Rundturen innom årets førsteklassinger har kommet til Bjerka skole. Der fikk vi høre om spenstige fremtidsplaner som den klokkeklare tanken om å bli ordfører, å jobbe med biler, rør eller rett og slett bare jobbe.
1.klasse på Bjerka skole har i år tolv elever. Idet Avisa Hemnes kommer inn i klasserommet deres en onsdag morgen, holder lærer Cathrine Olsen på å gå gjennom dagen sammen med de tolv, mens de spiser frukt. Dagens dato skal sjekkes på kalenderen, og mens en av elevene får komme opp for å sjekke om det er tallet 1 som lurer bak oktobers siste tall: 31, trommer de andre elevene på pultene med hendene. Spenningen er til å ta og føle på. Tallet 1 avdekkes, og det jubles i rekkene.
– Vi har ny måned, og et nytt respektmål, er det noen som husker hva det var? Spør læreren. Elevene har kontroll. Det nye målet er å være rolig i gangene, spesielt når man henter melk. Og man skal helst bruke hviskestemme.
Dagens plan blir illustrert med en lapp for hver aktivitet: Samling, Frukt, TIL, lillefri, naturfag, mat, storefri og matematikk. Nå er det klart for TIL, noe som er ukjent for journalisten. Det kommer frem at elevene skal gjøre ulike oppgaver, men selv bestemme hvilken rekkefølge. Hver oppgave har egen farge, og elevene skriver kryss i TIL-boka si i den rekkefølgen som de ønsker å jobbe med dem. Her må tiden disponeres, og konsentrasjonen på plass for å få unna både bokstavark, forming av bokstaver i leire, matteoppgaver og valgfri aktivitet med mulighet for Lego eller å se i bok. 1.klassen består i år av Tobias Berg, Freya Bjerka, Håkon Hansen, Ludvig Nikolai Nygård Hansen, Emma Harsvik, Isak Hidic, Eline Knapstad, Ellen Sofi Målvatn, Lyder Valla Rabliås, Thale Sjøvoll, Mathilde Storbjerka og Ida Aas Tuven.
Hva er det beste for denne gjengen med å gå på skolen? Vi kjører spørrerunde mens elevene jobber med sitt.
Hyttebygging, iPad og valgfri
– At vi kan være på zip-linen, kommer det kjapt fra Håkon, og Eline Johanne ved hans side nikker bekreftende:
– Vi har faktisk zip-line! Eline peker ut av vinduet mens Håkon fortsetter:
– Så liker jeg at vi kan dra på baksiden og leke, og bygge hytte.
Eline liker stort sett de samme tingene, men supplerer litt:
– Jeg liker at vi arbeider på iPad, og så liker jeg dessa.
– Jeg synes det er kjempeartig på skola, fordi vi har «valgfri», og så har vi TIL, kommer det fra Isak. Freya liker også «valgfri» best, og iPad og Lego, mens Lyder liker best å være ute.
– Og leke i hytta som vi har bygd, der, sier han og peker ut i skogen. Jeg har bygd sammen med Peter og Ludvig, forteller han.
Ludvig Nikolai liker som flere andre best å leke med Lego.
– Det er så artig å bygge! Nå bygger jeg en garasje, deler han.
Thale liker generelt å være på skola, men noen spesifikke saker kommer også frem:
– Å leke med togbanen er gøy, og å ha matte.
Ida Angelica liker best TIL for da får de leke med leire.
– Jeg liker å leke i friminuttene og høre på musikk. Mest Markus og Martinus, konstaterer Emma og legger til:
– Jeg liker et spill på iPaden og «valgfri», og bok. Sistnevnte utløser en liten humoristisk diskusjon.
– Bok finnes ikke i Norge! Hevder Thale, til Emmas klokkeklare protest:
– Joho!
Thale ler og fortsetter å produsere leirebokstaver. Hun legger den død.
Emma forteller at hun skal feire bursdag denne dagen, sammen med Ellen Sofi. De skal ha den i barnehagen, siden mammaen til Emma jobber der. Også her blir det en liten diskusjon.
Er det naturlig å feire i barnehagen når man har begynt på skolen?? Til slutt enes de om at det er helt innafor, og at det blir gøy med feiring.

Blåbærmuffins er såååå godt!
Ellen Sofi er litt beskjeden, og må tenke seg litt om når det gjelder hva som er mest gøy på skolen, men kommer frem til et svar etter en liten tenkepause:
– Matte. Fordi jeg liker det. Beskjedenheten har forsvunnet som dugg for solen:
– Og vet du hva som skjer i dag? Nærmest hvisker hun, og holder tilbake en boblende entusiasme et lite sekund.
– Jeg skal feire bursdag! Og da får jeg spise blåbærmuffins, og det er sååååå godt! utbryter hun og gjør store øyne og setter blyanten på pause ei stund.
Tobias er ikke så begeistret for den nysgjerrige fremmede som har kommet inn i klasserommet, men oppgir at iPad er favoritten.
Mathilde foretrekker å leke med leire
– Jeg elsker å lage bokstaver, sier hun og deler gjerne leire med rektor Bente.
– Vil du ha litt rød? spør hun og ser opp på Bente, som tar gladelig imot.
Jeg skal bli ordfører!
Så er det tid for det store spørsmålet, hva vil førsteklassingene bli når de blir store?
Håkon vil bli politimann når han blir stor, fordi det er tøft. Tobias sikter på samme yrkeskarriere.
– Jeg skal jobbe, poengterer Eline og utdyper:
– Og skyte elg og spille fotball.
Det er flere som sikter inn på samme yrke som sine foreldre. Isak skal jobbe med det samme som pappa når han blir stor.
– Han jobber med biler, og han fikser varebiler. Og så har vi kjøpt campingen og kroa, så han jobber litt der óg. Og vi har laga lekehus og fiksa på campingen. Det var noen engelskmenn som vi kjenner som fikset det! forteller en engasjert Isak.
Ludvig har også vært med pappa på jobben, og har blitt inspirert:
– Jeg skal jobbe med rør. Da jeg var med pappa på arbeid på GK var det kjempeartig, fastslår han mens han kvesser blyanten iherdig.

Thale har planene for voksenlivet klar:
– Jeg skal bli ordfører! Fordi det er sååå artig, da kan man bestemme over kommunen, nærmest synger hun ut med entusiasme og med store armbevegelser som understreker iveren.
– Jeg vil bli tannlege, for da kan jeg sjekke tenner, kommer det fra Ida Angelica.
Emma vil bli sykepleier. Fordi hun vil det, rett og slett. Ellen Sofi vet ikke helt hva hun vil bli, men har noen tanker likevel:
– Kanskje dyrlege. Jeg liker dyr. Vi har en katt og en kattunge. Den er ganske rampete. Vet du hva den gjorde på bursdagen? Den hang i magen min, sånn her, forklarer hun og viser med hendene på magen før hun legger til:
– Så bruker den å henge fast i låret til mamma.
– Når jeg blir litt større skal jeg begynne på karate. Jeg skal jobbe med karate også, opplyser Freya, og Mathilde har også planen klar:
– Jeg vil arbeide.
Planene er stort sett klare for denne gjengen, og fremtiden ser lys ut for oss andre med slike stødige og allsidige fremtidsvoksne. Avisas utsendte får knipset bilde for å forevige førsteklassemenneskene i samlet flokk før det er tid for å luske tilbake til Korgsjøen og skrivejobben.