Coop Marked Bleikvassli har vært i en omprofileringsprosess fra Marked til Prix, siden årsskiftet. Åpning av den nye butikken har blitt utsatt to ganger, og vi har fått en prat med butikksjef Kenneth Jørgensen.
Ombyggingsprosessen fra Coop Marked til Coop Prix i Bleikvasslia startet på nyåret, og den nye butikken var først estimert ferdigstilt til påske i år, da Avisa Hemnes skrev om saken i november 2022. Nyåpningen har etter det blitt utsatt, og ny dato ble først satt til 27. april. Nå er den ytterligere utsatt, selv om både håndverkere og ansatte har jobbet på spreng. Vi tok turen innom for å høre hvordan de ligger an i hamskiftet som skal være ferdig 25.mai, og hva som er bakgrunn for forsinkelsene.
Øyner lyset i tunellen
Inne i lokalene er det en vrimmel av folk som arbeider med sitt. Det hele kan minne om ei maurtue der alle har sin oppgave, og arbeider flittig i vei uten stans.
Butikksjef Kenneth Jørgensen finner vi på kne på gulvet ved en kjøledisk, men mannen mestrer å gjøre to ting samtidig: bli intervjuet og arbeide i den noe kaotiske butikken. Kaoset har ifølge Kenneth vært atskillig verre, men han øyner lyset i tunnelen nå.
– Har dere hatt åpent hele tiden under ombyggingen?
– Ja vi har det. Og selv om det har vært kaos, har folk handlet hele tiden.
– Og planen er å fortsatt ha åpent helt frem til åpningsdagen?
– Ja. Og alt skal være ferdig 25. mai. Da skal det ikke være en byggeplass lenger. Det må vi virkelig tro på, smiler han, mens han fikser en lekkasje på en kjøledisk som har blitt flyttet på.
– Kan du fortelle hva som er årsak til forsinkelsene?
– Råte er et av stikkordene. Så er det leveranseforsinkelser og arbeidsforsinkelser som også har bidratt til det. Det har i grunn bare ballet på seg. Når den ene håndverkeren blir forsinket, må nestemann vente, og deretter den tredje, og da blir det slik.
– Det ser ut til at dere er mannsterke her nå?
– Ja, vi har arbeidsfolk fra Retail 24 som reiser rundt og jobber med ombyggingsprosesser. Så har vi hatt hjelp fra noen av dem som til vanlig jobber i Korgen, den siste uka. Det er Lars Arnold Nermark, Jonas Kvitnes og sjefen, Erlend Ervik. Så får vi se hva behovet blir fremover, belyser han.
Saken fortsetter under bildet.
Elektroniske hyllepriser
Den daglige lederen forteller at det var først i dag den siste biten av det nye gulvet ble lagt i butikken, og en vegg har blitt satt opp mot det nye lageret. Leiligheten som var i enden av bygget har blitt en del av butikken, og rommer både lagerplass, kjølerom for meieriprodukter, kjølerom for frukt og grønt, nytt kontor med plass for de ansatte å ha matpause, og nytt WC.
– Det er tilpasset rullestolbrukere også, informerer Kenneth, og oppgir at de har litt mindre lagerplass enn tidligere, men at tanken er at de ikke skal ha så mye varer på lager. Panteautomat skal også på plass i dette området.
Det meste av hylleseksjoner og skap har kommet på plass i butikken, og jobben med å sette varene inn i rett seksjon og på bestemte plasser etter Prix sitt system, er i gang. Det er det personalet fra Retail 24 arbeider flittig med. Butikken har vært delt i fire seksjoner underveis i ombyggingen, og seksjon for seksjon har vært gjennom endring. Butikken er ikke til å kjenne igjen.
– Vi har fått fem meter ekstra med kjøttdisk her, sier Kenneth og peker på skapene som strekker seg bortover langs veggen.
– Så nå er det i alt 8,75 meter med kjøttdisk, og vi har òg fått et ekstra skap med meieriprodukter.
– Hva blir den største forskjellen i butikken for dere ansatte?
– Vi har fått elektroniske hyllepriser, noe som letter arbeidet vår veldig. Før kunne vi bruke to-tre dager på å skifte ut lappene på hyllekantene, så det blir nok den største lettelsen arbeidsmessig for oss. Så har vi fått to selvbetjeningskasser, som selvfølgelig er «et must» når vi skal ha deler av åpningstiden selvbetjent.
Kenneth farer rundt på leit etter en teiprull, med journalisten hengende på slep.
– Vi går ei automatisert fremtid i møte, men vi håper jo at det ikke skal gå utover antall ansatte, men heller at de som jobber her skal få flere arbeidstimer, sier han ettertenksomt.
Selvbetjening og ordinær åpningstid
Butikken skal være bemannet slik som i dag fra 08.00 – 19.00 mandag til lørdag. Det blir åpent for selvbetjent handel mellom 06.00- 08.00 på morgenen og mellom 19.00-24.00. Kundene må da logge seg inn, men om det blir med Coop sin løsning med «Coop Key», eller med Bank-id, er ikke helt avklart enda. Skap med alkoholholdig drikke får magnetventiler som gjør at tidspunktene for salg av disse ivaretas i hverdager og på helligdager.
– Butikken vil bli 100% overvåket i selvbetjeningstiden. Det vil da sitte folk og følge med på butikken via kamera hele tiden, opplyser Jørgensen og fortsetter ferden rundt mens han forteller:
– Så har vi fått automater for tobakk og medisiner, og større frukt- og grønttorg. Vi har «arvet» innredningen de hadde i Korgen før. Det vært ei som er ekspert på frukt og grønt her, som har plassert varene slik at de blir presentert på best mulig vis, oppgir han.
Omprofileringen er nøye gjennomtenkt og gjennomføres til fingerspissene.
Kenneth nevner at de blir litt mer låst i varesortimentet som Prix, enn de har vært som Marked, og varene som skal ut av sortimentet selges nå ut til rabattert pris.
Utvendig er det også stor aktivitet. Butikken er innrammet i stillas. Taket er skiftet og arbeid med å skifte bordkledningen er i full sving.
– Den blir lik den som de setter opp i Korgen, og så får vi nytt lysskilt oppe på veggen, med Prix-logoen på, avslutter Kenneth og ønsker oss velkommen tilbake på åpningsdagen.