Så er kongebesøket historie. Da jeg dro nedover fra Vevelstad, var jeg så tidlig ute at jeg fikk med meg det meste av opplegget på Sømna. Været var rimelig bra, selv om det blåste litt.
Interessant å se hvordan andre kommuner hadde løste oppgaven. God underholdning var det, så absolutt. Tilskuerantallet kunne selvsagt ikke måle seg med det vi opplevde på Hemnesberget, men så er det jo ikke like mange innbyggere der nede som det er hos oss.
Da jeg dro nedover til stedet hvor skipet lå for anker, blåste det ganske kraftig, og det var bra med bølger. Men gradvis løyet vinden, og da vi dro ut med sjaluppene, var det ganske rolig. Likevel var det ikke akkurat varmt, så damene, iført bunader, frøs nok litt. Men alt var glemt da vi entret skipet.
Vi var ombord i omlag en time, og det ble nok et minne for livet. Alle virket tilfredse; serveringen var flott, og atmosfæren var fortreffelig. Heimturen gikk godt, og det slett ikke ille å være heime igjen etter snarturen sørover.
Søndag dro jeg sammen med Geir Waage og Kjell-Idar Juvik til Bodø for å ha møter med de politiske gruppene før Fylkestinget startet sine behandlinger av diverse samferdselssaker. Tre møter på søndag og ett på mandag ga oss rik anledning til å fronte våre ønsker.
Mange av våre tidligere innspill var det faktisk tatt hensyn til, så det var bare seks saker vi konsentrerte oss om.
Først når det gjaldt Bustneslia ønsket vi å få innført en statlig ordning med spleiselag mellom stat og fylkeskommuner om prioriterte prosjekter, øremerkede midler settes av til næringsviktige fylkesveier i NTP. Så ønsket vi en KVU for gjenværende del av E-6 Helgeland: Reinforshei- Finneidfjord, inkludert G/S veg Bjerka-Finneidfjord. Videre foreslo vi «Villmarksveien», altså strekningen Majavatn-Korgen, som ny nasjonal turistveg. Veien er totalt 133 kilometer lang. Bedre vinterforhold på Saltfjellet ble også tatt med.
Når det gjaldt jernbanen ønsket vi nye kryssingsspor for Nordlandsbanen i første del av planperioden, erstatning av dieseldrift og at når byggingen av Nord-Norgebanen starter, må den bygges fra Fauske.
Flyplassen på Mo må bygges uten økt lokal medfinansiering. Så ønsket vi flere seter for inn- og utflyging fra Mo i Rana.
Vi omtalte positivt at hurtigbåtprisene er redusert, men vi ønsket likevel en ytterligere reduksjon. Gode presentasjoner, og det virket som at ble lyttet til.
Til slutt noen ord fra Statsforvalteren: Hei, og gratulerer med vel gjennomført program på Hemnesberget. Jeg tror alle ble imponert over profesjonaliteten, variasjonen og kvaliteten på de flotte innslagene som vi fikk ta del i.
Svært hyggelige ord!