Senterpartiets glemmebok er tykk…

Dette er et leserinnlegg. Innholdet står for skribentens regning.
Senterpartiet ved leder Svein Eggesvik prøver i et debattinnlegg i ulike medier å fremstille Senterpartiet som fylkesvegfergenes reddende engel. Det Eggesvik glemmer, er å ta med all elendighet Senterpartiet har stelt i stand rundt fergetrafikken alle disse årene de har styrt samferdselspolitikken i Nordland.
Av nyere dato kan vi jo nevne Levang-Nesna. Utrangerte fartøy, enorme mengder innstilte avganger, fartøy som ikke tilfredsstiller anbudskravene, osv.
I tillegg har enkelte av fergene i dette sambandet så dårlig inneklima at mannskapet ikke kan sove om bord av helsemessige årsaker. Befolkning og næringsliv er i harnisk.
Så har vi Søvik-Herøy og Sandnessjøen-Dønna, med gamle, svært dårlig vedlikeholdte fartøy, elendig ruteplanlegging og svært mange gjenstående biler etter at nytt anbud ble satt i drift. Befolkning og næringsliv er i harnisk.
Så kan man jo nevne for noen år tilbake da Senterpartiet tildelte fergesambandene i Tjøttabassenget til Torhatten nord. Det var samme leksa, gamle fartøy, svært dårlig regularitet, forlis, osv. Befolkning og næringsliv var i harnisk.
Forøy-Ågskaret var også dårlig behandlet en periode da holken Rosendal betjente sambandet. Dårlig regularitet og for lav kapasitet var resultatet. Man klarer heller ikke den enkleste ting, som f.eks. å flytte fergekaien i Mosjøen. Selv om Senterpartiet og Arbeiderpartiet i forkant av de to siste fylkestingsvalg har lovet at «nå skulle det bli». Når valget var vunnet ble dette «glemt» og det skyldes på både kommune, havneselskap og andre som strengt tatt ikke er eiere av fergekaien i Mosjøen.
Senterpartiet klarte også det kunststykket å øke billettprisene på fergene formidabelt for noen få år tilbake. Dette ble vedtatt i behandlingen av budsjett og økonomiplan, men da virkningen slo inn for innbyggerne var protestene så store som man aldri før har sett i Nordland. Da var ikke temaet gratis ferger og kutt i befolkningens kostnader ennå slått inn hos Senterpartiet, selv om Frp har hatt dette som politikk i mange år. Å fremstille innføringen av gratis ferger som god senterpartipolitikk er således ikke korrekt. Det er god gammeldags gjøkeredepolitikk! I denne sammenheng må det også nevnes at forslaget om å gi lokalbefolkning og pendlere forkjørsrett på fergene ikke er senterpartipolitikk. Forslaget kommer fra FrP.
Angående hurtigbåter har Senterpartiet vernet det meste av muligheter for godstransport på hurtigbåt. Dette som et miljøpolitisk tiltak. Denne lasten er overført til vei, altså stikk i strid med all fornuft som tilsier mer last på sjøen.
Da er det vist ikke så nøye med befolkning og næringsliv i distriktene, som får fordyret transport og dårligere regularitet på godsfremføring. HMS er også et poeng her, da verning av ekspeditørene har ført til mindre trygge anløp. Folk har falt i vannet, landganger falt ned, og anløp kansellert. Vi i FrP vil gjeninnføre ekspeditører på hurtigbåtsambandene, slik at anløp kan skje trygt, og at gods igjen blir mulig å transportere med hurtigbåtene.
Det kunne vært ramset opp svært mye mer, men dette er noen av momentene som viser at Senterpartiets glemmebok er svært tykk når de forsøker å fremstille historien…
Bjørn Larsen,
1.Kandidat Nordland FrP