Da Thomas Hilstad (38) startet Antirust Helgeland hadde han i forkant brukt lang tid på å finne det beste antirustproduktet i bransjen. Det har gjort han til den eneste av sitt slag i Nord-Norge, og har sikret han mange kunder som kommer langveis fra.
Thomas Hilstad har jobbet med bil i over 20 år, og var gørr lei av å se rust.
– Ironisk nok ser jeg nå så mye rust som jeg aldri har sett før, ler han.
I lokalene sine på Mo, tar han seg en pause fra arbeidet og setter seg i sin splitter nye resepsjon for å prate med avisa.
Thomas er opprinnelig fra Lurøy/Rødøy, men har bodd i Korgen i omtrent 16 år.
– I dag ble det en rolig dag. Jeg hadde nemlig en bil på rustkontroll i går kveld, som jeg skulle behandle i dag, men det viste seg at traversen i bakstillinga var helt bortrustet, så det var ikke vits i å behandle den. Jeg sa med kunden at hvis jeg hadde tatt den jobben så hadde jeg lurt penger fra han.
Ullfett
Thomas startet eget firma i 2021, fikk lokaler og begynte med understellsbehandling i fjor.
– Jeg drev mobilt nesten hele det første året. Da drev jeg bare med polering og litt salg av produkter. Måket litt snø, bare for å få inntekt på firmaet.
– Å starte et firma med understellsbehandling er noe jeg har vurdert i mange år. Å starte eget firma har jeg vurdert i 10 år før jeg bare gjorde det. Når det gjelder understellsbehandling var det ganske mange år der jeg leste og studerte alle produktene, lærte om virkemåten deres og slike ting. Jeg havnet hele tiden tilbake på Fluid Film.
Thomas er utdannet billakkerer, og med en gang han så ordene «miljøvennlig» og «naturprodukt» ble han skeptisk.
– Men jo mer jeg leste om det, jo mer nysgjerrig ble jeg på Fluid Film. Det endte med at jeg tok en researchrunde til Sør-Norge og Vestlandet, som er stor på Fluid film, og har vært det i mange år.
Da han fikk se på hvordan det virket på biler som kom inn på etterbehandling, var han ikke i tvil.
– Biler som kom inn 2-3 år etter de var behandlet så ut som om de var behandlet i går. Denne massen tørker eller stivner aldri, dermed unngår du at det flasser av, slik som det som er løsemiddelbasert. Det stivner, og ser veldig fint ut når det ligger under bilen. Men rusten får fritt spillerom under, for det skjuler egentlig bare rusten. Fluid Film trekker inn gjennom rusten og inn i stålet.
Fluid Film er faktisk lanolin, som jo er ullfett fra sau. Et produkt som ifølge Thomas har blitt brukt til rustbeskyttelse helt fra middelalderen.
Prøvde å få lokaler i Hemnes
Lokalene hans ligger høvelig til midt i Mo sentrum.
– Jeg prøvde å få lokaler i Hemnes, men de var ikke så villige. Det er nok en bedre logistikk å være her, men kundene kjører jo helt fra Tromsø for å komme hit.
Ifølge Thomas er det ingen andre som driver med Fluid Film i Nordland, Troms og Finnmark.
– Jeg har til og med kunder fra Sverige som har snappet det opp, men jeg vet ikke hvor de har gjort det. De to siste ukene har jeg hatt fire kunder som kommer skikkelig langveis fra. To fra Tromsø, en fra Finnsnes og en fra Bodø.
– Betyr det at det ligger an til å ansette flere?
– Det ligger nok litt i kortene. Nå når sønnen min er på ferie hos moren, har jeg bare vært her og jobbet. For noen uker siden passerte jeg 80 timer den uka. Men så gjør jeg alt selv, alt fra regnskap til media. Fluid Film er ukjent i Nord-Norge foreløpig. Det er bare sjøfartsnæringen og en del bønder som kjenner til det.
Thomas behandler blant annet biler, ATV og tilhengere, mens bobiler og campingvogner er for store for å ta inn i verkstedet.
– Når vi blir flere her håper jeg å få til et mobilt opplegg, om interessen er der. Da kan man dra rundt og behandle traktorutstyr, traktorer og sånt også.
Et drittarbeid som er verdt det
Roy Hugo Krokmo er stefaren til Thomas, og er med i styret i bedriften.
– Han kan hjelpe meg å vurdere for eksempel ansettelser, og er en jeg kan sparre med.
– Er det et trivelig arbeid, da?
Thomas trekker litt på smilebåndet før han svarer.
– Det er jo en grunn til at det ikke er så mange som holder på med dette. Det er jo rett og slett et drittarbeid. Men jeg stortrives når kundene er så fornøyde, da er det verdt det. Det er selvfølgelig dager man blir lei og sliten, hvert fall når man jobber 80 timer.
– Planen er å bygge dette opp, få dette til å bli en stabil arbeidsplass for meg og et par til.
Thomas har én spesiell myte han vil avlive.
– Folk sier at biler sørpå ruster så mye, og at biler nordpå ikke ruster. Sannheten er at biler her ruster like mye, om ikke mer. Det er fordi man ikke har det fokuset på understellsbehandling her som man har sørpå. Der får de gjerne behandlet bilene når de er 1-2 år, der tilbys den tjenesten overalt. Her er det ikke fokus på det, så det er det jeg jobber med å få fram.
– Jeg har også valgt å ta bilder av alle bilene under, som jeg sender til kundene etterpå slik at de kan se hvordan det var. Reaksjonen jeg ofte får er «oi, det var visst på tide».