Nylig kom kunngjøringen om at Yamaha skal avvikle snøskutervirksomheten. For yamahaforhandler Jørn Solvang på Bjerka Maskin og Scooter, kom beskjeden som lyn fra klar himmel.
To uker før den offisielle kunngjøringen ble Jørn Solvang, som en av de åtte største yamahaforhandlerne i Norge, kalt inn til et møte og fikk beskjeden om at produksjonen av snøskutere av merket Yamaha skal avsluttes.
– Jeg visste ingenting om dette før det, forteller Jørn en liten uke etter at nyheten har blitt kjent.
Han er daglig leder hos Bjerka Maskin og Scooter, og har jobbet fulltid der siden 1991. Butikken var det faren, Leif Solvang, som startet i 1987. Nå er det Jørn og Edvin Forsmo som er å finne i lokalene som mange ofte bare omtaler som «Yamaha».
– Det er et snevert marked og det har vært mindre salg av skutere de siste årene. Spesielt i USA og Canada. Snøskutere er bare en liten del av markedssalget til Yamaha. I 2022 la de ned produksjonen i Japan, og siden 2014 har de hatt et samarbeid med Arctic Cat, men det har fungert dårlig.
Fortsetter salget litt til
Jørn forteller at Bjerka Maskin og Scooter kommer til å fortsette å selge skutere i kommende sesong, 2024.
– Yamaha har vært klar på at man ikke trenger å være redd for å kjøpe yamahaskutere, de kommer til å ha deler i lang tid framover, det er de pliktige til.
– Vi har ikke bestilt skutere enda, men det kommer til å skje i nærmeste framtid. Jeg vil oppfordre kunder som vil ha Yamaha om å reservere den for å sikre seg den. Det finnes mange entusiaster, akkurat som med alle andre merker.
Selv har Bjerka Maskin og Scooter hatt litt dårligere salg av snøskutere de siste årene, på grunn av få modeller i utvalget, i forbindelse med koronapandemien.
– Vi har satset mer på snøfreser, der har vi hatt betraktelig økt salg de siste årene.
Når avisa prater med Jørn har han ikke rukket å se over regnskapet for å se hvordan dette vil påvirke levebrødet hans.
– Vi har ikke tatt stilling til dette enda, men vi må vurdere om vi skal fortsette og drive med det vi har, eller gå over til andre merker. Heldigvis har vi litt tid på oss til å finne ut av det. Vi har mange kunder og masse å gjøre på verkstedet, jeg tror nok at folk her ville ha merket det om vi ble borte, avslutter Jørn Solvang.