Dette er en kronikk. Innholdet står for skribentens regning.
Om kort tid skal Helgeland endelig kobles til luftens motorveinett. Som kan ta oss til og fra destinasjoner i Norge og verden nær lydens hastighet. Til lavere priser. Med langt flere flyseter og mange flere besøkende. Det blir en ny æra. Nå er det på tide å begrave stridsøksene og tenke på hvordan en vil utnytte denne motorveien for egen bedrift og kommune.
23.september legges grunnsteinen ned for terminalbygget ved nye Mo i Rana lufthavn, Fagerlia. Stor masseflytting og vegbygging er da unnagjort. Avinor, Sweco og AF-gruppen med leverandører har jobbet i et imponerende tempo, og det kommer de til å fortsette med. Asfaltering av 2.700 m rullebane starter nå. Dette er den største statlige investeringen i ett enkelt samferdselsprosjekt på Helgeland, 4 milliarder og nær 1 mrd. kroner i lokale bidrag gjør drøm til virkelighet.
Nå skjer det. Den store flyplassen bygges. Derfor er det grunn til å håpe at den lille motviljen som fortsatt henger igjen hos noen på Helgeland vil gå over. Fordi det til tross for enkeltes fortelling har det også vært stor regional enighet om viktigheten av lengre rullebane og flere seter til og fra Helgeland, også blant ordførere. Den bygges i Rana fordi den eneste egnede flyplasstomten i regionen viste seg å være der.
Enigheten som forsvant
I flere tiår var det stor regional enighet om at Helgeland trenger en stor flyplass. Det ble tatt flere initiativ, ikke minst fra aktører i Vefsn. Det resulterte blant annet i at Staten i år 2000 fikk undersøkt 17 ulike lokaliteter på Midt- og Nord-Helgeland, inkludert de tre eksisterende kortbanene. Ingen av de 17 stedene var egnet til å etablere en lang rullebane for store jetfly. Dette på grunn av terrenghindre, krevende vindforhold og for mye tåke. Dessverre.
Til tross for dette, arbeidet Helgeland Lufthavn, med Bjørn Larsen som leder, videre med en av de underkjente lokalitetene. I 2007 tok næringslivet i regionen fatt på arbeidet med å få utredet og planlagt en stor flyplass på en lokalitet som myndighetene ikke hadde undersøkt. I Fagerlia, ved E12 like øst for Mo i Rana sentrum. Arbeidet skjedde i regi av Polarsirkelen Lufthavnutvikling med undertegnede som leder, nå på 17. året. Ikke minst i et spleiselag mellom hjørnesteinsbedrifter i åtte Helgelandskommuner, og med Rana kommune som den som har dratt det økonomisk tyngste lasset som vertskommune for flyplassen.
Enigheten om stor flyplass var da av en sånn art, at daglig leder Bjørn Larsen fra Helgeland Lufthavn tok undertegnede i handa, vist i et avisoppslag i Helgelendingen i 2008, der vi begge var hjertens enige om at det viktigste var at Helgeland fikk en stor flyplass, og at det var opp til Avinor og Luftfartstilsynet å avgjøre egnet lokasjon. Etter ytterligere faglige utredninger ble Drevja nok en gang underkjent som mulig lokalitet. De to ordførerne Geir Waage i Rana og Jann Arne Løvdahl i Vefsn var et øyeblikk enige om å samle kreftene. Løvdahl sa til Rana Blad at «… hvis ny flyplass i Elsfjorden ikke holder mål, går han inn for Rana med alle krefter».
Og som samfunnsbyggeren fra Lovund, Steinar Olaisen skrev til redaktøren i Helgelands Blad i 2010. «For meg personlig er det revnende likegyldig om den ligger på Hauan (Mo i Rana) eller i Drevja… Det er nødvendig for næringslivet å ha de samme rammebetingelser som i landet for øvrig…For å utvikle reiselivsnæringen i tråd med de målsetninger ikke minst storsamfunnet har satt, er en stor flyplass en absolutt betingelse.»
