Virksomhetsplanen for Bjerka skole skal sikre læring og sunn utvikling i et trygt fellesskap, hvor alle skolens aktører har en visjon om at vi når målene ved å mestre sammen.
Med jevne mellomrom de siste 30 årene, kommer skolestrukturdebatten opp, og vi som er aktører i skolene som foreslås nedlagte, blir selvsagt påvirket av dette i ulik grad. Denne gangen var vår informasjonskilde til kommunedirektørens forslag, Avisa Hemnes. Det er sterkt beklagelig.
Bjerka skole har staket ut en kurs for perioden 2022 – 2025. Den beskrives godt i skolens virksomhetsplan. I denne har vi også knyttet våre mål til koblinger i kommuneplanens samfunnsdel. Hovedmål 2 i kommuneplanens samfunnsdel lyder: «I 2025 er Hemnes kjent som en kommune med ekstra gode oppvekstsvilkår».
Videre står det i delmål at «skolene i Hemnes skal skape gode læringsresultat gjennom god undervisning, trygghet og godt læringsmiljø». Det presiseres i underpunkter hva som ligger i dette, og vi ønsker å ta for oss hvert underpunkt, og belyse hva som er Bjerka skoles bidrag til å oppnå disse målene:
- Kunnskap og gode resultat i skolen sikres gjennom satsing på og utvikling av gode lærerkrefter
- Bjerka skole har 5 pedagoger (= 100 % av pedagogene ved skolen) som alle tilfredsstiller kravene til relevant og pedagogisk kompetanse som kreves for undervisning på 1.-4.trinn.
- Bjerka skole har en rektor som er allmennlærerutdannet med flere videreutdanninger, bl.a. rettet mot skoleledelse: ledelse i skolen, den nasjonale rektorutdanningen og ledelse av tverrfaglige prosesser i kommunal sektor.
- Det er en styrke at Bjerka skole har en plan for kompetanseutvikling basert på identifiserte behov.
- Kontinuerlig utvikling av undervisningen skal være i fokus
- Styrken til Bjerka skole er at det jobbes systematisk med grunnleggende ferdigheter og at det legges til rette for at elevene skal oppleve sammenhenger mellom fagene. I tillegg gir skolens planer nødvendig fleksibilitet til å variere opplæringen. Skolen bruker også resultater fra prøver og trivselsundersøkelsen til å vurdere og videreutvikle opplæringen.
- Gjennom analyser av nasjonale prøver, kan vi påstå at Bjerka skole leverer resultater som er med å heve resultatene for kommunen. Vi ser også at Finneidfjord skole leverer gode resultater på nasjonale prøver.
- Bjerka skole er med i et pilotprosjekt i regi av UiT (Universitetet i Tromsø) om utvikling av begynneropplæringen.
- 1/3 av det pedagogiske personalet ved skolen har formell kompetanse i «profesjonsfaglig digital kompetanse for lærere». Gjennom erfaringsdeling internt, utvikles undervisningen også med de digitale verktøyene og programmene vi har til disposisjon.
- Skolene skal være helsefremmende
- mars 2021 kunne vi ha en offisiell markering av at Bjerka skole er sertifisert som en helsefremmende skole.
- februar 2021 ble Bjerka skole godkjent etter «Forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler § 6».
- De aller fleste av våre elever har gåavstand til skolen. Skolen er sertifisert som en trafikksikker skole.
- Skolen skal stimulere til kreativitet
- Vi har månedlig «skolens time», hvor det er fastsatt en rulleringsordning på hvem av klassene som er ansvarlig. Elevene får i stor grad bidra med innhold i disse timene – det er mange kreative elever ved skolen vår – og de får en arena til å vise fram for resten av skolen.
- Vi benytter verkstedpedagogikk – mye kreativt arbeid som foregår.
- Vi er en del av kommunens DKS-plan.
- Vitensenteret på Mo er en ekstern samarbeidspartner.
- Vi tar i bruk stedsbasert læring.
- Skolen skal ha inkludering som et sentralt arbeidsmål. Alle elevene skal ha opplæring tilpasset sine egne forutsetninger.
- Bjerka skole arbeider aktivt med forebygging av mobbing, og månedens respektmål er en del av dette arbeidet. Respektmålene er tema på klassemøter og gjennomsyrer hele organisasjonen. «Skolens time» bidrar til mestringsfølelse og økt trivsel. Det er også mye sosial læring både for de som opptrer og de som er publikum. Bjerka skole har utarbeidet en «Handlingsplan for et trygt og godt skolemiljø», som ble godkjent i skolens øverste organ 16.mars 2022.
