• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
Avisa-Hemnes-logo

Storkjefta, utfordrende og omtenksom!

  • Nyheter
  • Fritid
  • Debatt
  • Tips oss
Meny
  • Nyheter
  • Samfunn
  • Næring
  • Debatt
  • Hemnesfolk
  • Fritid
  • Minneord
  • E-avis
  • Kryssord
  • Gratulasjoner
    • Send inn gratulasjon
    • Se gratulasjoner
  • Avisa Hemnes Appen
Logg inn
  • Bli abonnent
  • Min side
  • Tips oss
  • Om Avisa Hemnes
  • Annonsere?
  • Personvern
DEBATT
2 minutter lesetid

Grønt hydrogen – ikke gull, men glimrer

Knut Martinsen
Knut Martinsen
Ansvarlig redaktør
Publisert: 10 mai, 2023 15:53
Oppdatert: 14 februar, 2024 14:56
Artikkelen er mer enn ett år gammel.
Delta i debatten! Send inn ditt debattinnlegg her.

Det grønne skiftet går ut på å erstatte fossilt med karbonfritt. Om dette kan gjøres med elektrisitet, enten via strømkabelene eller gjennom batterier, oppnår du svært høy effektivitet. Energien går med til å utføre jobben, en elbil har over 90 prosent effektivitet.

Hydrogen gir langt dårligere tall, faktisk nesten like dårlig som produktene det skal erstatte. En diesel- eller bensinmotor har effektivitet på 20-30 prosent.

Vi kan ikke velge å la være å ta det grønne skiftet. De fossile drivstoffene må bort, og erstattes med andre energibærere, der hydrogen og ammoniakk er blant alternativene. I dag finnes ingen gode alternativer med høy effektivitet som passer for skipsfarten, elektrisitet gjennom batterier tar for stor plass. I moderne matproduksjon er kunstgjødsel svært viktig, og ammoniakk er her en nødvendig ingrediens.

I dag bruker både skipsfarten og kunstgjødsel fossile energibærere, og det haster med å finne alternativer. Da blir det en avsporing å gå inn i diskusjoner om at de nye energibærerne er lite effektive, de er de vi har. Utfordringen blir heller å produsere nok energi til å fylle på energibærerne, eller å forske fram bedre og mer effektive metoder for å produsere hydrogen og ammoniakk.

Til sammenligning sto batteriindustrien mer eller mindre stille inntil vi begynte å bli storforbrukere. Selv om batteriet ble oppfunnet allerede rundt år 1800, var batteriene store og ineffektive helt opp til moderne tid. Dagens Lithium-ion-batterier kom på markedet på 90-tallet. De tar mindre plass, gir langt høyere effektivitet, og har lengre holdbarhet enn tidligere batteriteknologier.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Et steg nærmere etablering på Mula

Når behovet øker, øker også innsatsen for å finne bedre løsninger, rett og slett for å vinne kundene. Morgendagens batterier så vel som produksjon av andre energibærere vil bli enda bedre, men det betyr ikke at vi forkaster dagens løsninger, vi bruker det vi har.

Diskusjonene burde heller gå på hvor mye energi vi kan forbruke, og hvordan vi skal skaffe denne. Det betyr at vi må ta mange verdivalg, og for hvert valg vi gjør får det konsekvenser, enten svaret er ja eller nei.

For å ta gode valg trenger vi kunnskap og informasjon. Lokalt har det vært en manglende ingrediens, vi får håpe suppa etter hvert får viktig påfyll.

Du vil kanskje også lese

Ingen relaterte artikler.

Kontakt

Adresse:
Korgsjøen 5B, 8646 Korgen

Tips:
tips@avisahemnes.no

om Avisa Hemnes
Knut Martinsen
Ansvarlig redaktør
Send epost
977 97 333‬

Ellen Rabliås
Journalist
Send epost
907 29 849‬

Rune Furuhatt
Redaksjonssjef
Send epost
412 99 615

Edel Annie Tverberg
Journalist
Send epost
976 60 449‬

Avisa Hemnes er en partipolitisk uavhengig ukesavis som skal formidle nyheter i Hemnes kommune.

Personvernerklæring
Avisa Hemnes arbeider etter Vær varsom-plakatens regler for god presseskikk. Avisa Hemnes har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet.
Avisa Hemnes logo
Avisa Hemnes © 2025 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no