Det er for øyeblikket stor svindelaktivitet mot bankkunder på Helgeland der svindlerne utgir seg for å være fra politiet.
Det er for øyeblikket stor svindelaktivitet mot bankkunder på Helgeland der svindlerne utgir seg for å være fra politiet.
Hos SpareBank 1 Helgeland har flere kunder meldt at de mottar telefonsamtaler fra noen som utgir seg for å være fra politiet. Det er Majken Hauknes, markeds- og kommunikasjonssjef hos SpareBank 1 Helgeland, som forteller om dette i ei pressemelding.
Manipulerende
Svindlerne innleder samtalen med at det er oppført en lånesøknad i deres navn og vil verifisere dette. Kundene blir så satt over til «SpareBank 1 Sikkerhet», hvor forsøket på svindel fortsetter.
Kundene blir oppfordret til å oppgi innloggingsinformasjon, engangskoder og overføringer via Vipps. På denne måten forsøker svindlerne å tømme kontoene, og i en del tilfeller blir svindelen gjennomført.
– De som ringer opp er sterkt manipulerende og høres overbevisende ut. Deres intensjon er å stresse og villede bankkunder. På grunn av at vi har opplevd flere tilfeller på kort tid, og at det nærmer seg påskeferie advarer vi nå mot disse svindlerne, sier Majken Hauknes, kommunikasjonssjef i SpareBank 1 Helgeland.
– Svindlerne bruker kyniske og utspekulerte metoder, og det er viktig å være på vakt. Hverken vi, politiet, eller noen andre banker, vil be kunder om å oppgi BankID-informasjon, passord eller koder. Oppfordringen vår hvis man kommer opp i en slik situasjon, stopp opp og tenk deg om, og lurer du på noe, så ta kontakt med banken, sier Hauknes.
Kunnskap og bevissthet er de viktigste midlene vi har for å bekjempe svindel. Budskapet er enkelt: Om noen ringer, SMS-er eller mailer deg og på noen som helst måte ber deg om å oppgi personlige koder eller passord – er det fare på ferde. Legg på eller la være å besvare henvendelsen. Uten disse opplysningene får ikke svindlerne utrettet noen ting. Derfor er det så viktig at alle sprer denne informasjonen til flest mulig.
Avslutt samtalen og kontakt banken din
Har du en dårlig magefølelse eller oppdager at du er utsatt for svindel? Avslutt samtalen og ta kontakt med banken din umiddelbart og politianmeld saken. Jo kortere tid det tar før banken får beskjed, jo raskere kan de agere og stoppe transaksjonen.