Mandag morgen fikk alle Coop-butikkene i Hemnes en handlende journalist på besøk. Med identiske handlekurver fikk vi sammenlignet prisene. Det ble noen overraskelser, og for noen butikker loves det billigere varer allerede neste uke.
Vi hadde forberedt oss godt med en felles handleliste. Kanskje var ikke mandag morgen den perfekte handledagen, de ansatte var opptatt med å fylle opp med varer i halvtomme hyller, og enkelte ting var rett og slett ikke å oppdrive i samme størrelse og merke på alle butikker. Vi kuttet derfor ut poteter, potetgull og tacosett.
Kraftig prisøkning på matvarer
Matvareprisene har steget kraftig både i Norge og Europa de siste 12 måneder, og med en økning på hele 13,2 prosent må vi helt tilbake til begynnelsen av 80-tallet for å se lignende tall. Den generelle prisveksten har vært på 6,7 prosent i samme tidsrom, og kombinert med høyere rente er det nok mange som kjenner at det økonomiske handlingsrommet begynner å bli ubehagelig trangt.
I løpet av de siste ukene har både Bleikvasslia og Korgen fått nye butikkonsept. I Bleikvasslia ble det endre fra Coop Marked til Prix, mens Korgen gikk fra Prix til Extra. Det betyr billigere varer på begge steder, men hvor mye billigere?
Vi har handlet 25 varer, og korrigert for de 2 prosent ekstra kjøpeutbytte det er hos Coop Midt-Norge. Handlekurven kostet rundt tusenlappen, for mange en typisk handel på en mandag.
Prix er ikke Prix
Ikke overraskende slo Coop Extra i Korgen knockout på de tre Prixbutikkene På Hemnesberget, Bjerka og Bleikvasslia. Varene vi kjøpte på Prix på Hemnesberget og Bjerka kostet hele 13 prosent mer enn i Korgen, mens Bleikvasslia var 11 prosent dyrere. Egentlig er prisforskjellen enda større ettersom frukt og grønt gir 11 prosent bonus med bruk av medlemskort på Extra. Denne bonusen er ikke tatt med i regnestykket.
Du kan se hele handlelisten med priser helt nederst i saken.
Prix er altså ikke Prix, varene i Bleikvasslia var gjennomgående litt billigere. Vi tok dette opp med viseadministrerende direktør i Coop Midt-Norge, Bjørn Vik-Mo.
– Hva er årsaken til at Coop Midt-Norges Prixbutikker har høyere priser enn Coop Nordlands butikk i Hemnes?
– Coop Prix-kjeden har ulike prisprofiler man kan velge mellom. Prisprofilen er gjerne basert på omsetningsstørrelse og lokalt marked, men vi prøver alltid å legge nabobutikker på samme nivå.
Lover billigere varer fra mandag
– Kundene har en forventning om at Prix er Prix, og med 2 prosent mer kjøpeutbytte skulle Coop Midt-Norges butikker være billigere. Føres kundene bak lyset?
– Absolutt ikke. Prisene på varene skal være like på tre Prix-butikker som ligger så nært hverandre. Fra mandag av vil både Prix Hemnesberget og Bjerka ligge på de samme prisene som Bleikvasslia.
Artikkelen fortsetter under bildet

