Jobben med hjulskift er ikke ferdig når sommerdekkene er på bilen. Etter noen mil bør boltene etterstrammes.
Grunnen til at det er lurt å etterstramme hjulboltene er at hjulene ikke skal løsne fra bilen, skriver NAF i ei pressemelding.
– Når én av tre ikke gjør det, utgjør det om lag 850.000 biler der boltene kan utgjøre en trafikkfare, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
– Vi merker en økning i antall biler som trenger berging etter å ha mistet hjul på grunn av løse hjulbolter de første ukene etter hver hjulskiftsesong. Løsner hjulet kan det føre til store skader på din egen bil, men ikke minst kan et løst hjul skape farlige situasjoner i trafikken, sier Sødal.
Etter at du har skiftet hjul på bilen eller andre har gjort det for deg, er det lurt å følge litt med. Det er mulig å oppdage løse hjulbolter før hjulet faller av i fart.
– Hører du ulyder fra hjulene bør du stoppe så snart du kan for å sjekke om boltene sitter som de skal. Derfor er det lurt å ha et hjulkryss eller en momentnøkkel liggende i bilen for å stramme til om det trengs, råder Sødal.
Etterstrammes
NAF anbefaler at du etterstrammer hjulboltene etter å ha kjørt rundt 50 kilometer etter hjulskiftet. Dette gjelder både om du selv har gjort det eller et dekkverksted har gjort det for deg.
– Belastningen kjøringen har kan gjøre at boltene er litt for løst skrudd fast etter at du har kjørt noen mil. Derfor er det viktig å etterstramme, sier Sødal.
Det er ikke bare å stramme til så hardt du klarer. Hjulene på en bil skal være festet med det som kalles riktig moment. Det er derfor lurt å kjøpe en momentstav for å etterstramme hjulboltene på bilen. Riktig moment finner du i instruksjonsboka til bilen din.
– Strammes boltene for hardt kan de knekke. Det er like ille som at hjulboltene løsner og du får en dyr reparasjon på kjøpet. Så stram til med riktig moment. Da er du trygg på at hjulene sitter som de skal, avslutter Sødal.