Helt siden polet åpnet sin avdeling i Korgen for drøyt ti år siden, har butikken kjempet i toppen når det kommer til kåring av årets butikk. Nå kjemper Marianne Møllevik Olsen og de ansatte på nytt i tetstriden.
Kriteriene som avgjør denne kampen handler om blant annet alderskontroll, produktivitet og kundetilfredshet. Vinmonopolets utsalg i Korgen scorer godt på alle kriterier i servicemålingene.
– Det er så jevnt i teten nå at jeg får jo vondt i magen, humrer Marianne, som innrømmer at hun har et konkurranseinstinkt godt over gjennomsnittet.
– Vi har scoret veldig høyt på stort sett alle målingene som er gjort så langt i år. Stort sett på 100 prosent. Det er ei måling på 94,44 prosent som «ødelegger» litt for oss, men det er fortsatt mulig å gå helt til topps i vår butikk-kategori, forteller hun.
– Det som viser seg at oftest blir glemt, er om kundebehandleren spør om det er mer kunden trenger hjelp med. Det er også en sånn ting som det må føles litt naturlig å spørre om, sier hun.
– Vi i Korgen ligger på tredjeplass per i dag, og jeg tror kanskje innerst inne ikke at vi kommer høyere enn det i år. Men vi får se, det blir veldig spennende, smiler hun.
Hemmelige kontroller
– Hva er det som avgjør inndelingen av kategoriene?
– Det er utsalgenes omsetning i liter som avgjør denne inndelingen, forteller Marianne.
– Utsalget i Korgen befinner seg i kategori 2, av totalt seks forskjellige kategorier. Polet på Mo er for eksempel i kategori 6, fortsetter hun.
– I vår kategori er det 75 butikker, fordelt over hele landet, som konkurrerer mot hverandre. Nå er det kun én måling som gjenstår for året, i tillegg til at alderskontrollene, som er veldig viktige, utføres to ganger per måned, sier hun videre.
– Hvordan gjennomføres disse kontrollene?
– Det vurderes ved det som virker som ordinære kundebesøk, der «kunden» kommer inn på vanlig vis, og får hjelp fra den eller de som er på jobb, forklarer Marianne.
– Det er viktig at alle kunder føler seg velkommen, og som betjening skal man være tilgjengelig, noe vi i Korgen har brukt å score veldig bra på, fortsetter hun.
– Denne «kunden» drar rundt i hele landet og gjør slike undersøkelser, og er helt ukjent for oss som jobber i Vinmonopolet, forteller hun.
Artig å legges merke til
– Og så er det selvsagt viktig å holde butikken både ryddig og ren. Jeg tar meg ofte en runde og ordner litt i «smykkeskrinet» mitt, som jeg kaller det, sier Marianne.
På «bakrommet» henger flere diplomer fra tidligere år innrammet. I 2016 og året etter kom de på andreplass i kåringen, og de har flere gode og premierte plasseringer. I koronaårene ble heller ikke disse målingene og kåringene utført.
– Det er skøy å være helt i landstoppen. Vi blir jo lagt merke til, og så kan vi tillate oss å skryte litt av oss selv, smiler hun, før hun haster videre for å hjelpe en kunde med valg av vin til maten.