Nylig leverte Hemnes Mekaniske Verksted (Hemnes Mek.) en 25 fots båt til Fiskeridirektoratet. Den skal brukes i operativ tjeneste langs hele Norges kyst.
Fredag 7. juli var MS Fjorgyn ved kai på Hemnesberget for å laste ombord nyervervelsen. Skipet MS Fjorgyn inngår i Fiskeridirektoratets Sjøtjeneste, som har hele kysten og norske havområder som arbeidsfelt.
Prioriterer sikkerhet
– Denne båten skal Fiskeridirektoratet benytte til å hente ut gamle garn og fiskeredskaper, og annet skrot. Den vil gi dem en større rekkevidde, og gjør at de kan gå helt inn til land på holmer og i skjærgården, sier Even Bjørkan fra Hemnes Mek.
– Er dette en båt som er konstruert ut fra direktoratets egne spesifikasjoner?
– Både ja og nei. Dette er egentlig en ny type «Hårek», repliserer Bjørkan.
– Det lages så mange båter nå for tiden som egentlig ikke er helt greie, sånn sikkerhetsmessig. Det er på grunn av at det i dag er slik at produsenten er selvgodkjennende, forteller han.
– Tidligere var det slik at båtene ble testet av andre instanser. I dag kan jeg selv «stemple» godkjent på produktet, og si at «dette er bra nok», fortsetter han.
– Det er overraskende mange båter som ikke tåler den lasten den er ment å tåle, sier han videre.
– Da vi fant ut at vi ville endre litt på Hårek-båten, så tenkte vi først og fremst sikkerhet, sier Bjørkan videre.
– Det er to vanntette skott i den lille båten, og du har egentlig tre vanntette rom. Den er seksjonert slik at skal du gå ned med en slik båt, skal du være veldig tungt lastet. Jeg tør faktisk påstå at dette er den sikreste 25-fotingen som ferdes på havet nå, legger han til.
Ikke den første
– Så denne båten er som du sier en videreutvikling av en tidligere modell, og er ikke laget spesifikt for Fiskeridirektoratet?
– Vi har levert en tidligere, til en fisker oppe i Varangerbotn. Den var 7,9 meter lang, og dette var like før Covid-tida, forteller Bjørkan.
– Da pandemien kom ble det mindre å gjøre også for oss, og vi fant ut at vi skulle bygge en «25-foting», for å ha noe fornuftig å gjøre. Omtrent da denne var ferdig utviklet, uten utstyr og slikt, så kom forespørselen fra Fiskeridirektoratet. Da hadde vi denne båten ferdig, og så gjorde vi noen små endringer, for å tilpasse den til deres spesifikasjoner, sier han.
– Jeg vet forresten ikke hvordan de «fant oss» i mengden av produsenter, men vi har jo levert mange båter rundt omkring etter hvert, så det kan vel være jungeltelegrafen som har virket i dette tilfellet, smiler Bjørkan.
– I perioden 2004 frem til cirka 2010-2011, så sto vi bak alle havnebåter som ble levert i Norge, fortsetter han.
– Alle 15-metringene i alle fall, legger han kjapt til.
– En del av disse leveransene kom som en direkte følge av leveransen vi hadde til Oslo brannvesen. Jeg tok med kunder dit, slik at de fikk prøvekjørt båten, noe som var til god hjelp for oss. Der fikk vi virkelig vist frem hva våre produkter er gode for, smiler han.
Detaljene er viktige for å heve produktet ytterligere, og Hemnes Mek. har brukt en underleverandør, også lokalisert på Hemnesberget, til noe av dette. Alle sitteputer og trekk til konsollen er måltatt, konstruert og produsert av Hemnes Sømservice.
– Og så har vi også fått Fiskeridirektoratets logo skåret inn i metallet på sidene av bøylen bak på båten. Denne tjenesten har vi brukt Altimo på Mo i Rana til, avslutter en stolt produsent.
En bruksbåt
– Even Bjørkan fortalte at han faktisk ikke visste hvor dere hadde funnet frem til Hemnes Mek. Kanskje du kan avsløre dette?
– Vi visste godt av båtene deres fra før. De er mye brukt til frakt og transport ut til holmer, med både ATV og diverse ombord, sier Trond Bakken. Han er dokkleder og overstyrmann ombord i Fjordgyn, og jobber i Fiskeridirektoratets Sjøtjeneste.
– Jeg er førsteinspektør, og er den som skal legge opp løpet til alle båtene våre, forteller han.
– Denne båten skal nå fremover brukes i forbindelse med blant annet strandrydding. I tillegg henter vi ellers mye garn og etterlatenskaper etter. Og så blir den selvfølgelig også å brukes som kontrollbåt, avslører han.
– Vi skal bruke den når leppefisket starter, og den blir fin å gå inn i fjæra med, for å kontrollere leppefisketeiner med, legger han til.
Fornøyd
– Vi kommer nå fra Finnmark og Troms, der vi har rensket opp tråler og annet. Vi har hentet i land flere tonn med forskjellig «drit», forteller Bakken.
– Vi gjør også mye sokning av bortsatte redskaper. Det finnes tusenvis av slike overalt, og så lenge vi får gode posisjoner, så klarer vi å lokalisere disse med ROV, forklarer han.
– Hvor mye kan dere laste i en slik båt som den dere nå får levert?
– Denne tror jeg bærer mye. Jeg husker ikke helt tallet, men vi kan nok ha et par sekker ombord. Det betyr halvannet tonn, tipper jeg, sier Bakken.
– De er sykt stødige disse båtene, men jeg er spent på å gå i motsjø med den, siden den er litt flat fremme i baugen, smiler han.
Den speilblanke sommerfjorden gjorde det vanskelig å teste akkurat det, men Avisa Hemnes fikk være med på testturen, og det meste tydet på at det var en svært fornøyd kunde som hentet den nye farkosten sin.