For cirka 1,5 år siden startet Hans Jørgen Brygfjeld (55) opp sitt eget firma. Han lager forskjellige nye oppfinnelser, stort sett relatert til oljebransjen og det som er under havet.
Etter mange år som ROV-pilot, begynte Hans Jørgen Brygfjeld å finne opp nye løsninger som han selger til blant annet bransjen for fjernstyrte undervannsfarkoster.
– Jeg samarbeider med en skotte som jeg har kjent i mange år, og som jeg jobbet med tidligere, Mike Mcleod. Nå har både han og jeg egne firmaer. Jeg lager forskjellige greier som han selger videre, forklarer Hans Jørgen.
– Akkurat nå holder vi på i Søviknes i Ålesund, med tre nye fartøy som skal ferdigstilles. På den ene båten skal aggregatet som jeg nå holder på å bygge, og så skal det til Svalbard.
Hans Jørgen forteller at han lager mye forskjellig, men i all hovedsak ting som ikke finnes å få kjøpt på markedet i dag.
– Det er mange å konkurrere med, men hvis du greier å komme på ting som ikke finnes, så finner du kjøpere. Greier du å løse problemene for dem, og denne løsningen ikke finnes andre plasser, så får man til å selge litt.
– Jeg elsker å bygge ting og finne opp nye ting. Det er å greie å omsette det til bankkontoen som er utfordringen. Jeg har aldri drevet et firma tidligere, men nå har jeg holdt på i 1,5 år hjemme i garasjen. Jeg håper det skal begynne å løsne litt framover, så kanskje jeg har råd til å ha en eller to personer sammen med meg.
Firmanavn etter bestefaren
Før han startet opp sitt egne firma var han deleier i et annet firma en tid, men etter han solgte seg ut var han usikker på hva han skulle gjøre.
– Mike fikk nyss om at jeg hadde solgt meg ut og spurte om ikke jeg kunne komme og hjelpe han. Vi fant etter hvert ut at jeg like gjerne kunne lage alt her oppe, og da ble det mest ryddig om jeg startet eget firma.
Firmanavnet ble «Wullner», etter sin farfar.
– Jeg har aldri truffet ham, men jeg har alltid følt en nærhet til han. Han het Hans Vølner Brygfjeld. Jeg har bodd 12 år i Sverige, og da var racinglogoen min «Wøllner». Da jeg startet opp firmaet byttet jeg ut ö-en med en «u», så da ble det Wullner. Så har jeg bestefar fortsatt med meg, det synes jeg er litt fint.
Oppfinnelsene
Hans Jørgen prater stadig videre om disse «greierne» han lager.
– Hvilke greier er at egentlig du lager?
Daglig leder i IP Elektro, Stig Arne Jenssen holder akkurat på å koble opp strømmen på det Hans Jørgen forteller er et oljerenseanlegg, som er hans siste oppfinnelse. Aggregatet som han tidligere fortalte skal til Svalbard. Hans Jørgen jobbet i mange år med såkalte ROV-er, fjernstyrte undervannsfarkoster med kamera, som man styrer fra overflaten.
– En ROV får alltids inntrenging av vann i hydraulikken. Den trenger å renses for å øke livslengden, for kommer det vann inn i oljen så skader det maskineriet. Det finnes en del renseanlegg, men det spesielle med akkurat denne jeg har laget, er at den er laget slik at du også kan bruke den til å kjøre funksjoner på verktøy som brukes i havet, sier Hans Jørgen.
– Den gjør både rensing, fylling av olje og kjøring av verktøy.
Hans Jørgen forteller at på et fartøy har typisk nok en ROV en egen plass den kommer ombord båten, i et utsetningssystem.
Av og til bruker ROV-en verktøy som er så store at de må settes ut separat, og kobles på under vann. Slike verktøy blir gjerne tatt opp en helt annen plass på båten, og det kan fort da stå 30 meter unna ROV-en. Man når dermed ikke å koble hydraulikken ROV-en har med verktøyet. Det er her Hans Jørgens nyeste oppfinnelse kommer inn.
– Da agerer dette aggregatet som en ROV på dekk, som kan kjøre verktøyene når de er oppe.
Hans Jørgen og Mike har vært så mange år i bransjen at de ifølge Hans Jørgen vet hva som trengs.
– Men kundene vet ikke nødvendigvis selv hva det er. Dette aggregatet ble solgt til kunden takket være at Mike var på en annen jobb hos dette rederiet, og så sa han «dere trenger dette». Det vi gjør nå når vi drar ned, er å spole kabel og vaier på svære vinsjer, og ellers mobilisering av utstyr ombord på fartøyene. Når jeg kommer nedover til Søviknes skal jeg jobbe med andre ting, og så har jeg med meg oljerenseanlegget som de skal kjøpe, i samme slengen.
Mye å lære
Oljerenseanlegget er en av de tingene Hans Jørgen bygger hjemme i garasjen, med hjelp fra lokale krefter der det trengs.
– Jeg bruker for eksempel IP Elektro til å koble strømmen, det er selvfølgelig viktig å ha dokumentasjonen i orden. På det neste aggregatet blir det nok noen andre som bygger chassiet ferdig, slik at når jeg får det hjem er det bare å bygge sammen komponentene.
– Jeg kan ikke gjøre alt selv, og da må jeg leie folk til det. Det er gøy at det er nok lokal kompetanse til å få dette til. Dette er det tredje oljerenseanlegget jeg lager. Har jeg alt jeg trenger er det bare snakk om dager for å sette alt sammen. Det som tar tid, er levering av delene jeg trenger.
– Det er mye å lære, med tanke på organisering og hva man trenger. Det er utrolig mange deler man må ha, alt fra motoren, til små skruer og gummilister.
Hans Jørgen har også laget ventilpakker, som gjør at forskjellig utstyr kan kjøres på sjøvann i stedet for hydraulikkolje.
– Det er mange fordeler med det, selv om du får en lekkasje blir du aldri fri for hydraulisk veske fordi du bruker havvannet som er rundt deg for å kjøre det. Og så slipper man oljelekkasjer i havet.
Han forteller at noe av utstyret gjerne blir leid ut av DWT (Deep Water Tooling, Mike sitt firma) i stedet for solgt, og at de gjerne plomberer boksene før de blir sendt ut, slik at ikke andre skal se hvordan det er laget.
– Dette er for å verne om løsningene våre. I denne bransjen er det om å gjøre å være først ute. Akkurat dette med vannhydraulikk er veldig i vinden akkurat nå, alle vil ha det. Selskapene er veldig villig til å betale når du kan slå i bordet med miljøkortet, fordi det nå har blitt veldig fokus på nettopp det. Kan man ha verktøy i havet som det ikke er olje i, er det et kjempepluss, avslutter Hans Jørgen, som like etter setter kursen mot Søviknes.