Etter at Avisa Hemnes forrige uke skrev om Berit Bærland som ønsket seg flere skiløyper på Korgfjellet, har flere sagt seg enige, og vi har derfor tatt kontakt med både kommunen og Korgen IL ski for å høre litt om hvordan skiløypekjøringen organiseres.
Forrige uke hadde Avisa Hemnes en sak om Berit Bærland som ønsker seg flere skiløyper på Korgfjellet. Bærland kan fortelle at hun siden da har fått mange henvendelser fra folk som har samme ønske som henne, noe som også fremkom av kommentarfeltet til avisa på Facebook. Vi har derfor sett litt på saken igjen, og kontaktet både kommunen og Korgen IL for å få vite litt om hvordan dette organiseres.
Tilskudd og støttebidrag på Vipps
Bygdeutvikler Marit Valla kunne fortelle følgende:
– Oppkjøring av løyper er et samarbeid mellom Hemnes kommune og Korgen IL. Siden Norsk Folkehjelp likevel er stasjonert på fjellet, kjører også de opp løyper på oppdrag fra Korgen IL.
Altmuligmannen Børge Fjeldavli i Korgen IL ski slapp heller ikke unna, selv han henviste oss til Børge Ottermo som administrerer løypekjøringen.
– Løypene kjøres i mars og april, oppgir Fjeldavli.
– Hvorfor kjøres det ikke løyper tidligere enn 1.mars?
– Det er som regel ustabile forhold og lite folk på fjellet tidlig på vinteren. Anleggsveien har blitt kjørt i stedet. I tillegg tar det mye tid og koster mye, svarer Fjeldavli.
Han forteller at Korgen IL ski har laget en mulighet for støttebidrag på vipps med ulike beløp, som dem som ønsker å bidra kan benytte seg av. På spørsmål om oppkjørte løyper tidligere kunne fått folket til fjells før 1.mars, svarer han at mange helst foretrekker skigåing når sola er tilbake, og at det dreier seg om ressurser.
– Hvor stort er tilskuddet dere får fra kommunen?
– Vi fikk en pris fra kommunen på 35.000 kroner for en del år siden. Vi håper å få en del mer nå som prisene har steget. – Kostnadene for drift av løypeutstyr ble i 2019 beregnet til i overkant av 100.000 kroner. Kommunen bidro da med cirka en tredjedel for å dekke andelen for fjellkjøring. I tillegg kom cirka 100 dugnadstimer med kjøring, tilrettelegging og skogrydding.
Samarbeid med folkehjelpa
Over til løypeadministrator Ottermo:
– Når kjøres løypene som går opp på Korgfjellet?
– Løypene på Vesterfjellet kjøres i helgene fra cirka 1 mars og til over påske. Hvis vær og føreforhold tillater det. Vi satser på å holde løyper fra Vesterli – Gamle E6 ved Preikstolmoen – Gulltjønna – Folkehjelpshytta – Krokvatnet. Og selvfølgelig lysløypa så lenge vi har snø der.
Når tråkkemaskina, som er utstyrt med gps, har vært ute på oppdrag, oppdateres dette automatisk til Skisporet.no.
– Hvor store kostnader har dere til kjøring av løyper hver sesong, og hvordan finansieres dette?
– Kostnader er jeg ikke helt rette person å spørre, men bare diesel til tråkkemaskin kommer vel på over 40.000 kroner per hele sesong. Ellers har vi utgifter på service og vedlikehold av alt utstyr, som til sammen blir betydelige summer. Dette finansieres av bla kommunalt tilskudd for løypekjøring i fjellet, støtte fra alle sponsorer, tilskudd og private som ønsker å støtte oss.
– Hvor stort mannskap har dere som kan kjøre tråkkemaskinen?
– Per i dag er det fem stykker som kjører tråkkemaskin og to ekstra som hjelper til med løypekjøring med snøskuter. I påsken har vi god hjelp av Norsk Folkehjelp Korgen med løyper i høyden. Da bruker vi å holde dem med drivstoff, snøskuter og sporsetter. Dette samarbeidet er GULL verdt.
– Hva vil et havari koste?
– Ett havari kan koste alt fra 0 kr til 150. 000 kroner, pluss-pluss-pluss. – Og x antall timer jobb. Heldigvis har vi ganske nytt utstyr som har fungert tilfredsstillende med bare små utfordringer.
– Har dere vært inne på tanken om å ta en løypekontingent, på lik linje med det som gjøres i skuterløyper/ eller andre slike løsninger?
– Nei, å forlange noen løypeavgift blir nok aldri aktuelt, men vi vil presisere at frivillige bidrag til løypekjøring setter vi veldig stor pris på, avslutter han.