I tre måneder har «Baksterkailln» Aleksander Kristensen drevet sin kafé i Sjøgata på Hemnesberget. Nå får han med seg kokken Svein Solhaug på laget.
Mange har kanskje allerede lagt merke til det. «Baksterkailln» i Sjøgata har fått flere med seg på laget, og utvider tilbudet, som de selv sier, ganske betydelig.
Allerede til Hemnes Båt- & Fjordfestival var den nye «arbeidsuniformen» på plass, og de observante så at det nå sto «Baksterkailln & Kokken» på T-skjortene.
Endringer
– Ja, nå har jeg slått meg på lag med endel støttespillere, og da skiftet vi navn, forteller Kristensen.
– Vi har stiftet aksjeselskap, og Baksterkailln & Kokken AS er det nye navnet. I går ble de siste papirene sendt inn, sier han.
– Det har vært en del frem og tilbake, og det har tatt lang tid. Rett og slett mye styr for å få alt på plass, og så har vi vært litt nølende og tvilende til hvordan vi skulle gå frem, fortsetter han.
– Er det byråkratiet som har gjort at det har tatt tid?
– Både og, egentlig. Det har litt med det vi har fått av signaler for fremtidig plass å være på, hvor mye av lokalene vi får bruke, hvor mye vi tenker at vi skal legge ned av egeninnsats for å få større og fungerende lokaler og hva vi har klart å «skrape sammen» av utstyr til drift, forklarer Kristensen.
– Vi har jobbet steinhardt for å få på plass det vi trenger for å drive godt denne sommeren, fortsetter han.
– Vinteren vil være det som blir steintøft, men jeg tror vi skal slippe de enorme investeringene, i alle fall på driftsutstyr, men vi har jo både planer og drømmer, legger han til.
– Vi satser i grove trekk på å få til bedre toalettforhold og et større kjøkken, supplerer Solhaug.
– Det vi per i dag ser for oss er å bruke det som var Merete Mattsons verksted, og lage toaletter der. Da kan vi fjerne dagens toalett, og bygge ut det eksisterende kjøkkenet den veien. Det tror vi kan bli brukbart, og det vil gjøre det lettere både med tanke på renholdsplaner og internkontrollsystemer, legger han til.
– På den måten slipper vi å flytte alt til en ny plass i bygget, og så gir det oss muligheten til å få avdelt skitten og ren sone på et helt annet nivå enn vi har i dag, fortsetter Kristensen.
– Og vi får plass til å lage mat uten at man må vaske kopper på samme sted som matlagingen. Per i dag er det trangt og vanskelig å drive, særlig når man er flere på jobb. Det er helt klart at noe må gjøres på kort sikt, men vi skal klare oss gjennom sommeren slik vi har det nå, sier han videre.
– Vi får se hvordan vi griper det an når det blir lavsesong, smiler han.
Fire eiere
– Enn lokalene, hvordan blir det med det fremover?
– Vi har snakket med huseier, men ikke skrevet kontrakt enda. Det er vel egentlig bare ei formalisering som gjenstår, og da blir det slik at vi overtar hele etasjen på bakkeplan, sier
– Det har vært mye tenking, men jeg føler at vi nå har langt flere ben å stå på enn kun mine «vaklende to», humrer Kristensen.
– Det er fint med flere å dele ansvar og eierskap med?
– Ja, utvilsomt. Nå har vi mye kompetanse på plass i firmaet. Både innen mat, økonomi og regnskap og på servering, forteller Baksterkailln.
– Kokken, Svein Solhaug, er en pensjonert ringrev innen kokkefaget, og har to fagbrev innen kokkefaget. Han har dessuten flere års fartstid som kjøkkensjef på Holmen Hotell, og også mange år som kokkelærer, sier han.
– Og hva er det Kokken skal bidra med?
– Vi kan si det så enkelt som at jeg er «tilkallingsvikar», smiler Solhaug.
– Aleksander står for den daglige driften, mens jeg assisterer ved behov. Så prøver jeg å hjelpe til når det kommer til varmmat, komme med råd og meninger, sier han.
– En slags mentor?
– Ja, det er det som er meningen, sier Solhaug.
– Jeg er jo pensjonert og sluttet i arbeidslivet, så dette blir bare for å ha litt å gjøre. Jeg ønsker ikke mange og lange arbeidsdager, smiler han.
– Jeg blir på ingen måte å se bak disken her hver dag, legger han til.
– I tillegg til meg og «Kokken», har vi Kurt Egil Rogne som tar seg av regnskap, lønn og personal-anliggende. Han har bachelor i regnskap og økonomi, og er en solid kar å ha på laget, sier Kristensen.
– Og så er Karoline Sandvær siste blad i eierfirkløveret. Hun er for øvrig min desidert beste halvdel, og bidrar sterkt i servering, som bakehjelp, motivator og arbeidsjern, smiler han.
– Selv regner jeg meg fortsatt som en ufaglært Finniramp, som har en glødende mat-interesse, ler han.
Må være «pop up» ei stund til
– Hva med åpningstider, skjer det noe på den fronten nå som dere på sett og vis utvider?
– Vi skal fortsatt være pålitelige, slik at folk kan stole på at det er åpent her daglig. Så får vi se om det endrer seg fremover, sier Kristensen.
– Dette prosjektet begynte strengt tatt med at vi ikke hadde noe fast lokale å forholde oss til. Inntil det var på plass ble det ikke etablert noe selskap. Nå bestemte Hemnes kommune seg for å videreføre «Hjerterom-prosjektet», og ut august må fortsatt kafédelen av bygget gå under det navnet, fortsetter han.
– «Baksterkailln & Kokken» har leid Hjerterommet ut august, på dagsbasis, som pop up-kafé. Med unntak av en komfyr og en oppvaskmaskin er alt utstyr og interiør her vårt, og det må jo da leies av oss dersom noen skulle ønske å bruke stedet som pop up i løpet av sommeren, forteller han.
– Jeg har skjønt at det ryktes at enkelte synes det er konkurransevridende det som foregår her, at vi får leie hos kommunen. Men nå er det slik at vi ikke har fått ei eneste krone i etableringsstøtte, og at kommunen har valgt denne løsningen medfører at vi enda ikke har fått muligheten til å søke serveringsbevilling på grunn av at det er Hemnes kommune som leier lokalet, poengterer han.
– Det er årsaken til at vi kun har ambulerende bevilling innimellom, understreker han.
– Da forrige driver kom for å hente sitt utstyr her, sto vi igjen med et tomt skall. Her var ikke møbler, servise, bestikk eller noe som helst. Så det ble å «hive seg rundt» og få tak i alt som trengtes, sier han videre.
– Alt er kjøpt på brukthandler, på Facebook-grupper og diverse. Det ble å kjøre både hit og dit for å hente det man fikk tak i. Og så fikk man ei uke på seg til å bestemme seg for om man ville satse videre på drift her. Ei uke i en slik sammenheng er jo egentlig ingen ting, men vi jobber knallhardt nå for å forsøke å bygge en kundekrets og et renomme, legger han til.
– Det begynner å løsne litt, men det er jo et lite sted med begrenset antall folk. Derfor må vi gjøre det ekstra stas å komme hit, slik at både fastboende og tilreisende vil fortsette å besøke oss, også etter at sommeren har passert, avslutter en entusiastisk Baksterkaill.