Etter noen års koronastopp var det endelig klart for NCP til igjen å delta på den internasjonale møbelmessen i Stockholm.
Ragnhild Johannessen er markedssjef hos NCP, og var med i delegasjonen til Sverige. Det var nå tre år siden sist møbelmessa i Stockholm, som er den eneste internasjonale møbelmessa i Skandinavia, ble arrangert.
– For vår del er det fire år siden sist vi var med, og vi var veldig spente på hvordan det ville bli. Det tror jeg egentlig alle deltagerne følte på, siden det hadde vært et langt opphold, sier Johannessen.
– Blir det bra? Kommer det folk? Man er jo usikker på forhånd, og det var en del færre utstillere enn det har pleid å være. Selvsagt mye på grunn av den økonomiske situasjonen vi befinner oss i, som er påvirket av både koronapandemien og krigssituasjonen som pågår i Europa, sier hun.
– Vi opplevde likevel at det var veldig godt besøkt, og det ble mye bedre enn vi trodde og forventet. Kan hende var de som oppsøkte messa mer bevisste på at de skulle dit med et oppriktig ønske om å få noe igjen for det. Det koster jo noe for dem som kommer dit også. Forhandlere skal ha med seg selgere, kanskje stenge butikken og reise til Stockholm, fortsetter hun.
Bra respons
– Er det primært representanter for annet næringsliv som besøker messa?
– Stockholms-messa er ei kontraktsmøbelmesse og har i tillegg en del hjemmemøbler og belysning også. Samtidig med denne messa arrangeres også Stockholm Design Week, og det foregår på diverse show-room flere steder i byen, forteller Johannessen.
– Men i hovedsak er det kontraktsmøbler det dreier seg om, og de besøkende er stort sett innkjøpere, forhandlere, arkitekter og en del studenter. Til ei slik messe kommer det folk fra hele verden. Vi hadde besøk av folk fra både Japan, USA og flere europeiske land, sier hun.
– Hva tenker de om miljøfokuset og den gjenvinninga dere står for?
– Vi får veldig bra respons på dette. Man skulle kanskje ikke tro det, men vi er egentlig litt tidlig ute. Vi kan faktisk tillate oss å kalle oss pionerer med det vi holder på med, og at vi gjør det i så pass stor utstrekning, sier hun.
– Selv om vi er en liten bedrift, så får vi veldig gode tilbakemeldinger på det vi holder på med, smiler hun.
– Gir dette dere et fortrinn i konkurransen?
– Det gir oss kanskje et lite fortrinn ja, men vi var ekstremt uheldig med timingen, sier markedssjefen.
– Det startet i 2019, da vi lanserte S-1500 sammen med arkitektfirmaet Snøhetta. Da fikk vi veldig mye publisitet, men å jobbe produkter inn i markedet tar tid, sier hun videre.
– Vi hadde knyttet mange kontakter, også med utenlandske kunder, men så kom koronaen. Pandemien ødela veldig mye, og det stoppet nesten helt opp da verden «stengte ned», fortsetter hun.
– Like før nedstengingen leverte vi om lag 600 stoler til Praha, til et nytt kulturhus der. Disse ble ikke tatt i bruk før to år senere, og dette skjedde jo med kulturlivet overalt. Vi har jo alltid levert mye varer til de som tilbyr konferanselokaler, og dette er jo også en kundemasse som fortsatt er litt preget av den nye virkeligheten, med Teams og digitale møter, kurs og sånt, sier hun.
– Varer ble gjerne bare stående fast i tollen, ikke kunne man reise til kunder og på messer som før, og det ble vanskelig å drive markedsføring. Det ble rett og slett vanskelige tider, for oss som for resten av verden, legger hun til.
Tilbake til start
– Opplever dere at det blir en «ny frisk» nå da?
– Ja, jeg opplever det faktisk sånn, sier Johannessen.
– Vi ser at interessen er der, vi får gode tilbakemeldinger, og vi må på sett og vis rykke tilbake til start, sier hun.
– Vi leverer jo i stor grad produkter til steder der folk skal møtes, og under hele koronapandemien har jo kurs- og konferansesentre, hoteller, kulturhus, lag og foreninger ligget nede. Etter at verden begynte å åpnes opp igjen, tenkte vi at vi var over kneika. Men så kom den fryktelige krigen i Ukraina, og med den inflasjon, renteøkninger, høye energipriser og høye råvarepriser, sier hun.
– Mange av kundene våre har nå nok med å betale strømregninga, rett og slett, legger hun til.
– Har strømprisene mye å si for dere, sånn rent produksjonsmessig?
