Rana kommune og Polarsirkelen lufthavnutvikling reagerer sterkt på at Avinor vil utsette åpningen av ny flyplass med 18 måneder.
Det fremkommer i ei pressemelding fra Rana kommune.
– Dette bryter med Stortingets vedtak der det er lagt til grunn at den nye flyplassen skal åpnes i 2025, sier Rana-ordfører Geir Waage, i forbindelse med at Avinor i dag har gjort det klart at man, i samråd med entreprenør AF Gruppen, vil utsette åpningen av den nye flyplassen i Fagerlia til våren 2027.
– Næringslivet har bidratt med 150 millioner kroner til Avinor allerede i juli 2022. Dette tilskuddet er betalt inn til Avinor med en klar forventning om åpning i fjerde kvartal 2025. Avinor og leverandøren AF Gruppen må derfor strekke seg langt og gi «full skuv» på anlegget og vurdere alle muligheter for å korte ned byggeperioden, sier styreleder i Polarsirkelen lufthavnutvikling AS (PLU) og adm.dir i Rana Utvikling, Ole Kolstad.
Overraskende tidsbehov
Adm.dir i PLU, Henrik Johansen, reagerer på den tiden Avinor og entreprenøren mener er nødvendig for å ferdigstille den nye lufthavnen.
– Det er overraskende at AF Gruppen ser behovet for anleggsdrift i fire sommersesonger. I konkurransen om utbygging som PLU gjennomførte i 2019–2020, forpliktet både AF og Peab seg til å gjennomføre utbygging på tre sommersesonger. Ved bygging av ny flyplass i Sælen, som åpnet i 2019, brukte man to sommersesonger, påpeker Johansen.
Når det gjelder forslaget om å bygge 2400 meter rullebane, så er dette i tråd med det som tidligere er dokumentert som den beste løsningen.
– Vi tar til etterretning, og er tilfreds med at PLU, Rana kommune og Avinor er omforente om at det anbefales bygd 2400 meter rullebane pluss 300 meter startbane. Det er den eneste fornuftige løsningen for å sikre tilstrekkelige ytelser på flyplassen, sier Johansen.
– Behovet for 2400 meter også er dokumentert av Oslo Economics i en faganalyse til Samferdselsdepartementet. Oslo Economics sier i denne analysen at en forlengelse er samfunnsøkonomisk lønnsom. Vi unngår betydelige begrensninger på bruk av rullebanen vinterstid for rutetilbud innenlands og til og fra Europa. Det er viktig for næringsliv og befolkning i vår region, sier Henrik Johansen.
Forventer ferdigstillelse etter planen
Ordfører Geir Waage forventer nå at både Stortinget og regjeringen bidrar til at flyplassen blir ferdigstilt etter den tidsplanen Stortinget selv har forutsatt, og da med den rullebanelengde som er samfunnsøkonomisk fornuftig.
– PLU, med sine over 450 tilskuddsgivere og 150 mill. kroner, og Rana kommune, som bidrar med nærmere en halv milliard kroner i dette prosjektet, forventer at regjeringen og Stortinget vil bidra med de nødvendige midlene for å utløse de mulighetene og gevinstene som en rullebane på 2400 meter vil gi. Det vil skape vekst i nord og økte inntekter til Norge, avslutter Rana-ordfører Waage.