Tid for enighet igjen!
Siden den gang er det investert mer enn 10 (ti) milliarder kroner i bedre veier på Helgeland. Da kortbanen i Mosjøen ble etablert i 1987 var veinettet på Helgeland preget av mange stengsler. Nå er det både Helgelandsbrua, Toventunell, Korgfjelltunell og ny E6 og Fv78. Som liten unge på sekstitallet, mens Håkon Kyllingmark var samferdselsminister, var det ikke en gang ferjeleie på Herøy. Min onkel hentet oss etter lang dags ferd fra Mo i Rana med sjarken sin i Leinesodden. Nå kjører den som vil på 1,5 små timer til Søvik, for så en kort båttur til Herøy. Helgeland har krympet betydelig, tidsmessig.
Min oppfordring til både ordførere og andre som har et ønske om utvikling og vekst i regionen er at Helgeland legger konflikten bak seg. Leirfjords ordfører Stein Rino Bonsaksen tar et viktig steg på veien i sin begrunnelse for å møte opp i Fagerlia 23. september: Når flyplassen er under bygging blir det for dumt å kjempe mot prosjektet: «Jeg skal ikke være en gretten gammel gubbe». Hattfjelldals ordfører Sølvi Andersen sier det avisene: «Jeg har tenkt å dra, og har ingen motforestillinger til den nye flyplassen i Rana. Den har jeg all grunn til å se fram til».
For alle som vil, er det mulig å se at Helgeland er en region som både har lekket og lekker ungdom til andre steder, der fødselstallene går ned, der folketallet taper andeler både i Nordland og nasjonalt, der eldrebølgen skyller over oss. Stor flyplass er ingen trussel mot næringsliv og dagligliv rundt Mosjøen og Sandnessjøen, tvert imot. Den vil åpne et hav av muligheter også for alle på Midt- og Nord-Helgeland, også for turisme og reiseliv på Sør-Helgeland for de som vil benytte muligheten. Den vil bidra til bedre rekruttering, bolyst og blilyst.
Effekten blir lignende som Evenes Lufthavn har for Ofoten, Lofoten og Vesterålen
Et godt eksempel for den som vil løfte blikket, er å se hvordan flyplassen på Evenes fungerer som et nav mot verden for en stor region i kombinasjon med fire kortbaner/ lokale flyplasser. Evenes lufthavn vil passere 800.000 passasjerer i år. Mer enn noensinne. Og også med utenlandsfly fra Tyskland, Frankrike og Sveits med turister som skal til Lofoten, 15-25 mil unna flyplassen. Vi har ikke mindre å by på her, på Helgeland. For de 800.000 skal ikke til og fra Evenes kommune. Det bor mindre enn 1.500 mennesker der. Passasjerene skal til Harstad, Narvik, Sortland, Hadseløya og Lofoten for å nevne noen. De fleste som kommer over Fagerlia skal ikke til Mo i Rana. De skal til Helgeland. Det er kortere fra Mosjøen og Sandnessjøen til Fagerlia enn fra Sortland og Svolvær til Evenes. Det er 16 mil fra Evenes til Svolvær. Likevel er Evenes porten til Lofoten. Fagerlia blir hovedporten for mange besøkende til Helgeland. Viktige næringsaktører på Helgeland ser disse mulighetene. Det har også Nord-Sveriges største vintersportsdestinasjon Hemavan/Tärnaby oppdaget for lengst. De befinner seg om lag like nær ny flyplass som Mosjøen og Sandnessjøen, og griper mulighetene som Fagerlia kan gi med begge hender.
Nå oppfordrer jeg også siste rest å følge med på ferden og ta andeler i en mulig samfunns-utvikling. Det blir et Helgeland før og etter. Fest setebeltene, tenk på hvordan dere vil utnytte denne motorveien i lufta for egen bedrift og kommune. Gjør klar for take off i 2027!
God helg til alle lesere!
30.8.2024
Henrik Johansen,
adm.dir. i Polarsirkelen Lufthavnutvikling