Etter flere måneder uten bilvaskemaskin, er endelig en ny og større maskin på plass. Daglig leder Tom Tuven er meget fornøyd med oppgraderingen, samt de fire hurtigladepunktene som kom på plass i sommer.
Når avisa ankommer, er vaskemaskinen i full sving, daglig leder, Tom Tuven, og en kunde står utenfor og observerer prosessen.
– Man kan vaske i ned til 10 minusgrader, forteller Tom.
I uke 41 var den etterlengtede maskinen klar, og Tom er veldig fornøyd med alle fordelene den nye maskinen bringer med seg.
– Den vasker en bil på 6-7 minutter, det er raskere enn den gamle. Den er også bredere og høyere enn før, så man kan vaske større biler. Da jeg kjøpte den gikk jeg for det største jeg kunne, for biler blir bare større og større, sier Tom, og forteller at det var på millimeteren at maskinen fikk plass i vaskehallen.
– Det ble feil med den gamle maskinen i mai, og i september kom det noen og skulle fikse den. Da hadde jeg allerede bestilt ny. Det handler ikke om at vi får det største overskuddet av bilvask, men at man skal kunne tilby et fullverdig servicetilbud.
Tom viser hvor enkelt det gjøres. Man kan betale med kort utenfor porten og kjøre inn i hallen, eller man kan kjøre bilen inn først, og gå ut og betale hvis man ikke vil sitte i bilen mens den vaskes.
Hurtigladere
I sommer ble det også nye hurtigladere utenfor stasjonen. Den gamle 50 kw-laderen ble byttet ut med fire 150 kw-ladepunkter.
– I fjor kuttet vi ut AC-lading, de fleste nyere bilene kjører med CCS-kontakter. Selv på Tesla har det blitt standard. Og så har man et annet system som er til Nissan Leaf som er Norges mest solgte elbil, sier Tom, og viser frem laderen.
– Det er disse to systemene det går på i dag. Da vi fikk disse laderne, var det full fart med en gang. Sommersesongen var fantastisk, heldigvis ingen kø, og alle fikk ladet.
– Jeg var veldig glad da vi fikk disse laderne. Nå kan det stå fire biler her og lade samtidig.
– Det som er spesielt med denne ladestasjonen er at det her bake er batteri, samme batteri som til elbil. Batteriene fylles opp og elbilene lades opp av disse batteriene. Det gjør at utbyggingen av en slik stasjon er mye lettere.
Tom forteller at det kalles for ladekonteiner, og viser at det er kroker på taket som gjør at hele greia kan løftes opp og flyttes.
– Denne ble satt ned og koblet rett på. Må denne byttes ut, er det bare å koble av strømmen, løfte den opp og sette den på en lastebil, løfte ned den nye og koble på strømmen. Det er veldig tidsbesparende.
Ifølge Tom er dette en norsk lader, så hele løsningen er utviklet og bygd opp i Norge. Det gjør det veldig enkelt med tanke på service og vedlikehold. I motsetning til den gamle laderen, så har denne veldig lange ledninger.
Betaling skjer med app eller ladebrikke, men Tom mener kortbetaling nok vil komme etter hvert.
– For stasjonen sin del er det ikke liv laga å være uten en hurtiglader i dag, avslutter Tom Tuven.