Kommuneadministrasjonen holdt godt på hemmelighetene når budsjettforslaget for 2024 ble presentert for politikerne. Det høstet delvis applaus, på tross av kutt som kommer til å merkes for svært mange.
For mange av politikerne var dette deres første møte med kommunale budsjett. I Hemnes har det ved flere anledninger blitt både hett og klamt før et arbeidsdyktig budsjett har blitt landet. Det var få eller ingen tegn til stor uro når neste års budsjett ble sluppet.
Tall fra budsjettet og forslag til kutt kan du lese i egen sak.
På forhånd hadde nok de politikerne som var med fra forrige kommunestyreperiode forventet behov for kostnadskutt, store kutt. Kommunedirektør Amund Eriksen og økonomisjef Harald Mårnes har benyttet anledningene flittig i første halvår til å beskrive utfordringene Hemnes står foran, både på inntekts- og kostnadssiden. De siste månedene har så konkursen i NCP og deretter Natres retrett fra Hemnes fått selv de største optimistene til å innse behovet for både omstilling og stramming av livremma.
Få tall – mer opplæring
Politikerne fikk få tall å tygge på, faktisk «slapp» de å få servert budsjettdokumentene på drøyt 110 sider. Dette pleier å være sider med ufattelig mange tall, tall som for de fleste nok både er vanskelig å forstå og forholde seg til. Istedenfor fikk de høre kommuneledelsens forklaring på hva som de mener må skje og hvordan prosessen mot et budsjett er. Deretter fikk de et kjapt sammendrag av ulike forslag til kutt som er innarbeidet i budsjettet på til sammen 10,7 millioner, se egen sak.
Artikkelen fortsetter under grafikken
Politikerne uttrykte tilfredshet med den nye måten å presentere budsjettet, så blir det spennende å se om de er like fornøyde når de har fått lest dokumentet i sin helhet.
Økonomisjef Harald Mårnes forklarte forskjellen mellom kommunens driftsbudsjett og investeringsbudsjett.
– Investeringsbudsjettet viser anskaffelser til varig eie og bruk, ting med levetid på minst tre år og som koster mer enn 100.000 kroner. Penger som er avsatt til investeringsformål kan ikke overføres til driftsbudsjettet, om vi selger en maskin vi har investert i tidligere kan vi ikke bruke disse pengene til drift, sa Mårnes.
Drift eller investering?
Han fortalte at driftsbudsjettet viser de løpende inntekter og utgifter kommunen forventes å få. Om vi sammenligner dette med privatøkonomi betyr det at når du handler på coopen til helga så er det drift, men når du kjøper ny bil er det investering. Du kan altså ikke selge bilen for å kjøpe sjokolade til helga. Motsatt vei er det imidlertid helt greit å flytte penger, du kan altså la være å kjøpe sjokolade, og heller bruke pengene til å betale litt av bilen. Det betyr at kommunen kan finansiere større investeringer gjennom å redusere driftskostnadene.
Budsjettet som ble langt fram er altså kommunedirektørens forslag, men det bygger på økonomiplanen, eller langtidsbudsjettet, som ble vedtatt sammen med budsjettet i fjor. Politikerne gjorde så en bestilling gjennom såkalte mål og rammer i sommer, dermed var grovskjelettet klart.
Deretter har byråkratene tatt over, og meldt inn de ulike enhetenes behov og ønsker. Dette er så summert sammen med ulike politiske vedtak som er gjort siden forrige budsjett, og som påvirker neste års budsjett. Selv om Hemnes kommune er ansett å være en rik kommune rekker ikke inntektene ikke til å dekke alle ønsker, kommunedirektøren må ta fram kniven for å fjerne noen av ønskene.
Lovpålagte oppgaver
Kommunen har en rekke lovpålagte oppgaver som må løses, de kan man rett og slett ikke kutte bort. De kan ofte løses på ulike måter, og noen måter koster mer enn andre. Dette er oppgaver som skole, eldreomsorg eller barnevern. Andre ting er ikke lovpålagt, slik som ny asfalt, gatelys, ungdomsklubber støtte til næringsetableringer eller subsidiert barnehage. Ikke lovpålagte ting kan kuttes i sin helhet, men det er ofte ting som er populære, og kan være motivasjonen for at folk bosetter seg i en kommune.
Når politikerne nå har fått forslaget til budsjett tar de over behandlingen. I praksis betyr det at de får muligheten til å grave seg ned i tallene, og ikke minst vurdere innsparingsforslagene. Det kommer helt sikkert forslag om endringer, noen kuttforslag blir forkastet, og kanskje kommer det nye inn.
Budsjettet skal så behandles av formannskapet og skal ut på offentlig høring. Da får en rekke aktører mulighet til å si sin mening, typisk eldreråd, fagforeninger og selvsagt politiske parti.
Oppfordret til minst mulig hemmelighold
Økonomisjef Mårnes kom også med en klar oppfordring, skjult som en forventning:
– Når budsjettet er ferdig behandlet i formannskapet har det allerede blitt behandlet av veldig mange og veldig lenge, og det har vært ute på høring. Innstillingen fra formannskapet bør veie veldig tungt for kommunestyret, og forventningen er egentlig at det ikke blir vesentlige endringer i antall og beløp. Om vi ikke lykkes med dette må vi gjøre noe med prosessen, når formannskapet behandler budsjettet bør alt være kjent, sa han, og hadde muligens senere års prosess friskt i minne.
Det har blitt mer eller mindre tradisjon på at de fleste partier holder sine innspill til budsjettet tett inntil brystet og slipper dem løs som benkeforslag like før avstemmingen i kommunestyret. Konsekvensene ved forslagene vil da ikke være utredet, noe som for få år siden førte til at hele budsjettet måtte opp til ny behandling like over nyåret. Andre år har listen over gode forslag flertallet har sagt seg enige i sum vært så kostbare at lovligheten i budsjettet har blitt satt på prøve.
Det blir derfor spennende å følge de ulikes partiers prosedyre ved denne budsjettbehandlingen. Forslag om å bruke mer penger skal også inneholde forslag til finansiering, den mest populære formen for betaling har vært fra sparepengene, altså fond, og slett ikke kuttforslag.
Budsjettet skal sluttbehandles og vedtas av kommunestyret 14. desember.