Gjennom våren og sommeren ser det ut til at trafikken på Hemnesberget har fått ei uheldig og uønsket utvikling, noe stadige innlegg og meningsmålinger på sosiale medier har satt et søkelys på.
Torsdag 10. august toppet det seg da en moped og en firehjuling (ATV) krasjet utenfor Hemnes sentralskole, der en av de involverte måtte hentes av ambulanse.
Området bak skolen bærer ellers preg av motorisert «lek og herjing», og flere av tettstedets innbyggere ser ut til å bekymre seg for utviklingen på veiene.
– At flere ser ut til å være bekymret, er en oppfatning jeg deler, sier politikontakt i Hemnes, Steinar Bergem.
– Jeg har selv vært på befaring på området bak skolen på vårparten i år, og det så ikke spesielt bra ut der. Der var det nokså mye «sirkelspor» for å si det sånn. Det er muligens slik det området har blitt misbrukt over tid, men det er en del som tyder på at ting har eskalert litt dette sommerhalvåret, sier han.
– Vi som bor på Hemnesberget registrerer jo aktiviteten på veiene på flere vis. Det høres jo godt når biler og motorsykler «drar på» på tur ut av stedet, og det er lett å høre at det da dreier seg om stort pådrag og stor fart. Dette har vi som bor slik til hørt i årevis, og det virker som om det skjer noe oftere enn tidligere nå, konkluderer han.
Vise hensyn
– Er dagens situasjon kjent for politiet?
– Det er helt klart en kjent situasjon. Vi får jo en del hint og tips om forskjellig, også vedrørende trafikksituasjonen, sier Bergem.
– Som eneste politimann bosatt på Hemnesberget er det jeg da kan gjøre å melde ting videre i systemet. Det har jeg selvsagt gjort, og jeg har også med jevne mellomrom anmodet om trafikkontroller. Men det er nok vanskelig å rekke over alt til tider, og ressursene hos politiet er begrenset, forklarer han.
– Jeg ser at omkring 60 prosent av de som har svart på spørreundersøkelsen på Facebook er rimelig lei av situasjonen, og det er jo ganske nedslående tall, sier politikontakten.
– Det blir jo mye støy, særlig av trimmede kjøretøy, og jeg har flere ganger, både direkte og via andre, fått høre om folk som har fått forstyrret nattesøvnen mange ganger. Og slik skal det ikke være. Etter klokken 23 gjelder natteroen frem til klokken seks på morgenen, og man skal uansett vise hensyn før klokken 23 også, sier han.
– Og, legger han til, – vi beveger oss fort inn på veitrafikklovens paragraf 3, som er hovedregelen for alle som kjører. Den sier at «enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.»
– Jeg har også flere ganger blitt kontaktet direkte av folk som gir uttrykk for at det kjøres alt for fort i 30-sonene, og det er også sagt at det går alt for fort langs «hovedveien», som stort sett er skiltet 40 her på Hemnesberget, fortsetter Bergem.
– Og er det slik at det er mange som kjører med trimmet motor, da tenker jeg spesielt på mopeder, motorsykler og ATV-er, så er det jo lett slik at det kan bli for store hastigheter, mener han.
Kan få store konsekvenser
– En annen trend, særlig blant ungdom, er å legge ut bilder og skrytevideoer på sosiale medier, med mål om å få oppmerksomhet og «likes». Det er heller ikke nytt av året, men ser også ut til å bli stadig mer av. Og det påvirker jo dem som er litt yngre, og som synes det ser tøft ut, men kanskje ikke helt forstår farene med «leken», sier Bergem.
– Så er det viktig å påpeke at dette ikke er særskilt for Hemnesberget. Det er noe som går igjen mange steder, over hele landet. Men det vi kan gjøre noe med, er jo situasjonen her, påpeker han.
– Fart og spenning er jo gøy, men ikke med livet som innsats
– Tar vi momentet med at når de først tar det valget med å gjøre endringer på ytelsen på mopeden eller ATV-en, så gjør de noe som ikke er lov med tanke på regelverket som Statens Vegvesen tross alt har bestemt. De som for eksempel fjerner plomberinger i motor, eller øker ytelsen på annet vis, tenker vel i liten grad på hvilke konsekvenser det kan få, sier Bergem videre.
