Dette er et leserinnlegg. Innholdet står for skribentens regning.
I en artikkel i VG går Per-Willy Amundsen til kraftige angrep på fylkeskommunenes pengebruk og slår rundt seg med oppkonstruerte tall og argumenter. Amundsens lettvinte, populistiske retorikk konkluderer med at fylkeskommunene bør legges ned.
Hvis Amundsen hadde tatt en rask telefon til sin partikollega som sitter sammen med meg i fylkesrådet i Nordland, ville han raskt fått korrigert bildet han forsøker å skape. Men det er tydeligvis mer behagelig for Amundsen å ta noen elementer ut av likningen for å konstruere en matematikk som gir det svaret han ønsker seg.
Amundsens enkle påstand er at de administrative kostnadene har skutt i været og viser til Kostra-tallene som årlig rapporteres inn. En intern omorganisering i Nordland har medført feil i rapporteringen, der kostnader har blitt ført på administrasjon og ikke på avdelingene som utfører tjenestene for nordlandssamfunnet. I tillegg har KS-leder Gunn Marit Helgesen i en annen artikkel, på ypperlig vis beskrevet hvordan Amundsen sauser sammen blant annet pensjonskostnader inn som administrasjonskostnader. Fortsatt med konklusjonen om at fylkeskommunene bør legges ned.
Jeg kan berolige Amundsen med at vi i kommende økonomiplan for Nordland fylkeskommune foreslår å kutte om lag 70 millioner årlig i politikk, administrasjon, reise og bevertning. Dette fordi fylkesrådet har en klar ambisjon om å dreie pengebruken fra administrasjon til tjenesteproduksjon.
Men utfordringsbildet for Nordland fylkeskommune ligger egentlig på et helt annet område. Og med disse utfordringene har stortingsrepresentant Amundsen en faktisk mulighet til å bidra til gode løsninger.
Utgiftene løper i fra inntektene generelt – men spesielt innenfor buss, hurtigbåt og ferje. De siste 3 årene har våre kontrakter med operatørene økt med over 420 millioner kroner, utover estimert prisvekst som vi blir kompensert med fra staten. Attpåtil blir bildet enda verre i årene som kommer. Innenfor transport og infrastruktur er kostnadsveksten anslått til å bli 850 millioner på inneværende- og nye kontrakter. Dette er penger fylkesrådet legger på bordet for at bussen, båten og ferga skal gå.
Og bare for å komme Amundsen i forkjøpet – disse økte kostnadene er på direkte tjenester til innbyggerne i Nordland. Og den samme økningen vil komme uavhengig av hvem som administrerer disse tjenestene. Det hjelper altså ikke å legge ned fylkeskommunen for å løse dette.
Årets budsjettarbeid har vært en ryddejobb. Vi tar ansvar i ei krevende tid, og prioriterer et realistisk budsjett. Vi styrker utdanningsfeltet med totalt 173,6 millioner gjennom de neste fire årene. Og vi styrker rammen til transport og infrastruktur med nesten 1 milliard de neste fire årene.
Vi prioriterer de store pengene på en desentralisert skolestruktur som svarer på elevenes- og næringslivets behov. Ferga skal gå langs kysten. Fylkesveg skal få nødvendig vedlikehold. Og vår rolle som samfunnsutvikler på lag med kommuner og næringsliv tar vi på det fulle alvor. Alt dette skal vi få til – og det til tross for at vi tar ned på utgiftene til administrasjon og politikk.
Per-Willy Amundsen går altså til angrep både på det regionale demokratiet, men også på de ansatte som gjør en forbilledlig jobb med å sikre gode tjenester i Nordlandssamfunnet. Slike utspill kan vi godt være foruten. Vi kan i stedet møtes over en kopp kaffe og snakke om hvordan vi bygger gode lokalsamfunn i hele Norge, også nord for Sinsenkrysset.
Aina Nilsen,
fylkesråd for finans og organisasjon i Nordland