Det er både lærermangel og vikarmangel i Norge, Hemnes er intet unntak. Samtlige rektorer i kommunen melder om en mangel på tilgjengelige vikarer på sine skoler.
Hver dag blir tusenvis av norske elever undervist av «lærere» som mangler lærerutdanning. Å ha vikarer er høyst nødvendig for at skolehverdagen skal gå opp, og at elevene får den undervisninga de har krav på.
I Hemnes er det et problem at det ikke er nok vikarer tilgengelig. Rektor Kjell Joar Petersen-Øverleir forteller hvordan det rammer Korgen sentralskole.

– Det er utfordrende både å få tak i tilkallingsvikarer og få søkere på utlyste tidsbestemte vikariater nå for tiden. Dette betyr jo at det er vanskeligere å dekke opp alt vi skulle ha dekket opp. Vi må gjøre interne rokkeringer og administrasjonen må også i stor grad bidra i undervisningen.
– Kan du si noe om hvor mange vikarer som trengs hos dere, eller hvor mange timer det er bruk for vikar i løpet av et gitt tidsrom?
– Det kan variere veldig. På en så stor skole som Korgen sentralskole vil det ofte være noen som har fravær fra undervisningen av forskjellige grunner. Det vil stort sett utløser et behov for vikar.
– Vi har nettopp hatt ute en utlysning på et vikariat som lærer frem til sommeren, uten å få søkere til den stillingen. Det er selvfølgelig utfordrende.
Ikke alltid faglært arbeidskraft tilgjengelig
– Hvem kan være vikar og hvilke egenskaper bør man ha? Spiller utdannelse en rolle?
– For lengre vikariat som lærer er det i utgangspunktet krav om lærerutdanning og for vikariat som assistent ønsker vi i utgangspunktet en fagarbeider (barne- og ungdomsarbeider). Men vi må også forholde oss til virkeligheten og får vi ikke faglært arbeidskraft må vi bruke annen arbeidskraft hvis den er tilgjengelig. Da er det av stor betydning at man liker å jobbe med barn og har lyst til å være en positiv og inkluderende voksen for barn og ungdom. Det er krav til politiattest for de som skal jobbe med barn og unge.
Også rektorene ved Bleikvassli skole, Finneidfjord skole og Bjerka skole forteller om et behov for flere vikarer.

– Vi har hatt utfordringer og har fortsatt utfordringer i å få tak i kvalifiserte vikarer som lærervikarer. Det er ikke som jeg er gjort kjent med noen kvalifiserte lærervikarer i området som er ledig på markedet. På assistentsiden har vi vært mer heldige og har en liten gruppe flinke folk vi kan spørre, men også her har det tidvis vært vanskelig å få tak i vikarer, sier Dag Roald Djønne, rektor ved Finneidfjord skole.
– Ved Bjerka skole er det vikarmangel. Vi er heldig å ha en lærerstudent som vikar, men utover det, ønsker vi oss veldig tilgjengelige vikarer. Det er flott å jobbe i skole og SFO, arbeidshverdagen er variert, og man treffer hyggelige elever og foreldre. Vi samarbeider med dyktige eksterne fagfolk og man kan også bli utfordret på fagfeltet sitt, sier rektor Bente Grønningen Marthinussen.

Ingen kriseplan
På Hemnesberget forteller rektor Liss-Hege Bjørnø at de pr dags dato har nok vikarer til å få utført sine oppgaver.
– Ukrainske flyktninger har utfordret vår organisasjon, men vi har klart å håndtere dette på en god måte. Vi har nylig utlyst flere stillinger på grunn av økt elevtall og et kommunestyrevedtak. Samtidig jobber vi med økt nærvær for våre ansatte gjennom vår lokale HMS-plan, slik at behovet for vikarer blir så lite som mulig. Dette er til det beste for både barna og våre ansatte.

Rektorene sier alle som har lyst til å prøve å jobbe i skolen, gjerne må ta kontakt for en prat.
Skolesjef Rolf Arne Westgaard forteller at de ikke har en konkret plan på hva de skal gjøre om det brått skulle bli så få vikarer at man ikke får dekket hullene.
– Vi har ikke noe kriseplan rundt dette med vikarer, men det er oppe i rektorgruppen om å se på noe felles. Utlysning etter vikarer med mer, avslutter han.