Førerkort for skuter er innen rekkevidde etter fylte 16 år. Hvert år kurser Polarsirkelen kjøreskole mange unge skuterinteresserte. I helga var det fire elever i sving sammen med kjørelærer Tore Buvik fra Korgen.
I helga kjørte Polarsirkelen Trafikkskole, ved Tore Buvik, snøskuteropplæring i Kongsdalen i Bleikvasslia. Slik kursing har Buvik og hans firma tilbydd siden 2017, og antall deltakere per kurs begrenses av lovverket til fire elever. Kurset består av både teori og praksis, der både lovverk og sikkerhet inngår. Denne helga var det tre gutter fra Hemnes kommune, og en fra Rana som deltok. Teorien ble gjennomført i Geir Oksfjellelv sitt oppvarmede verksted, og praksisen på hans innmark og i løypenettet i nærheten.
De fire kom kjørende på rekke og rad i løypenettet, sammen med kjørelæreren da de var ferdige med kurset søndag, og avisa dukket opp. Med gule vester var både elever og kjørelærer godt synlige, og med intercom festet på hjelmene hadde kjørelæreren mulighet til kontinuerlig kontakt med elevene.
Langkjøring og bremseteknikk
– Hva har dere øvd på i helga?
– Vi har kjørt frem og tilbake, og hatt både teori og praksis, forteller Halfdan Aastrøm fra Grønfjelldalen i Rana. Sammen med seg har han hatt Torstein Tverå Skreslett, Nicholas Valåmo Aas og Tommy Tverberg-Nordli på kurs.
Guttene har vært gjennom obligatoriske grunnkurs med grunnleggende opplæring både teoretisk og praktisk, en trafikal del og en avsluttende del med forberedende sikkerhetskurs i natur samt påfølgende praktisk gjennomføring. Tilsammen har kurset en varighet på 14 timer.
– Hvor har dere vært nå?
– Vi har vært ved Tustervatn og en tur oppe i gruva, og øvd både langkjøring og bremseteknikk blant annet, forteller guttene.
Med særdeles våte utsikter på værmeldinga søndag, ble kurset flyttet frem en dag for å kunne gjennomføre uten snorkel og svømmeføtter i Kongsdalen og i løypene som var åpne. Mengde snø påvirker hvor mye de får øvd seg på å kjøre seg fast med kjøretøyene, og deretter grave seg opp i tide, forteller Tore, som er veldig takknemlig for å få tilgang til utelokaler å gjennomføre kurs på:
– Uten velvillige grunneiere ville dette blitt vanskelig å gjennomføre, konstaterer kjørelæreren.
– De stiller innmarka si til disposisjon, så vi er prisgitt dem. Det er kun løypene her som er åpen nå, derfor har vi vært her. Men vi har også kjørt kurs i Bryggfjelldalen og ved Rundmoen, belyser han og legger til:
– Så er det jo ikke noe løypenett i Rana, så det er veldig bra at det er muligheter for å kjøre kurs her i kommunen.
Værgudene bestemmer
– Hvor mange elever kurser du hver vinter?
– I fjor vinter ble det rundt femti. Det kommer litt an på vinteren, hvor mange kurs vi får kjørt. Er det stabile vintre får vi kjørt flere. Noen ganger kan vi kjøre flere grupper med kurs samme helg, med fire elever i hver gruppe, da det er maks antall. Nå er det været fremover som bestemmer om vi får kjørt flere runder i år, oppgir Buvik.
De fire unge skuterkjørerne får plassert skuterne på sine respektive hengere, og går inn i verkstedet for å demontere intercom fra hjelmene sine, kle av refleksvester og avslutte kurset.
Nå gjenstår bare å avlegge teoriprøve hos Statens vegvesen før førerkort klasse S er i boks.