Dette er et leserinnlegg. Innholdet står for skribentens regning.
Endelig er det svenske flagget heist utenfor Natos hovedkvarter i Brussel. Det betyr at både formelt og juridisk er Sverige et likeverdig medlem som de øvrige medlemslandene. Sverige er nummer 32.
For Norge betyr det at beredskapstenkingen må få ny kraft og nye løsninger. Øst-vest beredskapen må styrkes og gjennomføres på nye måter. Vi hadde så greit et samarbeid med naboen i øst, men nå har det vist seg at naboen ikke har vært helt å stole på. Det må derfor tenkes at angripes en nabo, kan en annen også bli utsatt for samme behandling. All nedtrapping som vi så godtroende har vært med på, må derfor revurderes.
Finland og Sverige var rask til å søke formalisering av sitt vennskap med vestlige makter. Nå har det skjedd på rekordtid. NATO er blitt utvidet. Det betyr at «vår» grense mot øst er flyttet langt østover, og utfordringen er blitt hvordan kan Norge bistå den veien og bygge opp en troverdig beredskap sammen.
Ser vi på veiene øst-vest fra Trøndelag og nordover er det ganske mange som kan fylle en viktig beredskapsfunksjon. Utgangspunktet her er bra. Det er verre når en ser på jernbanen. Der er det bare to alternativer, Meråkerbanen og Ofotbanen. Avstanden mellom Stjørdal og Narvik er nærmere 90 mil. Det sier seg selv at her er det et svakt punkt. Det bør være en øst-vest forbindelse mellom disse stedene.
Ved første øyekast er det naturlig å tenke på Mo Rana med framtidig stor flyplass og dypvannskai, så rett over til Storuman. Dette veivalget må gå i til dels krevende fjellterreng utsatt for mye vær og vind. En stengt trase er dårlig beredskap.
Et annet alternativ er at en tenker Bjerka som utgangspunkt. Da kan en trase følge daler og lunere landskap forbi Røsvatnet helt til en kommer til Hemavan. Selvsagt kan det være uværsperioder der også, men risikoen for stenging er mindre.
Mange vil nok mene at nå er traseen nordover fra Fauske med Kirkenes som mål det absolutt viktigste. Kartet må tegnes på nytt, og da er det viktig at mest mulig kommer på bordet. Vi har fått en ny situasjon som vi må ta på alvor, og på en slik festdag som i dag, må det passe med litt framtidstenking også.
Per Jomar Hoel