- trinn er faddere for skolestarterne og de er med og bidrar til en tryggere skolestart.
- Bjerka skole vektlegger tidlig innsats og vi har et mål om å løse utfordringer så raskt som mulig. Vi ønsker å skape robuste elever som opplever mestring i skolehverdagen.
- Vi er tett på elevene, og kan gi tilpasset opplæring ut fra elevenes forutsetninger.
- Skolen skal gi elevene best mulig grunnlag for gjennomføring av videregående skole
- Gjennom å ta i bruk nærmiljøet aktivt, både til stedsbasert læring, fysisk aktivitet og uteskole, og benytte lysløypa på vinterstid, er vi med på å bygge identitet hos elevene. I tillegg leverer vi resultater som er tilfredsstillende. Dette er bidrag til en god oppvekst, til mestringsfølelse og til troen på at «jeg greier det». Når elevene forstår sine egne læringsprosesser og sin faglige utvikling, bidrar det til selvstendighet og mestringsfølelse, og til syvende og sist til å mestre egne liv.
- Vi har en aktiv foreldregruppe som gjennom året arrangerer forskjellige aktiviteter for elevene, og ikke minst bidrar med dugnadsinnsats og engasjement for skolen. Sosialt fellesskap i nærmiljøet er vesentlig for trivsel, vekst, læring og utvikling.
Klubben ved Bjerka skolen mener at vi både har forstått, akseptert og jobbet aktivt med oppgaven, ut fra bestillingen i kommuneplanens samfunnsdel. Vi minner også om at vi er en 1-4-skole – vi er den 3. største skolen i kommunen og Bjerka er det tettstedet som kan vise til vekst i befolkningsgrunnlaget. Høsten 2023 skal vi ta imot 12 skolestartere – vi forventer at disse får hele sin begynneropplæring på sin nærskole, nemlig Bjerka skole.
I tillegg til dette, har Bjerka barnehage og Bjerka skole, utviklet en samhandlingsplan, da vi vet at en god start på livet er avgjørende og at samhandling på tvers av fagområder og enheter er avgjørende for å lykkes. Bjerka skole og Korgen sentralskole har også utviklet en samhandlingsplan, for å optimalisere læringsutbyttet og for at elevene skal kjenne til hverandre på best mulig måte i forbindelse med overgangen fra 4. til 5.trinn. Slik tenker vi at Bjerka skole bidrar godt til gode oppvekstsvilkår, mest mulig sømfrie overganger og «en rød tråd» i opplæring og utvikling for våre barn.
Klubben ved Bjerka skole undrer seg over at kommunedirektøren foreslår nedlegging av Finneidfjord skole og Bjerka skole, som tross alt ligger på en akse i Hemnes kommune som er svært nær nabokommunen i nord og som mange unge pendler til/fra. Mange unge folk vil bo på Finneidfjord og på Bjerka. Vi undrer oss også over at skoler som leverer resultater kommunen kan være stolte over, foreslås nedlagt.
Vi har elevens læring og utvikling i sentrum, og vi ønsker daglig å bidra til at eleven blir den beste utgaven av seg selv.
Stadige spørsmål om skolestruktur, påvirker oss, og vi kan fort miste fokus på oppgaven vår. Hvor lenge kan vi greie å stå i dette? Overraskelsen var stor, da vi leste kommunedirektørens forslag (i avisa), – for Bjerka skole var jo ikke med i debatten i desember 2022, da kommunestyret behandlet skolestruktursaken da. Hva skjedde i tidsrommet fra desember 2022 til februar 2023?
Klubben ved Bjerka skole anmoder vår arbeidsgiver – kommunestyret i Hemnes – til å satse på skolene i kommunen og la det være skoler på hvert tettsted. La oss få arbeidsro til å fortsette arbeidet med god oppvekst for våre barn i Hemnes – og det hjelper oss veldig med både framsnakking av skolene, gode økonomiske betingelser og forståelse for hva skole egentlig er i 2023. Den viktigste faktoren for å lykkes, er hvert enkelt menneske i skolene; «Læreres læring med betydning for elevenes læring, og ledelse med betydning for elevenes læring». Sats på nærskolen og bolyst, – og ta vare på kvalifisert arbeidskraft!
Klubben ved Bjerka skole,
Stian Harsvik, ATV Utdanningsforbundet