Hemnes kommune sitt samarbeid med Vitensenteret gjør det mulig for både lærere og elever å få god opplæring i blant annet programmering. Nylig var det ungdomsskolen i Bleikvasslia som fikk opplæring i hvordan man lager et spill.
Det er Kristoffer Flatås fra Hemnesberget, som er innom denne dagen. Han jobber i Vitensenteret og skal undervise både elever og lærere om programmering.
– I dag skal vi holde på med det som heter Kodekraft, og vi skal lage et spill, forklarer Kristoffer.
Det første elevene skal gjøre er å lage en bakgrunn og en spillfigur. Kristoffer forklarer og viser på storskjermen. Elevene gjør det samme, men med litt kunstnerisk frihet.
– Vi har prøvd dette litt tidligere, da vi var på Vitensenteret, forteller Sebastian Storesund.
– Det ser vanskelig ut. Er det det?
– Nei ikke så veldig.
Kristoffer forklarer at programmering er rundt oss hele tiden.
– Jeg kan stille inn kaffetrakteren til å koke kaffe på et gitt tidspunkt. Vaskemaskinen er programmert. Søker jeg opp en sydentur en kald vinterdag, så får jeg opp masse reklame for sydenturer på nett i ettertid, på grunn av algoritmer, som også er en del av programmering.
En del av læreplanen
Kristoffer sier at dette er et samarbeid med Equinor, og forteller litt om energisituasjonen i Nordland, i resten av Norge og i Europa. Han lager en «energiminister» i spillet sitt, som prøver å fange opp flest mulige mynter med bokstaven «E» på, som står for energi.
Flere lærere er tilskuere denne timen, og håper å fange opp litt kunnskap. Programmering har tross alt blitt en del av læreplanen de siste årene.
Lærer Siri Reinfjell har laget en katt som går rundt og fanger fisker. Imens konkurrerer Sebastian Storesund og Marius Forsmo Sørli om å få flest mulige poeng på en viss tid.
– Til slutt skal jeg vise dere hvordan dere kan få spillet på telefonen og hvordan dere kan dele det med andre, sier Kristoffer.
Samarbeid med kommunen
Rektor Hanne Heggedal forteller at lærerne har hatt kurs i programmering, men snart skal til med en ny runde.
– Programmering er det mye mer av i den nye læreplan, og for å møte dette har det vært et samarbeid med Vitensenteret. Det har vært lærerkurs flere ganger, for alle lærerne i kommunen.
– Det neste som skjer nå er at Vitensenteret tilbyr kurs ute på skolen. Da gjør vi forarbeid på nett og så kommer det ei som har kurs for lærerne. Da får vi brukt det utstyret som vi har kjøpt inn, Skolenes IKT-gruppe i kommune har kjøpt inn en del utstyr for å bruke til programmering.
– Vi holder også på å lage en egen datalab, eller programmeringslab, på et rom her. Når vi skal ha kurs får vi opplæring med tanke på hvilket utstyr vi har, og da blir det igjen lettere å gå ut i klassene og lære elevene.
Intensjonsavtale
Hanne forteller at de har en intensjonsavtale med Vitensenteret.
– Hemnes kommune har et samarbeid med Vitensenteret, der kommunen betaler 190.000 i året. Nå skal vi ha hemnesuke i uke 10 og 11, det vil si at alle elevene og alle barnehagene i Hemnes får et opplegg i løpet av disse ukene.
– Det står i intensjonsavtalen at vi skal ha tilbud om opplæring til elever og lærere. I år er det programmering som er hovedtema i alt vi gjør. Neste år går vi kanskje mer over på de naturfaglige tingene. Det er matematikk og naturfag som er de fagene hvor dette er mest aktuelt, avslutter Hanne Heggedal.
mellom Hemnes kommune og Vitensenteret.