På Natres jobbmesse torsdag 19. oktober hadde 22 aktører fra både privat og offentlig næringsliv meldt sin deltakelse. Til manges skuffelse og overraskelse glimret Hemnes kommune med sitt fravær.
På messa var det svært mange og ivrige ansatte som tok runden innom hos de arbeidsgiverne de ønsket å snakke med, levere CV hos, og undersøke muligheter og hva som kreves av kompetanse og erfaring.
Flere av de ansatte hadde av ulike årsaker ønsket å få tatt denne praten om fremtidige jobbmuligheter med nettopp Hemnes kommune, og derfor vakte det både undring og skuffelse over at de hadde meldt avbud.
Hvorfor?
Avisa Hemnes ønsket å få svar på hvorfor Hemnes kommune uteble, som eneste av de påmeldte deltakerne, og sendte fire spørsmål til kommunedirektør og HR/stabsleder:
– I Hemnes kommunes tekniske avdeling er det etter hva Avisa Hemnes erfarer flere som nærmer seg AFP/pensjon. Det trengs ansatte og vikarer i både barnehage og skole, det samme i helse og omsorg, og Hemnes kommune har selv uttalt bekymring over rekrutteringsproblemer på flere felt. Hva var årsaken til at kommunen valgte å ikke stille på denne messa?
– Både NAV, Natres ledelse og flere arbeidstakere uttalte at det gav en dårlig signaleffekt at kommunen, som rammes hardt av denne nedleggelsen, ikke var til stede. Har dere noen kommentar til det?
– En god del av de ansatte har hatt sitt arbeide innenfor Natres vegger i mer enn 20, 30 og 40 år, og synes «dørstokkmila» ut for å ta kontakt med andre arbeidsgivere er vanskelig. De har uttalt at denne jobbmessa var med på å senke den terskelen betraktelig, og at det ble lettere å oppsøke potensielle arbeidsgivere på messa, særlig når også NAV og Karriere Nordland og Opplæringskontoret var til stede. Hva tenker dere om dette?
– Hvilken strategi har Hemnes kommune videre for eventuell dialog med de mange som snart er uten jobb?
Svarer på «tiltale»
Johanna Lensu, HR/stabsleder i Hemnes kommune, svarer i en e-post fredag ettermiddag på hvorfor det ble slik at kommunen ikke deltok på jobbmessa:
– Hemnes kommune var påmeldt til gårdagens jobbmesse, men på grunn av akutt sykdom ble dette ikke noe av. Hemnes kommune har kontinuerlig kontakt med Natre angående de ansattes situasjon. Vi var allerede den 28.september på besøk på Natre, og der møtte vi alle de interesserte ansatte og informerte dem om hvilke arbeidsmuligheter kommunen har. På dette møtet informerte vi også om vårt behov for vikarer innen barnehage og skole. Fra vår side oppmuntret vi Natre-ansatte til å ta kontakt med aktuelle ledere direkte.
– Flere av de ansatte ønsket å arbeide i Hemnes kommune. Vi følger opp de ansatte nå. Mandag den 16.10 ble det gjennomført et oppfølgingsmøte med enhet Helse og omsorg. På dette møtet deltok også NAV og Karrieresenteret (Karriere Nordland, journ. anm.). Vi trenger fortsatt noen avklaringer, men vi har mulighet til å ta imot Natre-ansatte den 1.desember, i forskjellige avdelinger innen enheten Helse og omsorg.
– På møtet med Natre-ansatte den 28. september meldte flere sin interesse for vår tekniske avdeling. Det vil bli inngått avtale med renholdere om fremtidig arbeid. Teknisk avdeling jobber nå med å ta kontakt med Natre-ansatte som kan være aktuelle for de utlyste stillinger. I tillegg til dette pågår det et arbeid for å vurdere Natre-ansatte for andre stillinger, med tanke på de bemanningsutfordringer teknisk avdeling har.
– Vi skal også i fortsettelsen jobbe aktivt for å følge opp Natre-ansatte. Det er viktig for Hemnes kommune å beholde innbyggere i kommunen, og tilby dem jobbmuligheter her.
– Vi fortsetter vår tette dialog med Natre og skal ha et oppfølgingsmøte neste uke.