Under åpninga Korgensenteret etter oppgradering ble det også markert jubileum, både av frisørene og fotterapeuten som har lokaler under samme tak.
Samme dag som Extra Korgen og den oppgraderte Byggmixbutikken i Korgen hadde åpningsfest, var det tre damer på Korgensenteret som markerte sitt jubileum. Frisørene Aina Olsen og Turid Mathisen Brendmo markerte henholdsvis 30 og 35 år i bransjen, mens fotterapeut Hilde Korsnes har ti år i bransjen bak seg. Maria Mortensen har i tillegg fire år med hudpleie å skilte med i firmaet You Glow. Avisa Hemnes stakk innom for å slå av en prat.
– Vi har hatt masse folk innom, og har hatt kaffe og kake til alle, og konkurranse de kunne delta på, forteller damene.
Jubileumsmarkeringa har blitt utsatt både på grunn av korona og andre ting, og nyåpning av Korgensenteret ble dermed ei perfekt anledning til å ha ei lita markering.
– Det er refriskende at senteret blir nytt, og gir inspirasjon til å fortsette, så det er veldig positivt, poengterer Aina.
Hårsveisen ble etablert i 1994 og har vært på Korgensenteret i 25 år. Neste år har Hårsveisen dermed 30-årsjubileum.
Full skuv
– Kan dere si noe om kundegrunnlaget, har dere nok å gjøre?
– Ja, det er full skuv. Vi skulle gjerne hatt noen ansatt i full stilling, men det er mangel på frisører i hele landet, meddeler de erfarne frisørene.
– Vi håper at noen av de unge som har utdannet seg, vil komme hit og arbeide i Korgen, legger Aina til og skøyer:
– Vi drar jo på årene, så vi trenger noen nye også. Men plutselig dukker det opp noen. Det er det vi håper på. Men vi fortsetter, vi, smiler hun.
– Enn du som er fotterapeut, Hilde?
– Jeg er delvis sykemeldt, og har nok oppdrag for å fylle opp de 40% jeg jobber. Så tar jeg oppdrag på omsorgssentrene også. Da er det de som arbeider der, som bestiller meg, for privatpersonene som trenger fotpleie, forklarer hun.
– Ja, det er virkelig en tjeneste som folk setter pris på, skyter Aina inn.
– Folk er redde jeg skal bli helt sykemeldt, ja. Det er behov for fotterapeut.
– Er det likt fordelt mellom kjønnene, eller er mennene dårligere på å ta vare på føttene sine?
Hilde humrer.
– Mennene er også flinke, men de kommer kanskje først når de har vondt, og det begynner gjerne med et gavekort, deler hun.
– Men så kommer de igjen, fordi de ser behovet, så de er flinke.
På Hemnesberget har Hilde en fast dag hvor hun tar oppdragene, mens i Korgen er det etter avtale.
Endring i valg av behandling
– Har dere merket noe til renteoppgang og prisstigning, gjør det at færre bestiller timer hos dere?
– Nei, jeg har samme kundegrunnlag, og merker ikke forskjell, sier Hilde.
– Jeg og, jeg får mer og mer å gjøre, sier Maria, som kan avsløre at hun får en hudpleier sammen med seg i løpet av sommeren. Det mangler bare noen formaliteter før det kan offentliggjøres skikkelig.
– Vi frisørene merker at folk ikke lenger velger de store behandlingene. Kundene velger litt enklere behandlinger, får gjort litt, men ikke foliestriper på hele håret, for eksempel. De velger bort de dyreste behandlingene. På landsbasis merker alle frisørene det samme, oppgir Aina, som er litt fortvilet:
– Mens andre bransjer kan effektivisere, har vi de samme teknikkene som for 50 år siden, og har dermed samme arbeidseffektiviteten som da. Vi har ikke sjans til å effektivisere. Jeg bruker å sammenlikne det med mekanikere: tenk om de skulle ha samme effektiviteten og omsetning som i dag, men uten alle de nye verktøy og teknikker som de har: det hadde ikke vært mulig.
Moderniseringa av Korgensenteret enes de driftige damene om at er et løft for dem alle, og at åpningsfesten – og deres egen markering av mange år i bransjen- har vært en suksess. De ønsker nye og gamle kunder velkommen fremover.