vi en unik oversikt over totalbildet, som tidligere ikke har vært mulig, sier Thorbjørn Busch, leder for Fraud, Crime & Abuse-teamet til Telenor.
– De første dagene etter vi hadde på dette filteret, var vi i stand til å identifisere og blokkere mellom 200-250.000 unike numre som ble forsøkt spoofet per dag. På det meste blokkerte vi 500 anrop i sekundet, legger han til.
Et resultat av det nye filteret er at antallet spoofing-anrop fra våre naboland Sverige og Danmark øker. Operatørene advarer mobilkunder mot dette, og ber dem være ekstra på vakt overfor anrop fra utlandet.
Spoofing har to ofre
Det sies gjerne at spoofing har to ofre. Den som blir forsøkt svindlet er naturligvis et offer, samtidig er det svært belastende for den som får nummeret sitt misbrukt av svindlere.
Man har også sett at svindlere aktivt har misbrukt telefonnummer som er identiske eller ligner på numre fra ansatte i politi, andre myndighetsaktører, banker eller kjente foretak. På denne måten har de kriminelle lagt til rette for omfattende sosial manipulasjon og svindel, og ofrene for spoofing via telefon har ofte blitt svindlet for store beløp.
Med dette samarbeidet mellom operatørene vil svært mye av denne aktiviteten kunne stoppes før den når ofrene.
– Forhåpentlig vil dette føre til vesentlig færre svindelforsøk, men det er viktig å være bevisst på at svindlere alltid vil forsøke å finne andre metoder for å lure oss. Det er derfor viktig at vi alle er årvåkne og kritiske til henvendelser vi mottar på ulike plattformer, sier sikkerhetssjef Erik Haugland i Ice.
Skjer også lokalt
I april i år skrev Avisa Hemnes om en eldre kvinne i Hemnes, som ble svindlet via telefonen. Kvinnen trodde hun snakket med både banken og politiet, ble fortalt at hun var blitt svindlet, men at hun nå skulle få hjelp. Lite visste hun at det var nettopp svindlerne som sto for hjelpen.
– Jeg tar aldri telefoner fra utlandet, og trykker aldri på ukjente lenker, fortalte kvinnen den gangen.
Men denne telefonen kom altså ikke fra utenlandsk nummer, og det endte med at bankkontoen hennes ble bortimot tømt.