I mars i fjor, da drivstoffprisene var på sitt høyeste nivå, valgte Levi Andreas Vatshaug Nygård hos Perlen taxi å bytte ut hele bilparken, og gå over til elektriske biler. Nå er de nye bilene tatt i bruk.
Sammen med sjåførene Kristian Haugli og Johan Reinåmo, merker de i taxiselskapet at det er kommet en ny hverdag, særlig på kostnadsfronten.
– Nå har vi hatt bilene i drift i snart tre uker, forteller Vatshaug Nygård.
– Og hvordan har de ukene vært, sett opp mot tidligere drift?
– Vi har vel ikke egentlig merket så mye forskjell, har vi vel, spør Vatshaug Nygård rettet mot de andre.
– Man må tenke litt mer, legger han til.
– Vi må tenke helt annerledes når det kommer til det med lading. Lade når du kan, og ikke når du må, supplerer Haugli.
– Men det går helt fint, sier han videre.
Helst ladde på natta
– Spesielt nå når det har vært så varmt og godt, så har vi ikke slitt med batterikapasitet. Vi har mer enn nok, fortsetter Vatshaug Nygård.
– Da blir det kanskje mer spennende når vinteren kommer?
– Njaaa. Levi Andreas drar litt på det og humrer.
– Litt spente er vi vel, fortsetter han.
– Jeg er ikke lei meg for at de skal sette opp en superlader her i Korgen. Det tror jeg gjør oss godt. I alle fall tryggere og mer fleksible, smiler han.
– Det går så fort og lade på disse, konkluderer han.
– Men hvorfor finnes det ikke ladestasjoner hverken på Bjerka eller Hemnesberget, undrer Haugli, og får støtte fra sjefen.
– Så vidt jeg vet, er det ikke noen som planlegger å sette opp lader på Hemnesberget, og det stusser jeg over. Vi får vel bare vente og se, sier Vatshaug Nygård.
– Men planlegging er selvsagt viktig. Det er vel slik at det er ladding på natta som først og fremst gjelder?
– Det er klart at det er absolutt en fordel, med tanke på at strømprisen som regel er lavest nattestid, sier Reinåmo.
– Det blir mangedobbel pris å lade på hurtiglader, legger han til.
– Men selv om dere innimellom må lade på hurtiglading så er prisen lavere enn fossilt drivstoff?
– Nja, lader du kun på hurtiglading så er prisen per i dag som å kjøpe diesel. Kanskje dyrere, sier Reinåmo.
– I tillegg går det mye tid av arbeidsdagen om man skal lade på dagtid, legger han til.
– I mai brukte vi nær 37.000 kroner i diesel. Til nå i juni (ca. 15. juni, journ. anm.) har vi brukt omkring 500 kroner i strøm, sier Vatshaug Nygård.
– Det betyr kanskje at det ligger an til et ok julebord, ler Reinåmo.
– Ja, pengene må jo sirkulere, supplerer Haugli, og smiler.
Fornøyd med bilene
– Er dere fornøyde med kjørekomforten i de nye bilene?
– Jeg kan vel ikke akkurat si at det er det samme som å kjøre Mercedes, sier Vatshaug Nygård og drar på smilebåndet.
– Det kommer jeg nok aldri til å si, men Kristian er Volkswagen-mann, så han er fornøyd, ler han.
– For å si det slik; da jeg var ute og kjørte Mercedesen min her forleden så tenkte jeg på det, at det ikke er helt det samme. Men det er en gang slik at man får det man betaler for også, og det er en grunn til at Mercedes koster 400.000 kroner mer per stykk, fortsetter han.
– Men vi er veldig fornøyde med bilene, og den eneste «feilen» jeg har funnet med de er at det ikke er Mercedes, legger han til. Og ler.
– Vi kan finne ei stjerne og lime fast i fronten din, spøker Haugli.
– Spøk til side, så handler det nok om følelsen man får etter et solid antall kilometer på veien. Man sitter litt bedre og «fastere» i Mercedesen, og det er kanskje litt mer plastikk-følelse med disse nye bilene, sier Vatshaug Nygård.
– Men bilene er helt supre. Jeg har ingenting å utsette på dem, konkluderer han.
Stor kostnadsreduksjon
– Er det for tidlig å si noe om hva denne investeringen gjør sånn rent økonomisk for dere?
– Nei, det tror jeg ikke, slår Vatshaug Nygård fast.
– Altså, det er snakk om fantasisummer vi sparer på drivstoff per måned. Det må skje noe helt sinnsykt om vi ikke skal spare penger på denne investeringen, sier han.
– Vi er vant med å bruke 600-700.000 i året på diesel, som bare «forsvinner». Nå lander vi sannsynligvis på 60-70.000 i året på strøm. Så vi er nede på omkring 10 prosent av tidligere drivstoffkostnader, fortsetter han.
– Og så er servicekostnadene ikke-eksisterende på disse nye bilene. De skal på første service om to år eller deromkring, på 150.000 kilometer, sier han videre.
– Bensin- og dieselbilene var på service hver 25.000 kilometer. 4-5 ganger per år per bil, med en kostnad deretter. Slitedeler vil du jo få også på de nye bilene, men vi har forhåpentligvis et par gode år nå før vi må begynne å bytte ut noe særlig, legger han til.
– Det er rart med det, det som er nytt. Bilene vi hadde nærmet seg både 400 og 500.000 på kilometerstanden, ler Vatshaug Nygård.
– De var oppbrukt for å si det sånn, legger han til.
– Nei da, Skodaen kunne fungert ut neste år også, smiler Haugli.
Levi ler, og parerer med spørsmål om hvor mange tusen som har vært brukt på reparasjoner av nettopp den bilen det siste året.
– Det dreier seg nok om flere titusen, fastslår han.
– Jeg er spent på dekkslitasjen, med tanke på store hjul, fortsetter Haugli.
– Det er noe denne id4-modellen har «hatt på seg», legger han til.
– Jeg tror ikke vi klarer å slite ut mer enn ett sett per sesong uansett, og det er vel det skiftintervallet vi hadde også på de forrige bilene, sier Vatshaug Nygård.
– Et dekksett er ikke ment å vare mer enn 50-60.000 kilometer, og det er omtrent det vi ligger på per sesong, fortsetter han.
– Ingen tvil. Investeringen er absolutt lønnsom for oss, avslutter han.