I både september og oktober fortalte Avisa Hemnes om ei fylling med jord og hageavfall like ved kirkegården på Hemnesberget, der også gravminner, plast og annet avfall doses rett i naturen. Nå har de involverte partene omsider holdt avklaringsmøte.
3.november møttes enhetsleder for tekniske tjenester, Tone Larsen, leder for kommunalteknikk, Jarl-Stian Johansson, kirkeverge Per Øyvind Eriksen og byggesaksbehandler Trond Stien for å diskutere hageavfallsdeponiet/søppelfyllinga ved kirkegården på Hemnesberget.
Bakgrunnen for møtet var en henvendelse fra Tage Vedal, som stilte spørsmål ved at
et område rett nord for kirkegården på Hemnesberget i flere år tilsynelatende har blitt benyttet som søppeltipp og hageavfallsmottak.
«Så vidt meg bekjent er det kun et hageavfallsmottak på Hemnesberget og det ligger i Elvdalen 2,3 km i luftlinje unna. På motsatt side av kirkegården er en liten avfallsstasjon med mulighet for å sortere avfall. Likevel dumpes det jevnlig avfall fra kirkegården på denne provisoriske søppelplassen» skrev Vedal i sitt brev til Hemnes kommune. I brevet stilte Vedal også følgende spørsmål:
- Hvem står ansvarlig for denne virksomheten?
- Hvem skal ta ansvar for opprydding?
- Hvem skal ha ansvar for korrekt skilting sånn at ikke privatpersoner fortsetter å bruke avfallsplassen?
Vanskelig å plassere ansvar
I møtereferatet besvares spørsmål 1 med at «Enheten for tekniske tjenester orienterte om opplysninger som kan fremskaffes gjennom registeringer i kartverket. I 2005 fremgår det ikke av flyfoto at det er utført tiltak som indikerer fyllingsarbeid. I 2009 vises det på flyfoto at det var fylt jord- og steinmasser. I 2013 vises det ingen endringer.
I 2016 viser flyfoto at det var tilkommet nye jord- og steinmasser. I 2019 viser flyfoto at det også da var tilkommet nye masser. Det ble enighet om at det er vanskelig å fastslå hvem et eventuelt pålegg skal rettes til ettersom utførte tiltak har pågått over så mange år.»
Hvem har så ansvaret med opprydding?
Forurensningsloven sier at «Ingen må tømme, etterlate, oppbevare eller transportere avfall slik at det kan virke skjemmende eller være til skade eller ulempe for miljøet. Den som har overtrådt forbudet i første ledd, skal sørge for nødvendig opprydding.»
I dette tilfellet erkjenner forurensningsmyndigheten, Hemnes kommune, at adressering av et oppryddingspålegg er utfordrende. Grunneier kan holdes ansvarlig, og eventuelle tiltak må avklares med grunneier.
En løsning er opprydding, med fjerning av urene masser og arrondering av utførte tiltak. Tidspunkt for gjennomføring vil være i løpet av vår og sommer 2024, og disse tiltakene må avklares med Opplysningsvesenets fond (OVF) som er hjemmelshaver.
I møtereferatet fastslår Hemnes kommune at de selv kan gjennomføre fysiske tiltak med avsperringer mot gang- og sykkelveien, slik at videre fyllingsarbeid hindres.
Når det gjelder spørsmålet om ansvar for korrekt skilting ble det foreslått at kommunen sørger for skilting, hvor det opplyses om at det er forbud mot deponering av jord- og hageavfall m.v.
I avklaringsmøtet orienterte dessuten kirkevergen om at det foreligger planer for mellomlagring av masser i forbindelse med drift og vedlikehold av kirkegården. Denne planen går ut på å etablere to «jordskrin» innenfor arealer som er avsatt til formålet gravlund.
Utfordrende
I møtereferatet står det altså å lese at Hemnes kommune selv kan gjennomføre fysiske tiltak med avsperringer mot gang- og sykkelveien, slik at videre fyllingsarbeid hindres.
– Vil dette være aktuelt å utføre allerede nå, eller satser man på at snø og vinter skal gjøre at det ikke dumpes mer avfall der før andre tiltak blir gjort?
– Leder for kommunalteknikk i Hemnes kommune vil snarest sette i verk tiltak med fysisk sperring og skilting med opplysning om at avfallsdeponering er forbudt, skriver Trond Stien i en e-post.
– Hvilke krav stilles det til Hemnes kommune som forurensningsmyndighet? Har Hemnes kommune prosedyrer som forteller noe om dette?
– Det er forurensingsloven med tilhørende forskrifter som setter krav til kommunen som forurensningsmyndighet. Rundskriv T-18/83: «Forurensningsloven, en veiledning til kommunene» fra desember 1984 har vært et hjelpemiddel for kommunen i arbeidet med å gjennomføre de oppgaver de er tillagt direkte etter loven eller gjennom delegasjonsvedtak. Forurensningsloven med forskrifter har gjennomgått store endringer siden ikrafttredelsen i 1983. For at veilederen fortsatt skal kunne fungere som et praktisk hjelpemiddel for kommunene har det vært nødvendig å omarbeide teksten i sin helhet. Dette rundskrivet, T-5/98 «Kommunens myndighet og plikter etter forurensningsloven», erstatter T-18/83. Rundskriv T-5/98 gir en oversikt over kommunenes myndighet og plikter på området samt en veiledning.
– Hvilken responstid skal man kunne forvente fra forurensningsmyndighetene når slike saker oppstår?
– I hht. Forskrift om saksbehandling etter forurensningsloven § 3 skal forurensningsmyndigheten sørge for at parter, berørte offentlig organer og andre varsles i samsvar med §§ 4, 5 og 7, og gis en frist som ikke skal være kortere enn 4 uker. Som det opplyses i referatet erkjenner forurensningsmyndigheten, Hemnes kommune, at adressering av et oppryddingspålegg er utfordrende.
– Hvordan stiller saken seg dersom det viser seg å medføre riktighet at private, eller offentlige instanser for den saks skyld, benytter ei slik fylling til spesialavfall?
– Forurensede overskuddsmasser som ikke skal gjenbrukes innenfor et tiltaksområde, anses som avfall, og skal leveres til godkjent deponi eller behandlingsanlegg med tillatelse etter forurensningsloven. Skal det mellomlagres forurensede masser utenfor tiltaksområdet, må det søkes Statsforvalteren om tillatelse. Det er tiltakshaver for grunnforurensningen som skal søke. For eventuell gjenbruk av forurensede masser må det søkes Miljødirektoratet om tillatelse.
– Hvilke sanksjonsmuligheter har forurensningsmyndigheten i saker der det gjøres åpenbare brudd på forurensingsloven?
– Dersom det foreligger en ulovlig forurensning eller fare for ulovlig forurensning, kan kommunen innenfor sine myndighetsområder etter forurensningsloven gi direkte pålegg til den ansvarlige om å gjennomføre tiltak mot forurensning, jf. forurensningsloven § 7 fjerde ledd.
– Er det en utfordrende oppgave å holde kontroll på private fyllinger med dumping av avfall, og har dere hatt mange slike saker de senere år?
– Det er utfordrende for kommunen å få registrert og fulgt opp dette ansvarsområdet godt nok. Kommunen har ikke registrert at private fyllinger er et stort problem i kommunen, svarer Stien avslutningsvis.