– Nei, vi har vært heldige. Vi har cirka halvparten på fastavtale og resten på spot, og her oppe i Nord-Norge har ikke strømkrisen slått like mye ut, sier Johannessen.
– Heldigvis får vi si, for hadde vi hatt det på toppen av markedstørke gjennom pandemi, uro og krig, så hadde det blitt kjempetøft for oss. Høye råvarepriser derimot, det har vært og er ei utfordring, legger hun til.
– Det at vi nå fokuserer på norsk design, norsk produksjon, miljø og resirkulering vil etter hvert være med på å kunne gi oss fordeler i markedet. Det er i alle fall håpet, sier hun.
– Alt vi hadde med oss på messa var norsk produsert, og alt av plast var kun resirkulert, påpeker hun.
– Enn underdelene i metall, hvordan er det med dem?
– Stort sett alle underdeler i metall får vi produsert på Stranda. Vi har også nå gående et eget prosjekt, i samarbeid med Altimo, som driver med avansert metallbearbeiding. Der ser vi på mulig fremtidig produktutvikling, forteller Johannessen.
– Dette er helt i startgropa, og vi har fått midler fra blant andre Innovasjon Norge for å gjøre en markedsundersøkelse. Vi er spente på hva det fører med seg, legger hun til.
Tøffe år
– Det har altså vært et par, tre tøffe år for NCP?
– Ja det har det vært. Det er det ingen tvil om, sier markedssjefen.
– I fjoråret løsnet det litt, men problemene fra de årene vi har vært gjennom henger fortsatt igjen. Vi har fortsatt en jobb å gjøre for å få pilene til å peke mer oppover igjen. Markedsarbeidet ruller igjen, men vi må nok også smøre oss med litt tålmodighet, sier hun.
– Byggebransjen opplever jo for tiden et dropp i markedet, og dette er noe som også vi merker. Enkelte prosjekter blir lagt på is på grunn av høye kostnader og høye renter, og da stopper det selvsagt opp også for dem som skal levere «innmaten» i nye bygg, føyer hun til.
– Du møtte næringsminister Vestre i Stockholm?
– Ja. Eller Jan Christian, som jeg kaller ham, smiler Johannessen.
– Jeg kjenner ham fra tidligere. Vi ble valgt som leverandør av møbler til nye Utøya, og Jan Christian satt da som styreleder der. Siden da har jeg kjent ham godt, sier hun.
– Vi har i tillegg vært en del på messer sammen tidligere, da han representerte Vestre utemøbler, legger hun til.
– Han var innom standen hos alle de norske representantene, men vi er jo ikke så mange norske produsenter lengre. Og nettopp det sistnevnte er en viktig sak, noe jeg også formidlet til både næringsministeren og representantene fra Norsk Industri, sier hun.
– Norge må ikke ende med å bare bli en råvarenasjon, som kun driver med eksport av råvarer, enten det er metall, fisk, olje og gass, men at vi også kan være en ferdigvarenasjon, med fokus på design, sier hun ivrig.
– Vi må ikke komme dit at vi må importere alt av ferdigvarer. Det må kunne lønne seg å drive produksjon her i landet, i stedet for å skipe alt av varer jorda rundt, sier hun.
– Men da må det tilrettelegges for ferdigvareindustrien i Norge, og der synes jeg ikke vi har hatt gode nok politikere i noen av «leirene». Dette har politikere i både Sverige og Danmark vesentlig bedre forståelse av, poengterer hun.
– Det sies at vi er bedriftsfiendtlig i Norge, og det er jeg vel strengt tatt enig i. Vi har «sovnet litt av» med olje, gass og fiskeoppdrett, de store næringene. Men vi trenger de små og de mellomstore også, aktørene som produserer ferdigvarer rundt omkring i hele landet, fortsetter hun.
– Siden bedriften ble etablert på Hemnesberget i 1989, så har vi her i Nord-Norge fått transportstøtte fra fylket. Den ble kuttet i fjor, og for oss har den vært et kjærkomment bidrag. Når man driver produksjon her oppe i nord er det vesentlig. Først skal man ha varer hit fra sør, og så skal varene ut igjen, og vårt største marked er definitivt ikke Nord-Norge. Det er kostbart med transporten, og vi skulle ønske at det hadde kommet på plass ei ordning som kompenserte for bortfallet av transportstøtten. Det blir et lite hjertesukk til politikerne, sier hun.
– Nå satser og håper vi uansett på at konjunkturene vil snu, og så skal vi klamre oss fast her på Hemnesberget, avslutter NCPs markedssjef.