– Én ting er at man i en eventuell kontroll kan bli anmeldt for å ha gjort ulovlige endringer, og at man kan få ei stor bot og prikker i førerkortsystemet, men det som det virker som om de glemmer enda mer er at dersom man havner i et uhell, der det blir personskader, så kan forsikringsselskapet. Der kan beskjeden være at man har gjort endringer på kjøretøyet og ikke overholdt vilkårene for forsikring, og da kan det bli fryktelig dyrt, og noe som faktisk kan henge ved deg resten av livet, understreker han.
– Enten det er ungdommen selv eller andre som blir skadet. Det kan rett og slett få store konsekvenser for den det gjelder, og det finnes dem som har blitt gjeldsslave på bakgrunn av slikt. Det blir dyrkjøpt læring, fastslår han.
– I denne sammenhengen etterlyser jeg kanskje holdningene til ungdommene, og kanskje ikke minst foreldrene. De må jo være klar over hva som foregår, og jeg synes kanskje at de bør komme mer på banen i slike sammenhenger, sier han videre.
– Jeg har sagt det tidligere, men gjentar gjerne at det er viktig at man følger regelverket og ikke setter seg selv i slike situasjoner, legger han til.
Alvorlig ulykke
– Har dere i politiet mottatt anmeldelser som går direkte på «trafikal oppførsel» på Hemnesberget?
– Vi har ikke mottatt anmeldelser som går direkte på denne adferden, men vi har fått en del muntlige tips og klager, forteller Bergem.
– Skal folk anmelde, må de også være villige til å stille som vitne på det de har observert, legger han til.
– Etterforskes ulykken ved Hemnes sentralskole fortsatt?
– Ja, det gjør den. Det er ei etterforskning som ble startet av patruljen fra Mo i Rana som rykket ut på ulykken, og som pågår videre, forteller Bergem.
– Innledningsvis ble det besluttet å ta beslag i førerkort, og så får retten ta stilling til eventuelt videre beslag, fortsetter han.
– Det var ei nokså alvorlig ulykke, der en ATV og en lett motorsykkel krasjet i hverandre og endte med personskade. Ulykken viser hvor fort slikt kan skje. Selv der de involverte kanskje mener at det er i «kontrollerte former», sier han.
– Flere steder langs veiene, også Fv808, har spor som viser at det foregår en del såkalt «burning» kvelds- og nattetid. Er dette noe politiet kan si noe om?
– Det føyer seg litt inn i det samme sporet som det vi har sett på baksiden av skolen på Hemnesberget. Dette har vi sett flere steder, også på offentlig vei, og her lokalt er det nok også blitt noe mer av dette enn tidligere, sier Bergem.
– Igjen går det på holdninger til hva som er greit og hva som ikke er det, legger han til.
– Kan det være aktuelt å øke antall kontroller på Hemnesberget?
– Jeg forsøker å påvirke for å få flere kontroller, og selv om de innimellom er her, skulle jeg gjerne hatt flere, for å si det sånn, smiler Bergem.
– Kanskje også med folk fra Mo Trafikkstasjon til stede for teknisk kontroll, sier han.
– Hva kan politiet ellers foreta seg for å gjøre noe med den påståtte ukulturen?
– Vi har veldig god erfaring med å ha god dialog med ungdommene, og det gjelder både når vi er på skolene i forebyggende arbeid og på andre arenaer der vi treffer dem. Og da kanskje være litt forsiktige med pekefingeren, men likevel poengtere hva som er tillatt og ikke, sier Bergem.
– Konsekvenstenking er kanskje ikke det 15-16-åringer er sterkest på, og slik har det alltid vært. Men vi råder dem likevel til å forsøke, smiler han.
– Til slutt kan jeg gjenta min utfordring til foreldrene. Har de en «pode» som kjører moped, ATV eller bil for den del, så synes jeg det må være greit å ta en prat om temaet i alle fall. Både når det kommer til forsikringer, faren for å bli skadet eller skade andre, og om holdningene til å plage andre med støy og overdreven fart. Så slipper man kanskje at de håpefulle plutselig havner i en straffesak, avslutter politikontakten.