– Det har den siste tiden vært flere kunder som har gått ut og kritisert både vareutvalg og pris, spesielt på Hemnesberget. Vil Coop Midt-Norge gjøre noe for å møte den skjerpede konkurransen fra Coop Nordland i Hemnes, i så fall, hva?
– Vi opplever absolutt ikke at det er konkurranse mellom Coop-butikkene i Hemnes. Vi er i samme familie, og vi samarbeider godt samvirkelagene imellom. Når det gjelder Hemnesberget, har vi fått med oss at enkelte gjerne ønsker seg en Extra. Vi har gjort flere analyser for å se om dette er mulig, men konklusjonen er at markedet er for lite og at det ikke lar gjøre å få lønnsomhet i en Extra-etablering.
Må ha lønnsomhet
– Føler Coop Midt-Norge et ansvar for å ha attraktive butikker, og dermed bidra til levende bygder?
– Målet vårt er å drive attraktive og lønnsomme butikker. Klarer man ikke å drive lønnsomt, vil ikke butikken overleve på sikt. Derfor går dette hånd i hånd. Vi driver 130 butikker i dag, der mange er mindre butikker i distriktene.
– Hvor store lokale tilpasninger kan hver enkelt butikk gjøre med vareutvalget?
– Dette varierer litt ut fra hvilket kjedekonsept det er snakk om. For Prix har kjeden nasjonalt satt et lokalt tilvalg der butikken selv kan bestemme 150 varer, avslutter viseadministrerende direktør, Bjørn Vik-Mo.
I Bleikvasslia ble den nye Prixbutikken åpnet for tre uker siden. Butikksjef Kenneth Jørgensen forteller at mottakelsen så langt har vært strålende.
– Det nye konseptet har blitt veldig godt mottatt av kundene. Vi har utelukkende fått positive tilbakemeldinger. Dette har vært en etterlengtet oppgradering.
Flere kunder og høyere omsetning i Bleikvasslia
– Merker dere noen endring i omsetning, i så fall – hvor store endringer?
– Vi merker at det er flere kunder, og at omsetning er høyere enn tidligere.
En stor nyhet er at det nå er mulig å handle utenom åpningstiden, helt fram til midnatt alle dager unntatt søndag. Det krever en egen app som er nøkkelen inn til butikken.
– Benytter kunder seg av muligheten til å handle utenom ordinære åpningstider?
– Vi ser at kundene er nysgjerrige og tester det ut. Kundene opplever da at butikken er lett tilgjengelig, og noen har benyttet seg av det flere ganger. Litt innkjøringsproblemer har det vært, men nå er det meste på plass, forteller en fornøyd butikksjef.
Artikkelen fortsetter under bildet

– Hva er de største endringene i hverdagen for dere som er ansatte?
– Vi har fått en lettere hverdag med moderne lokaler og nye hjelpemidler. Den aller største lettelsen er nok overgangen ifra papir til digitale hyllekantetiketter. Dette frigjør tid til at vi kan fokusere enda mere på å yte kundeservice.
– Matvareprisene har økt kraftig det siste året, har dette gjort kundene blitt mer prisbevisste, i så fall, hvordan merker dere det?
– Vi ser at kundene i større grad velger av våre lavprisvarer, som for eksempel X-tra serien, sier butikksjefen i Bleikvasslia, Kenneth Jørgensen.
Billigst i Korgen
Extra har flere rabatter, slik som barnemat eller frukt og grønt. På kvitteringen står det at man må benytte medlems-app for å oppnå disse rabattene. Butikksjef ved det splitter nye Coop Extrabutikken i Korgen, Jonas Kvitnes forklarer at kundene kan få rabatten også på «gammelmåten».
– Nei de må de ikke benytte appen for å få rabatt. Man kan enten bruke medlems-appen eller medlemskortet, tilbudet gjelder for alle medlemmer.
Artikkelen fortsetter under bildet

– Extra ser ut til å være vesentlig billigere enn de andre dagligvarebutikkene i Hemnes. Har dere merket økning i omsetningen sammenlignet med før konseptendringen, og i så fall, hvor mye?
– Vi har merket en god økning i omsetning og antall kunder. Det er litt for tidlig å kunne si noe om hvor stor omsetningsvekst vi har, da vi nettopp har åpnet og ikke har bra nok sammenligningsgrunnlag.
– Hva har vært den største forskjellen for dere ansatte de siste ukene?
– Det har nok vært innkjøringen av «Nybutikken» og håndteringer av volumer. Vi merker allerede at salatbaren vår er utrolig populær, sier butikksjef for Coop Extra i Korgen, Jonas Kvitnes til slutt.